menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koude kas wat is dat nu precies

Ga naar meest recente reactie

Pumpkin

Pumpkin

50 boeken ten spijt,
ik ben er enkel nog verwarder door geworden.

Kan er mij iemand eens deftig uitleggen wat een koude kas nu precies is.
Hoe maak je die.
Hoe georiënteerd in de tuin
en voor wat je gebruik je ze

wanneer een warme kas (als je dat zo al noemt) en wanneer een koude kas

thankie
dinsdag 11 september 2012 - 11:21
Pieter

Pieter

Hoi,
In principe is een koude kas een kas waarin 's winters niet wordt verwarmd en een warme kas waarin wel wordt verwarmd (enkel 's winters of jaarrond).
Mvg,
Pieter
dinsdag 11 september 2012 - 12:14
Pumpkin

Pumpkin

simpeler dan dat kan het niet.
sommige dingen zijn in feite zo evident dat er overal vanuit wordt gegaan dat iedereen het weet.
bedankt om mijn simpele ziel rust te geven.

Zet je een koude kas dan eigenlijk wel in de volle zon (want dan wordt die "warm" newaar)
of beter beschut, bv halfschaduw voor het beste effect?

Nog een vraagje als ik mag: Ben een poging aan het doen een aantal planten te vermeerderen dmv stekken. Bv lavendel, struikmargriet, citroenthym, Hebe veronica (stekjes die tijdens verpotten zijn beschadigd)

Zet ik die dan in mijn serreke (koude kas) doch in volle zon (als die er is)?
dinsdag 11 september 2012 - 12:27
Esem

Esem

Neem stekken zet je het best buiten in de schaduw,en toch zorgen voor zo veel licht als kan.
Eens de stekken geworteld kunnen ze in de zon staan.En tegen de winter als ze nog niet involle grond staan,kan je ze in de serre zetten.

Kas wordt gebruikt in Nederland en wij hier in België zeggen of noemen het een serre.

En ja zet de kas (serre) als het kan op een plekje waar de zon de ganse dag op de kas kan schijnen.
Het is beter om,als het dan toch te warm zou worden, de kas af te schermen op het heetst van de dag, en later dan weer de bescherming weg te nemen.
Bv rieten natten op het dak van de serre leggen.

Gr E.
dinsdag 11 september 2012 - 16:27
Eniavaswen

Eniavaswen

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe groot je kas is, wat je ermee kan doen. Ik heb een lage koudebak. Hij staat in de volle zon en ik gebruik hem vooral in het voorjaar om mijn zaaisels af te harden. In de winter heb ik er ook al eens kervel en spinazie in gezaaid. Voor andere dingen is hij een beetje te klein bij mij.
donderdag 13 september 2012 - 12:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon