menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rupsen in eikenboom

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo tuinvrienden,

In mijn nieuwe tuin staat een grote eikenboom,
tijdens het snoeien zagen we deze rupsen,
wie weet welke rupsen het zijn, en beter nog .............welke vlinder komt hieruit?
ik ben vreselijk benieuwd,
[afbeelding verwijderd niet-https][/img][afbeelding verwijderd niet-https][/img]
vrijdag 5 september 2008 - 20:45
xerofyt

Xerofyt

Dat lijkt heel sterk op de rups van de "Wapendrager" - Phalera bucephala, een nachtvlinder

Groet,
Xerofyt
vrijdag 5 september 2008 - 21:26
Rita1960

Rita1960

Lijkt mij (kwa tekening) toch meer op de rups van het grote koolwitje (Pieridae brassicae)

groetjes,

Rita
vrijdag 5 september 2008 - 21:44
corrielat

Corrielat

Nu begin ik te twijfelen,
misschien is mijn foto niet heel erg duidelijk,
en ik maar hopen dat het een zeldzame mooie vlinder zou worden, snik snik
vrijdag 5 september 2008 - 22:35
corrielat

Corrielat

jezusmina,

PROCESSIERUPS??????????
Spaar me, aub
en wij durfden niet verder te gaan met snoeien,
omdat we dachten een mooie toekomstige vlinder uit te roeien,
zeg aub dat het niet waar is,
vrijdag 5 september 2008 - 23:51
Esem

Esem

Corrie als het een troost mag zijn,het zijn zeker geen processierupsen,deze zijn bruin/grijs van kleur en hebben een lange zwart/bruine rugstreep.Bijna ononderbroken.
Ze bezitten ook veel langere haren die de oorzaak zijn van de verschrikkelijke jeuk bij aanraking.

Ik denk hier ook eerder aan de wapendrager,de rups van een nachtvlinder.
Misschien even kijken op google ,daar zal je wel meer vinden over de processierups waarschijnlijk.

zaterdag 6 september 2008 - 01:13
corrielat

Corrielat

Hallo Esem,

Natuurlijk ben ik gaan googlen,
en ik geloof ook dat het de wapendrager is,
natuurlijk had ik liever gehoord dat het een speciale vlinder zou zijn, temeer omdat we meteen gestopt zijn met snoeien, want...je weet maar nooit
Het kon de processierups eigenlijk niet zijn, hoewel ze met zijn allen in de eikenboom zaten,
de processierups maakt toch spinselwebben, en deze hadden dat niet.
We hadden vorige week een koninginnepage gezien, en ik hoopte dat dit de rups ervan was,
Maar ik moet je zeggen, nu we een huisje in de bossen hebben gekocht, (vakantiehuis) zie ik hier ondanks de koude, veel vlinders.
En wat een konijnen zijn er hier, om nog maar niet te spreken over verschillende vogels, eekhoorns,
echt waar, als God het goedvind zullen we hier zeker vaak vertoeven..........allleen...er moet nog veel opgeknapt worden.
Dus als je een keertje de tijd hebt, bij deze nodig ik je uit om van dit moois te genieten.
zaterdag 6 september 2008 - 01:33
Lino

Tekst aangepast

Lino


We hadden vorige week een koninginnepage gezien, en ik hoopte dat dit de rups ervan was,

Die ziet er heel anders uit. Zeker geen haar op. Je vind ze vooral op worteltjesloof. Dus volgend jaar worteltjes zaaien en je hebt veel kans op koninginnepagerupsen
[afbeelding verwijderd niet-https]
Je kan ze zelfs binnen in een bokaal houden als je maar elke dag vers wortelloof geeft en er een stokje instaat waaraan ze zich kan gaan hangen om te verpoppen.
Hier is het met succes verlopen en het uitkomen van de pop --> vlinder is een prachtig schouwspel. Het duurt wel vrij lang tot de vleugels volledig ontvouwd en opgedroogd zijn. (makkelijke prooi in de vrije natuur, denk ik dan ) Eens ontpopt hebben we hem natuurlijk laten vliegen.
zaterdag 6 september 2008 - 09:39
corrielat

Corrielat

Jezusmina,

Dat lijkt me inderdaad een prachtig schouwspel om zoiets te kunnen meemaken,
Wie weet volgend jaar dat mij dat ook mag overkomen
zaterdag 6 september 2008 - 10:52
corrielat

Corrielat

Tja,

Eerlijk gezegd ben ik ook niet echt gecharmeerd van rupsen,
Maar ja, zonder rupsen geen vlinders
En alle rupsen hoeven nog geen processierups te zijn,
Maar ik zal wel waakzaam zijn.
zaterdag 6 september 2008 - 21:39
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

Corrie, je hoeft echt niet ongerust te zijn over je mooie rupsjes hoor!
Kijk maar eens goed naar deze foto van de 'eikenprocessierups', die lijkt in de verste verte niet op jouw rupskes.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Bovendien, zelfs als het 'maar' rupsen zijn van een nachtvlinder...er zijn prachtige nachtvlinders!

Groetjes,
Matabish.
zondag 7 september 2008 - 03:28
Rita1960

Rita1960

@ Willy,

Het is echt niet de rups van de eikeprocessiervlinder ( Thaumetopoea processionea)
Deze rups komt alleen voor in het voorjaar en vroege zomer. En afgezien van dat hij lijkt er totaal niet op. Er is trouwens ook geen "rupsespinsel" te zien op de foto van Corrie.
Trouwens niet iedereen is allergisch voor de "brand"haren van deze rups.

groetjes,

Rita
zondag 7 september 2008 - 17:36
Rita1960

Rita1960

Hoi Willy,

Ja, 't zal wel slijten... als ze maar genoeg van deze rupsen vernietigen is het "GROTE" gevaar weer geweken voor een aantal jaren
Blijft dan alleen een probleem voor boomklimmende jeugd

grt'n

Rita
zondag 7 september 2008 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon