menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten belichten

Ga naar meest recente reactie

dieterj

Dieterj

hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de vele reacties op 'opbrengst groentensoorten'.
Nu een nieuwe vraag:
Zijn blauwe en rode leds goed voor het verlichten van
planten?

Ik zou nu een zaaiserre maken met alles erop en eraan, dus verlichting.

Alvast bedankt,

Dieter
zondag 28 februari 2010 - 15:35
Jorg

Jorg

Dieter,

Heb je lijstje met groenten die je wilde telen even bekeken en daar staan niet echt groenten op waarbij de aanschaf van lampen noodzakelijk is. De meeste kunnen buiten gezaaid worden, of hebben, door de periode waarin ze gezaaid mogen worden, genoeg aan het licht van buiten.

Maar om je vraag te beantwoorden, een combinatie van blauwe en rode ledjes zijn goed voor het verlichten van planten. Maar let op niet elk ledje is hiervoor geschikt en ik denk niet dat je er met een 10tal ledjes bent. Heb hier geen ervaring mee dus kan je niet verder helpen met welke losse ledjes of ledlampen goed zijn.
zondag 28 februari 2010 - 20:22
FransNL

FransNL

Dieter ,

Jorq zei het al , met een paar leds schiet je niets op en je moet ook nog eens leds hebben die licht in het juiste spectrum uitstralen . Mijn interesse naar Led groeilampen werd echter gewekt en ik ben er dus eens op het web naar gaan zoeken . Dit soort lampen is te koop maar ze zijn bijzonder duur. Het valt op dat ze in al of niet bedekte termen vooral worden aangeprezen en aangeboden voor de kweek van het soort planten waarvan het blad wat lijkt op een hand met vingers.

Dat er voor die teelt vraag naar is, ondanks de veel hogere kosten dan van gewone groeilampen , is wel te begrijpen. Omdat de warmteontwikkeling van Led groeilampen te verwaarlozen is hoef je niet bang te zijn dat infrarood detectieapparatuur van buiten af kan zien dat er toch wel erg veel warmteontwikkeling op je zolder plaats vindt bij het beoefenen van je 'hobby'.
zondag 28 februari 2010 - 23:06
Thanja

Thanja

Ook peperkwekers willen wel eens met licht werken. Belangrijker is: Wat wil jij gaan kweken met verlichting?
zondag 28 februari 2010 - 23:27
depauws

Depauws

Ik heb LED's aan de meter gekocht bij http://stores.shop.benl.ebay.be/LEDSUPERWORLD__W0QQ_sacatZLEDSUPERWORLDQ5fQ5fW0Q51Q51Q5farmrsQ5A1QQ_sidZ646795401QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14?_pgn=2

Dat is de webwinkel van LEDSUPERWORLD op ebay.be

Gekocht : 5 meter (300LED) hel wit voor 45€ voedingstrafo inbegrepen.
Was weliswaar niet om planten te laten groeien.

De prijzen vindt ik hier interessant.

Groeten
Silvain


maandag 1 maart 2010 - 12:54
Maxpowa

Maxpowa

Waar je bij LEDs moet op letten is de lichtsterkte en vooral de golflengte van het licht.

Bij de goedkope led lampen zijn de rode LEDs dikwijls in de regio van 630nm (oranje/rood) omdat het menselijk oog dat beter ziet en de leds dus feller lijken, daardoor zijn dergelijke leds dan ook veel goedkoper (vanwege de grote afzetmarkt) dan degene die nodig zijn voor fotosynthese (voornamelijk die rond de 660nm, diep rood) Een lamp met 660nm LEDs kost echt wel een pak geld hoor, dergelijke leds zijn ook bijna niet los te vinden of ze kosten stukken van mensen. Witte leds zijn een slechte keuze, het licht zit helemaal niet in het goede spectrum voor plantengroei.

Als je echt LEDs wil gebruiken, er zijn een aantal goede UFO modellen te koop, maar reken toch gauw op 300 tot 500 euro voor een 90 Watt model. Blijf toch maar weg van verkopers op ebay uit HongKong enzo, die beweren dat ze 660nm leds gebruiken maar in realiteit zijn ze dan toch 630nm, en de meeste mensen hebben niet de mogelijkheid dat te verifiëren en dat weten zij ook, jij weet het maar wanneer veel later uw planten het er niet erg goed onder doen.

Ik gebruik momenteel voor m'n pepers enkel TL lampen 8 x 18 Watt, 6500K daglicht (Philips kleurcode 865). 18 Watt TL armaturen vind je rond de 10 euro/stuk en lampen 3 tot 5 euro, reken zelf maar uit. Ik gebruik dit al een aantal jaren en ben er zeer tevreden over, het is goed geschikt voor het vroeger zaaien van o.a. pepers Onder 4 keer 18 Watt ging het vroeger ook goed.

Je hebt ook nog CFL (in warm wit voor bloei en daglicht voor groei), Metaal halide (MH) en hogedruk natrium lampen (SON / HPS).
donderdag 4 maart 2010 - 23:26
dieterj

Dieterj

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb me bedacht, de leds zijn duur en toch niet zo goed.
Ik dacht nu van spaarlampen te gebruiken, is dat een goed idee?

Groeten,

Dieter
zaterdag 6 maart 2010 - 20:12
Thanja

Thanja

Ik vraag me nog steeds af wat je wil kweken met verlichting. De tijd komt eraan dat er niks meer met extra licht geteeld hoeft te worden (als je dat al zou willen).

zondag 7 maart 2010 - 10:42
FransNL

FransNL

Toch zijn er planten die men zelfs bij voldoende buitenlicht liever binnen met kunstlicht wil telen Thanja terwijl dat biologisch gezien niet eens nodig is voor zo'n plant .

Cannabis is de naam . Ik wil echt niet insinueren dat Dieter dat soort plantjes wil gaan kweken maar zelfs mocht dat zo zijn , So What , succes ermee. Misschien leuk om eens een persoonlijk "geheimpje" van mij via het world wide web prijs te geven want een aantal jaren geleden heb ik eens uit nieuwsgierigheid zo'n plant gekweekt nadat een wat al te enthousiast neefje daar ineens mee kwam aandraven. Weliswaar niet binnen gekweekt met kunstlicht maar gewoon buiten in mijn tuin . Ik kreeg hem door eigen bedachte trucs voortijdig in bloei en daar draait het juist om bij deze teelt . De bloemen mogen daarna niet door een mannelijk exemplaar bevrucht worden zodat ze uit een soort frustratie extra veel THC produceren , de werkzame stof in wiet. Het was een leuk experiment en tevens de eerste en laatste keer dat ik wiet heb geteeld en natuurlijk ook even heb geprobeerd . Strafbaar was een enkele plant ook niet want in Nederland werd toen nog een beperkte eigen teelt van maximaal drie planten gedoogd. Het spul is echter aan mij niet besteed en hoewel de teelt dus geslaagd was is het resultaat , behalve een eenmalig rokertje dus , uiteindelijk op de composthoop beland. Dat op de composthoop belanden van pure wiet moet een vloek zijn voor alle hashkikkers die dit lezen denk ik.

Zoals ik al zei, het was toen een leuk experiment . Misschien ga ik er nog wel eens een stukje over schrijven op dit forum. En Dieter... sorry dat ik even een zijstraatje insloeg op dit door jouw gestarte topic. Zoiets krijg je nu eenmaal met 'ouwe lullen' die zich op een zondagmiddag vervelen omdat ze in hun tuin vanwege deze lange winter nog steeds niet veel zinnigs kunnen doen.
zondag 7 maart 2010 - 16:17
Thanja

Thanja

@ Frans: Dat is ook het enige waar ik aan kon denken. De enige reden waarom ik daaraan denk, is omdat ik geen antwoord op mijn vraag krijg Ik ken Dieter verder niet, dus misschien zit ik er ook wel helemaal naast

Grappig om te lezen hoe je er mee geëxperimenteerd hebt! 'Ouwe-lullen' verhaal of niet, ik lees het graag!

zondag 7 maart 2010 - 22:32
FransNL

FransNL

Gelukkig ! Blij dat je reageert Thanja .
Na die lange stilte begon ik al te vrezen dat men geschrokken was van mijn opgebiechte "drugsverleden".
zondag 7 maart 2010 - 23:00
Maxpowa

Maxpowa

Ik denk nu niet dat je meteen mensen moet gaan betichten van cannabiskweek. Er zijn voldoende redenen om nu ook nog met lampen te werken.

Niet iedereen heeft de beschikking over een verwarmde serre, niet iedereen heeft een tuin en niet iedereen kweekt enkel sla, spinazie en struikboontjes.

Mijn pepers blijven nog onder lampen (15 uur per dag) tot mei, en de laatste keer dat ik een kalender zag, is dat nog steeds een tweetal maand.
zondag 7 maart 2010 - 23:24
Maxpowa

Maxpowa

Dieter,

Om op je laatste vraag te antwoorden, spaarlampen zijn eigenlijk ineengedraaide TL buisjes, dus die zijn uitstekend geschikt. Ik zou wel op zoek gaan naar koud witte spaarlampen als je planten in vegetatieve fase wil houden, bvb. 6500K, maar die zijn wel niet zo makkelijk te vinden, er zijn wel verkopers op ebay, ook van zwaardere types tot 250W specifiek voor planten (let er wel op dat deze een voet in de maat E40 hebben inplaats van de gangbare E27 en E14)

Met TL lampen met te warm licht (sylvania grolux) heb ik al gehad dat peperplantjes voortijdig begonnen te bloeien, vandaar dat ik doordraaf over de kleur.


Groeten,
Steven
zondag 7 maart 2010 - 23:30
FransNL

FransNL

@Steven ,

Voor er misverstanden ontstaan , ik beticht niemand van cannabiskweek in dit topic. Ik heb er zelfs geen moeite mee , hoewel het spul aan mij niet besteed is , dat iemand voor eigen gebruik een paar planten zou willen kweken zolang hij er niet professioneel (lees crimineel) mee bezig is.

Maar even wat belangrijkers . Jij weet zo te zien het nodige van groeiverlichting af. Ik sukkel zoals ieder jaar een beetje met mijn tomaten- en paprikaplantjes die als ze tegen deze tijd van het jaar binnenshuis boven de grond komen de neiging hebben te fileren ook al zet je ze voor een raam. Dat fileren is wel geen ramp maar toch denk ik er over om zelf ook eens groeilampen toe te passen om dat tegen te gaan. Je kweekt pepers en ik denk dat tomaten en paprikaplanten wat hun eisen voor verlichting betreft wel met pepers overeen zullen komen . Ik zie dat je 6500K daglicht lampen kleurcode 865 gebruikt . Ik wou liefst TL verlichting gaan gebruiken. Is zoiets verkrijgbaar in een bouwmarkt als de Gamma of zijn die kleur- en andere coderingen zo specifiek dat ze alleen via speciaalzaken verkrijgbaar zijn ? Indien alleen via speciaalzaken , welke dan ?
maandag 8 maart 2010 - 00:28
Maxpowa

Maxpowa

Frans,

Dergelijke lampen zijn wel te vinden in de beter doe het zelf zaken hoor, maar ze hebben ze niet overal. Het is een kwestie van eens goed rond te kijken. Ze zijn in elk geval ook verkrijgbaar online bvb. www.conrad.nl of www.lampen.nl, maar dat is wel prijzig. Ik ben ze al tegen gekomen bij Brico in België, ik ga er van uit dat ze bij Gamma of Praxis ook wel te vinden of te bestellen zijn.

Ikzelf gebruik Philips Master TL-D Super 80 18W/865 om specifiek te zijn. Die kosten doorgaans een paar Euro, maar pin me er niet op vast.

Groeten,
Steven
maandag 8 maart 2010 - 01:07
Thanja

Thanja

Ook ik beticht niemand ergens van... (toch?) Ik vroeg me alleen af wat Dieter wilde gaan kweken met zijn verlichting.



PS aan Frans: Maak je geen zorgen over de reactietijd. Heeeeel soms heb ik ook nog een sociaal leventje wat ik draaiende wil houden
maandag 8 maart 2010 - 14:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon