menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode spin

Ga naar meest recente reactie

knokke

Knokke

bij warm weer zit mijn tuin, tuinmeubels, muren van gans het huis onder de rode spinnetjes en dit reeds meerdere jaren. heb reeds alles bespoten met producten voor rode spin en spint en ook al andere producten, maar krijg ze niet volledig verdelgd.
Kan mij iemand een doeltreffend middel geven en eventueel zeggen waar deze rode spinnen vandaan komen, daar andere huizen bij mij in de buurt die niet hebben ?
Kan dat soms aan een bepaalde liggen ?

Bedankt op voorhand voor hulp
zaterdag 21 juli 2007 - 09:14
Esem

Esem

Spint bestrijden met bestrijdingsmiddelen

Huis-, tuin- en keukenmiddeltjes bieden geen hulp in de bestrijding van spint. Bepaalde bronnen spreken van een eenvoudige stevige straal water die de spintmijten van de bladeren spuit, maar zo eenvoudig werkt het niet. Andere gebruiken een middeltje dat bij bladluizen effect heeft, met name: een helft water, een helft spiriuts en een beetje afwasmiddel. Dit zal de plaag misschien wel verminderen, maar niet volledig bestrijden.


knokke,

Je zal een beroep moeten doen op bestrijdingsmiddelen als je spint in je tuin wil bestrijden. Er bestaan insecticiden die enkel spint doen verdwijnen, andere richten zich op meerdere insecten. Hoe gebruik je het?

Al sprayend - Besproei in ieder geval zowel de onder- als de bovenkant van de bladeren. Herhaal de behandeling na tien dagen nog eens zodat je ook de spintmijten die uit de overgebleven eitjes komen, kan bestrijden. Veiligheidshalve wacht je dan nog eens tien dagen voor een tweede herhalingsbeurt.

Al gietend - Je kan de insecticide ook mengen met water en op de potgrond gieten. Deze methode werkt langzamer, maar systematischer. Zo zal je maar een keer de insecticide moeten toedienen.

Spint bestrijden met roofmijten

Spint op een natuurlijke manier bestrijden, behoort ook tot de mogelijkheden. In een kas geeft dit goede resultaten, in open tuin is dit minder of bijna geen effect.

zaterdag 21 juli 2007 - 20:58
Fons

Fons

Ik veronderstel dat die rode spinnetjes zichtbaar zijn met het blote oog dat is geen spint dus behandelen met een produkt tegen spint is nutteloos, de spinnetjes mischien best behandelen met een insecticide of te rade gaan bij aveve voor een specifiek produkt.
Spint is een klein spinnetje dat met het blote oog niet zichtbaar is en dat zich op de onderkant van bladeren van bepaalde soorten planten leeft.
zaterdag 21 juli 2007 - 22:01
knokke

Knokke

het is inderdaad een rood klein spinnetje, dat eens u er op drukt het een oranje-rode kleur afgeeft en ook, natuurlijk, vlekken achterlaat op uw kledij.
het eigenaardige ervan is dat het heel de gevel van ons huis, zowel als de betonnen afsluiting rondom, en alleen bij warm weer, beloopt en dit in vrij grote hoeveelheden.
heb al bespoten met ACARIENS van Bayer en ook met POLYSECT van KB maar nog zijn ze allemaal nietverdelgd. Ik bespuit dan wel onze hele gevel, zowel als een groot gedeelte van de omheining (waar ik aan kan).
Mijn buren hebben het niet...Kan soms een bepaalde plant hier de oorzaak van zijn ????

Misschien nog zoeken naar een 'sterkere' insecticide zoals de E605 van vroeger, maar die is niet meer in de handel. Kent iemand van jullie Parathion en is dit de vervanger van E605 en waar zou ik dit kunnen vinden ?

Al bedankt voor uw reakties...
zondag 22 juli 2007 - 08:52
hugo

Hugo

vooraleer met dit goedje te beginnen zou ik dit maar eens nalezen, lijkt mij nog een grotere vuiligheid dan de E605 van destijds

http://www.lenntech.com/schadelijke-stoffen/parathion.htm

groetjes
zondag 22 juli 2007 - 10:24
corrielat

Corrielat

Als bepaalde middelen verboden zijn, moet het toch tot nadenken stemmen, in mijn tuin komt GEEN GIF en toch heb ik mooie plantjes, maar dat probleem met die rode spinnetjes?? ik weet niet of er iets millieuvriendelijk in de handel is, misschien iemand van onze tuinvrienden,
Maar ik kan niet vaak genoeg zeggen, gif dood eerst ons millieu, en daarna zijn wij aan de beurt, en...?? is het dat allemaal wel waard??
zondag 22 juli 2007 - 11:17
jp

Jp

Parathion = E605 (niet beschikbaar voor particulieren)
zondag 22 juli 2007 - 11:52
corrielat

Corrielat

Dus als ik het goed begrijp mogen de boeren het wel gebruiken? belachelijk komt evengoed in ons millieu, stom hoor
zondag 22 juli 2007 - 13:34
knokke

Knokke

Is parathion, alhoewel niet beschikbaar voor particulieren, een adequaat middel tegen deze rode spinnetjes of bestaat er iets anders 'milieuvriendelijker' op de markt ??
en kan de oorzaak of afkomst van deze spinnetjes eventueel achterhaald worden ?
zondag 22 juli 2007 - 18:18
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

gevonden op google, er staat nog veel meer, hier alvast een klein stukje tekst
zoek op google, (kleine rode spinnetjes)

Eén maal per jaar, mogelijk één maal per twee jaar, komen er bij warm weer
kleine rode beestjes, schijnbaar, uit de tafel. Het zijn net spinnetjes en in
het geheel rood, meer dan anderhalve milimeter zullen ze niet zijn. Hun komst
gaat ook meestal gepaard met een soort vlo, kleiner nog en zwart. ...
zondag 22 juli 2007 - 19:27
Esem

Esem

Ik begrijp niet dat er toch steeds zo vlug naar vergif gegrepen wordt.
Is er dan nog niet genoeg kanker in de wereld?
Tellen de kinderen kleinkinderen en achterkleinkinderen dan niet meer mee.
Moeten we niet met zijn allen aan hun toekomst denken?
Of leven we echt in een wereld van ik en ik alleen???
Enkele vragen om toch eens bij stil te staan dacht ik.
Gr Esem,
maandag 23 juli 2007 - 00:37
25pat58

25pat58

wij zitten elk jaar van zodra het buiten zonnig is met hetzelfde probleem,rode spinnetjes op muren, ramen,tuinzetels enz...heel vervelend.
Van zodra de zon de hoek van ons huis om is verhuizen ze mee.
Blijkbaar houden ze van warmte.
als er ondertussen reeds een antwoord binnengekomen is over dit vervelend probleem ( van waar komen ze, en wat is er tegen te doen ?? )zou je me een groot plezier doen als je me dit zou laten weten.
Vriendelijke groeten Pat.
vrijdag 1 mei 2009 - 12:35
Polplastron

Polplastron

Wat is er precies zo vervelend aan de spinnetjes? Bijten ze? Zitten ze op het eten?

Misschien kan je ze verjagen met bepaalde geuren? Zet misschien eens wat lavendel of afrikaantjes?
zaterdag 2 mei 2009 - 21:20
knokke

Knokke

zoals enkele jaren reeds vermeld heb, heb ik nu weer, telkens als het 'zomert', last van rode spinnetjes op gevels en zeker op tuinmeubelen.
Ondertussen ben ik te weten gekomen dat deze rode spinnetjes - ook FLUWREELMIJT genoemd - niet schadelijk zijn, maar wel last veroorzaken in die zin, dat ik in de zomer niet op onze tuinmeubelen kan zitten zonder rode plekken te krijgen op onze kledij ?

Heeft iemand hier een hulpmiddel of bestrijdingsmiddel voor ?

Dank U
zondag 14 juni 2009 - 09:23
JovanDreumel

JovanDreumel

Even met de borstel wegvegen
woensdag 17 juni 2009 - 21:32
Polplastron

Polplastron

Dat lijkt mij ook het beste!!! Die spinnetjes zullen het vast niet zo leuk vinden om telkens gestoord te worden. Misschien geven ze het op een bepaald moment zelfs wel helemaal op! Zo niet heb je toch geen vlekken in je kleren.
donderdag 18 juni 2009 - 06:56
knokke

Knokke

het zijn wel duizenden spinnetjes die wel overal verschijnen, zelfs soms tot binnen in de veranda.

ik vind persoonlijk dat sommige onder U het in het 'belachelijke' aan het trekken zijn en dat verwacht ik niet van een 'eerlijk forum' waar het de bedoeling toch is van elkaar te helpen.

Ga hier dus niet verder op in en ga mij wel tot andere bronnen richten.
donderdag 18 juni 2009 - 08:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat is in ieder geval niet mijn bedoeling
donderdag 18 juni 2009 - 11:57
Polplastron

Polplastron

Van mijnentwege ook niet hoor! Als ze binnen willen komen zou misschien een kleefstrip wel willen helpen. Er bestaat zo ook iets als slakkenlijm dat normaal gebruikt wordt om, zoals de naam zegt slakken te vangen, maar tegen insecten werkt het ook vrij goed. Ik gebruik het zelf om de vliegenmaden IN mijn GFT-container te houden omdat ze anders eveneens overal over het tuinpad kruipen.

Wat Jo en anderen zoals mijzelf wilden duidelijk maken is enkel dat het naar de gifspuit grijpen echt wel een foute reactie is gezien deze diertjes niet meteen schade veroorzaken. Een kleefstrip, slakkenlijm en een grove borstel zijn volgens mij echt wel ecologisch verantwoorde alternatieven die een goed oplossing zouden moeten bieden! Ik vermoed trouwens dat Birdwatcher niet zo zeer op jou commentaar gaf dan wel op de mensen die "weeral" reclame aan het maken waren voor de gifspuit! Sorry nogmaals voor het misverstand!
donderdag 18 juni 2009 - 22:17
JovanDreumel

JovanDreumel

En als men het hier heeft over rode spinnetjes, denk ik dat het gaat over roofmijtjes, die heel veel voor ons lastige insecten opruimen. Daar ben ik dan weer voorzichtig mee. Ik heb jarenlang les gegeven aan mensen die de spuitlicentie wilden halen. En een aantal lessen ging dan ook over nuttige insecten. Een daarvan was de roofmijt.
maandag 22 juni 2009 - 09:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon