menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavameel

Ga naar meest recente reactie

Metteco

Metteco

Dag iedereen

Wat is jullie ervaring met lavameel ?
Loont het de moeite dit onder te werken in de moestuin ?
Wat kan je er allemaal mee doen ?

Alvast bedankt!
maandag 23 februari 2015 - 16:40
piet1

Piet1

Nog geen ervaring, maar ga dit wel toepassen vanaf dit voorjaar. Ik zie hier weinig reactie, ben benieuwd !
woensdag 25 februari 2015 - 22:08
Wannus

Wannus

Voor de moestuin heb ik ook nog weinig ervaring , maar ben er mij
nu aan het verdiepen omdat ik weldra meer tijd zal hebben .
Lavameel en andere.... geloof ik niet echt . Ik ga beginnen met een
bodemverbeteraar en compost , en zie wel wat ik zal bereiken .
Ik heb altijd gehoord als de bodem goed is dat de planten ook
gezond zijn . dus een zakje gedroogde koemestkorrels en enkele
zakjes compost van de containerparken en meer moet dat niet zijn .

woensdag 25 februari 2015 - 23:11
RdB

RdB

Gemalen lavagesteente dat in de handel is wordt gewonnen in vulkanische gebieden zoals de Eifel. Hierdoor kan de ecologische structuur van die gebieden worden aangetast.

(aldus de Wikipedia)

Het nut is bovendien zeeeeer twijfelachtig, al zal je altijd wel gelovigen houden, vooral in de bio-dynamische hoek.

Ruud
zaterdag 14 maart 2015 - 14:38
pplakke

Pplakke

hier word beweert dat je met lava.
Equisetum arvense( heermoes) zou weg krijgen .
http://blog.natuurlijkemoestuin.be/heermoes-is-geen-lastig-onkruid/
zaterdag 2 mei 2015 - 12:24
Tuinman65

Tuinman65

En zo lezen we al langer hoe meer onzin op het internet.
Wel is lavameel een uitstekend bodem verbeterend product. Vooral op zandgrond.
Leo
zaterdag 2 mei 2015 - 22:38
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Lees maar eens- hoe werkt basaltmeel en lavameel Velt. Ik sproei het nu op de buxus als versterking. Bij donker en regenachtig weer. Verder gebruik ik het op de compostbak als dun laagje.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 11 maart 2018 - 12:54
Polplastron

Polplastron

Verder gebruik ik het op de compostbak als dun laagje.

Geeft dit bepaalde voordelen?
maandag 12 maart 2018 - 10:40
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Verrijking van de compost door toevoeging extra mineralen. Als de compostbak te droog is laagje lavameel en dan water toevoegen. Ze zeggen dat de wormen er ook gek op zijn. Ik gebruik ook wel kalk maar die is bijna niet meer in poedervorm te krijgen. Gebruik nog geen dierlijke mest in de compost, maar strooi culterra korrels in het voorjaar op de tuin.
maandag 12 maart 2018 - 10:47
Polplastron

Polplastron

Ik gebruik ook wel kalk maar die is bijna niet meer in poedervorm te krijgen.

Kalk toevoegen aan compost wordt al jaren niet meer aangeraden omdat het geen meerwaarde heeft. Het geloof was vroeger dat compost verzuurde en dat daarom kalk nodig was, maar onderzoek wijst uit dat de meeste thuisgemaakte compost eerder aan de neutrale kant is.

Verrijking van de compost door toevoeging extra mineralen.

Zou het dan niet zinvoller zijn om dat lavameel rechtstreeks uit te strooien tussen de planten? Op die manier lijkt het me minder waarschijnlijk dat de mineralen al uitspoelen voordat de compost wordt uitgereden, of zie ik dat fout?
maandag 12 maart 2018 - 19:15
piet1

Piet1

Ja, wat Polplastron zegt volg ik. Ik strooi lava tussen de struiken en bloemen. Of ik gebruik de Bobby voor lavameel. Dan bij de meeste planten nog wat kalk strooien en alles beetje onder harken.
maandag 12 maart 2018 - 22:13
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

lavameel is denk ik wat vergelijkbaar met het stof dat op nieuw split zit .dat spoelt niet zo snel weg .het bodemleven gaat dit mengen in de grond .en dan blijft het daar hangen.een mestof die in water oplost die zal eens opgelost en als het eens hard door regent wel verdwenen zijn .
dinsdag 13 maart 2018 - 05:33
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, maar mijn bemerking ging over het strooien van het lavameel in de compostbak. Zoals gezegd kan ik mijn aanvoelen niet met feiten staven, maar ik zou denken dat het rechtstreeks strooien op de grond betere effecten geeft zoals ook Piet aangeeft.
dinsdag 13 maart 2018 - 11:34
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Geen kalk in de compostbak. Dat is voor mij nieuw. Als er lagen blad tussen de groen compost ging dan ook kalk en wat vocht. Nu composteer ik hooguit 15 maanden. En de wormen gaan bij een nieuw begin als "ent" mee .Regelmatig schep ik van onderen de compost weer op een droge bovenlaag. Maak gebruik van twee vam vaten die dus niet open en bloot in de regen staan. Bij droog weer in de zomer gaat de half verwerkte compost tussen mijn planten als mulchlaag. Dan kan ik dan dus beter wat kalk of lavameel toevoegen inplaats van op de compost. Bedankt.
dinsdag 13 maart 2018 - 11:42
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ps ik blijf wel wat lavameel toevoegen in mijn compostbak omdat de pieren dit waarderen volgens Velt. Maar wie weet is dit straks ook weer achterhaald.
dinsdag 13 maart 2018 - 11:48
Polplastron

Polplastron

Ps ik blijf wel wat lavameel toevoegen in mijn compostbak omdat de pieren dit waarderen volgens Velt. Maar wie weet is dit straks ook weer achterhaald.


Geen idee of het een feit is of niet?! Ik zal het eens vragen aan "mijn" pieren; die lijken me anders ook heel content hoor! Haha!
dinsdag 13 maart 2018 - 11:56
Patrikc

Patrikc

Feit is dat het gebruiken van lavameel gunstig is voor de lavaverkoper.

Feit is dat gezien de hoeveelheid bodem in de tuin, je relatief eigenlijk een homeopathische hoeveelheid lavameel toevoegt.

Ik heb het nog nooit gebruikt, mijn planten zijn in topvorm, en de pieren klagen ook niet.
Ik gebruik gewoon veel compost. Zonder exotische toevoegingen.
dinsdag 13 maart 2018 - 12:17
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Patric. Feit is dat er heel veel verschil is in grondsoort. Ik teel op te natte veengrond. En jij?
en het resultaat zie je hier. Ben best tevreden.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 13 maart 2018 - 13:44
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Feit is dat gezien de hoeveelheid bodem in de tuin, je relatief eigenlijk een homeopathische hoeveelheid lavameel toevoegt.

Dit is een bedenking die ik mij ook wel wat maak ...

Feit is dat er heel veel verschil is in grondsoort. Ik teel op te natte veengrond. En jij?
en het resultaat zie je hier. Ben best tevreden.

Je tuin staat effectief zéér mooi en ik ben er jaloers op. Toch is hierbij niet duidelijk aan te tonen of dit effect bereikt werd omwille van de lavameel of omwille van de goede zorgen of de compost of .... een combinatie van dit alles.

Goed onderzoek zou een vergelijking moeten maken tussen een perceel, op de zelfde grondsoort, zelfde vochtigheid, zelfde blootstelling waarbij één deel behandeld wordt met lavameel en een ander niet zonder enige andere toevoegingen. Als iemand zo'n onderzoeksresultaten zou kunnen delen hier dan denk ik dat we een duidelijk besluit kunnen geven.

Groeten,
Pol
dinsdag 13 maart 2018 - 13:44
Patrikc

Patrikc

Prachtig Joukje, maar volgens mij dank zij jouw hard werk en goede zorgen maar niet dank zij lavameel.
dinsdag 13 maart 2018 - 15:02
abcd1234

Abcd1234

Ik gaat de moestuin bemesten met wormenmest en Lavameel, kan dat er gewoon op gestrooid of moet het onder gespit worden ?, bedankt voor u reactie, grt jan ff
vrijdag 25 oktober 2019 - 15:51
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Op youtube lavameel op de moestuin.
vrijdag 25 oktober 2019 - 17:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon