menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vroege sla telen

Ga naar meest recente reactie

ev121a

Ev121a




om een heel jaar sla te telen ben ik begonnen met zaaien in december op de vensterbank op een slaapkamer op het noorden.

die verspeen ik en zet de planten op hetzelfde plek tot de plantjes stevig zijn.



gaan ze naar de kas( plastic.

Groenten

dinsdag 22 december 2009 - 15:47
livarno

Livarno

Zo dat ziet er goed uit. Zijn dit de slaplantjes die je in dec 2009 gezaaid hebt???

Als dat zo is dan gaan ze als een speer, want december is nog niet eens voorbij.
dinsdag 22 december 2009 - 19:04
lentemode

Lentemode

Sjonge, sappig !
woensdag 23 december 2009 - 12:53
piet1

Piet1

Ja welke soort is dat , toch niet 'de Vlaamse reus'? Na 3 weken is dat incredibel. Hier haal je de eerste pagina mee van de tuinkrant van morgen.
groeten
Piet
woensdag 23 december 2009 - 20:24
ev121a

Ev121a



deze is een foto van april van dit jaar en deze sla is in januarie gezaaid.


er is zaad te koop voor het zaaien van sla voor het hele jaar.


donderdag 24 december 2009 - 17:47
FransNL

FransNL

Ook ik heb goede ervaringen met kropsla zeer vroeg in het voorjaar . Er zijn zelfs speciale soorten ontwikkeld voor de winterteelt zoals Arctic King . De naam spreekt al voor zichzelf. O.a. zaadhandel vanderWal voert deze soort . Omschrijving in de zadengids :

KROPSLA
ARCTIC KING (Winter kropsla)
Deze kropsla verdraagd zeer lage temperaturen. Zaaien september tot december. Teelt september tot half oktober in vollegrond, vanaf half oktober tot januari eventueel onder platglas of koude kas. Koud kiemer, dus niet warm voorzaaien. Kropsla die enige graden vorst kan verdragen, zeker in huidige milde winters een optie voor een winterteelt. Oogstbaar vanaf eind november tot april afhankelijk van zaaitijd. Let op met stikstofbemesting in wintermaanden i.v.m. nitraatvorming in bladgewassen. DIT TYPE VORMT EEN GROENE KROP.



vrijdag 25 december 2009 - 13:47
lam

Lam

Vroege sla.

Het streven van elke hobbyist , welke soort moet je kiezen, is de daar op de volgende vraag.
Zelf kies ik voor meikoningin , een soort die gelukkig weer helemaal terug is, na jaren te zijn weg geweest. ik zaai ongeveer half januarie en plant ze in maart in de koudebak. Ik eet vanaf eind april mooie zachte sla. Daarna zaai ik nog een keer in maart, dan is het met de meikoninging gedaan, wordt het buiten te warm en schieten ze meteen door.
Een sla soort voor het hele jaar bestaat niet ( was het maar waar), de beroepstuinbouw heeft voor elke maand een ander soort .
Dar lijkt het bij mij intussen ook bijna op, ( hobby , zullen we maar denken)
Veel geluk, met het nieuwe teeltjaar.
Lam
maandag 28 december 2009 - 12:44
hugo

Hugo

ik zaai mijn eerste sla eind december (gewoonlijk tweede kersdag), en zo om de drie weken een beetje tot half maart: hiervoor gebruik ik 'meikoningin',, daarna schakel ik over op 'appia' ,, teel al mijn sla (ook de andere soorten: eikeblad, lolo, vierseizoenssla, ijsberg, enz) in 2liter-potten het hele jaar door,, de laatste wordt rond kerstmis geoogst vandaar dat ik op tweede kerstdag opnieuw begin

groetjes
maandag 28 december 2009 - 16:10
an

An

hoi allemaal ik wil dit ook wel maar kan ik nu nog sla zaaien ,kopen ik heb nog wel sla zaad kan ik dat er ook dan voor gebruiken .
dan teel ik dat ook op en zet het later buiten in mijn plastic hobby kas als dat kan.
gr an
dinsdag 5 januari 2010 - 13:24
lam

Lam

Hoi An ,
Slazaaien kan nu wel, binnen kan het altijd, een verwarmde kas is beter(serre).
Sla kiemt bij ongeveer 10 graden celcius.
Kijk op de verpakking van van de zakjes zaad, daar staat altijd aangeven in welke periode van he tjaar het zaad gebruikt kan worden .
Anders nieuwe kopen. Sommige leveranciers geven nu extra korting op de zaden. Let wel op tot hoelang met gebruik wordt aangegeven( soms oud zaad van 2009).
Veel geluk en eet smakelijk,
Lam
dinsdag 5 januari 2010 - 13:35
Thanja

Thanja

Als het zaad droog en koel bewaard is, dan kan behoudt het de kiemkracht zo'n 4 jaar. Nieuw zaad kopen is waarschijnlijk niet nodig.

Gebruik in deze maanden wel zaad van een voorjaarssla. Meikoningin werd al eerder genoemd.

Voor binnen zaaien maakt het niet uit, maar ik vind het zelf niet zo prettig, omdat er weinig zonlicht is en het worden geen mooie kropjes. Ook is bladluis snel in de sla te vinden als je het binnenshuis opkweekt.

Ik zou wachten tot half februari en afhankelijk van de temperatuur (vanaf 7gr) al in je kasje zaaien.
dinsdag 5 januari 2010 - 19:12
an

An

ik wacht denk maar ik heb geen zin in al die ongedierte en uitgeschoten sla.
febr is vroeg genoeg misschien dat ik nog een late koop voor eind van dit jaar misschien om te proberen .en anders met wat ik nog heb
gr an

Thanja loopt jou groente en zo zaad carossel al had me op gegeven maar hoor en lees er niks meer over (ben er natuurlijk een tijdje uit geweest omdat mijn pc stuk was)
dinsdag 5 januari 2010 - 21:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon