menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Butternut pompoenen

Ga naar meest recente reactie

Max van der linden

Max van der linden

hallo, mijn butternut's liggen in het gras
en hangen aan het hek. Maar ondanks lichte
verkleuring zijn ze nog lang niet rijp. Toch.
hoe lang duurt dat ongeveer en moet je ze nog steeds
voeden.

Groenten

maandag 21 september 2020 - 17:01
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Een butternut pompoen ziet er zo uit. Foto van het internet. Kan het zijn dat deze gekruist is. Snij er maar eens eentje open. Moet van binnen ook geel zijn. Hier staan langs de weg overal al pompoenen te koop. Maar nog geen butternut gescoord.

Groenten

maandag 21 september 2020 - 17:40
Max van der linden

Max van der linden

pitten zijn van een door ons gegeten butternut, dus ik neem aan dat dit hem wel moet worden.
maandag 21 september 2020 - 17:52
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Als je eerder ook andere pompoenen bij elkaar hebt gehad dan kan dit gebeuren. Dus als het om eetbare pompoenen gaat altijd zaad aanschaffen. De pompoenen met witte en gele bloemen kruisen niet met elkaar. En scoor ik een butternut dan waag ik het jaar daarop de gok ook niet. Behalve als ik genoeg ruimte zou hebben. Dit jaar hoopte ik op kleine flessenhals pompoenen. Helder groen. Maar het werden hele grote. Maar wel een geweldig resultaat. Ongeveer 20 pompoenen. Maar ze hingen wel aan een schutting vanwege ruimte gebrek.

Groenten

maandag 21 september 2020 - 18:12
Patrikc

Patrikc

Gewoon nog enkele weken geduld hebben.
maandag 21 september 2020 - 20:19
Max van der linden

Max van der linden

de tuin was mooi bevolkt met de pompoen planten. wij hebben genoten van de vlinders en de bijen, met een beetje geluk worden ze dus ook nog rijp.

Groenten

maandag 21 september 2020 - 21:14
leerling

Leerling

@Joukje
Goed laten uitdrogen en dan kan je daar originele nestkastjes voor vogels van maken. Wel een beetje uitkijken waar je een vliegopening maakt, zodat er niet te veel hemelwater in stroomt. Wat kleine gaatjes onderaan zorgen ervoor dat het water in elk geval weg kan.
maandag 21 september 2020 - 23:49
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Leerling. Meestal lukt dat uitdrogen niet. Zal eens opzoeken wat ik fout doe.
dinsdag 22 september 2020 - 00:55
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ik zie dat je enkele pompoenen in netjes hebt hangen. dacht even dat de schimmel al had toegeslagen. Zal duimen dat ze nog even doorgaan. Hier zijn de nachten al te koud.
dinsdag 22 september 2020 - 09:20
Kristien53

Kristien53

Hallo Leerling,
ik lees hier dat je van pompoenen nestkastjes maakt, heel erg leuk lijkt me!
Zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je dat doet? (eventueel een foto bijsturen )
Ik zou er ook graag maken!
Met dank,
Kristien :
zaterdag 14 november 2020 - 12:18
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Oei, Kristien. Ik merk dat ik niet echt duidelijk was in mijn antwoord. Mijn reactie was er eentje op de flessenhalspompoenen waar Joukje over schreef. Ik betwijfel dat het zou lukken met gewone pompoenen.

In onze vorige tuin hebben we ooit van die flessenhalspompoenen geteelt zoals op de foto's die Joukje hierboven liet zien. Het laagje vruchtvlees in die pompoemen is veel dunner dan die van een gewone eetpompoen. Als je die flessenhalspompoen laat drogen (we hadden er twee op de vensterbank boven een radiator gelegd) en er dan mee schudt, dan hoor je de zaden erin rammelen. Dan is de pompoen klaar om verder bewerkt te worden.

Kijk eerst waar en hoe je hem kan ophangen. Wij hadden daarvoor een gaatje gemaakt in het bovenste smallere deel en dat opgehangen aan een kram tegen het tuinhuisje. Daardoor hing de pompoen uiteraard niet loodrecht. Om waterinsijpeling bij regen zoveel mogelijk te voorkomen hebben we een invlieggat gemaakt net iets onder wat dan de middellijn van het onderste bolle deel werd (eerst een cirkel ter grootte van de invliegopening op de kalebas getekend en dan met een boormachine voorzichtig weggeboord). Onder in de kalebas hebben we een paar kleine gaatjes geboord, zodat water dat toch zou insijpelen gemakkelijk weer weg kon.
Als je wat rondzoekt op 'kalebas vogelhuisje' vind je foto's waar een extra opening gemaakt wordt om er een takje door te steken zodat de oudervogels gemakkelijk kunnen landen. Niet doen. Ik heb ooit een specht gezien die een nestkastje leegroofde. Je hoeft het roofvogels niet gemakkelijker te maken dan het al is en de ouder vogels hebben het niet nodig.

De eerste kalebas hebben we niet gebruikt, omdat we merkten dat we het invlieggat verkeerd hadden geboord.
De tweede was wel goed. Er zijn zelfs koolmeesjes in groot geworden.
zaterdag 14 november 2020 - 23:26
Kristien53

Kristien53

Hallo Leerling,
Dankuwel voor je reactie , ik dacht wel dat het met een andere soort pompoen gedaan werd dan met de Butternut hoor en dit jaar heb ik toevallig zaadjes gekregen van mijn kleinzoon en dat waren er van de zwanenhalspompoen zoals hij die noemt.
Er zijn maar 2 vruchten aangekomen en liggen in de veranda in een mand, mooie vruchten trouwens!
Wanneer ze droog zijn ga ik het toch eens proberen om er nestkastjes van te maken ,vind het erg origineel en leuk om eens uit te proberen. Heel erg bedankt voor dit even uit te leggen!!!
Lieve groet,
Kristien
zondag 15 november 2020 - 09:43
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Het drogen van die flessenhals lukt soms als je die vruchten goed laat uitrijpen aan de plant. En dan pas naar binnen . Ik ben ongeduldiger en ze staan al te vlot binnen. Maar wie weet lukt het ook bij die Specled Swan pompoen. Heb ze wel eens gedroogd zien hangen in een kas. Prachtig.
zondag 15 november 2020 - 10:02
Max van der linden

Max van der linden

nou, de discussie gaat hier allang niet meer over butter nut pompoenen. maar dank voor de adviezen. op de foto de oogst

Groenten

maandag 16 november 2020 - 09:08
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Mooi oogst Max. Dat het je mag smaken. en hoe ziet de binnenkant er uit. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
maandag 16 november 2020 - 09:18
Max van der linden

Max van der linden

hierbij enkele foto's van de pompoenen.

en ze smaken fantastisch.

Groenten

zondag 29 november 2020 - 12:34
Max van der linden
zondag 29 november 2020 - 12:34
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Geweldig resultaat. En ik heb eens verder gekeken naar die butternut pompoenen en die 'gestreepte' zie ik nu vaker. Heb ik vroeger niet geweten en ze als sierpompoenen bestempeld. Weer wat geleerd.
zondag 29 november 2020 - 12:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon