menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe kun je varens vermeerderen

Ga naar meest recente reactie

robin999

Tekst aangepast

Robin999

hoi

hoe kun je varens vermeerderen want ik wil dat eens proberen!!!

groetjes robin
dinsdag 1 juli 2008 - 12:51
Plantadvies

Plantadvies

Varens vermeerderen zich door kleine sporen. Deze sporen zitten aan de onderkant van het blad. Als ze rijp zijn, vallen ze op de grond. Ontkiemen doen ze als de grond vochtig is.
dinsdag 1 juli 2008 - 17:36
robin999

Robin999

hoi

bedankt!!!

kun je ook gewoon een blad er af knippen een in een potje wat sporen schudden?
en dan het potje in een broeikastje stoppen?

groetjes robin
dinsdag 1 juli 2008 - 17:39
Wes80

Wes80

Robin,

Alles staat goed uitgelegd in de topic van Boomvaren:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=23&tid=5392

Heb je topics een dag te laat gelezen. Ik had sporen, maar heb ze gisteren ge-euh-zaaid. Niet volledig dezelfde manier als Boomvaren uitlegt, maar een gemakkelijkere (luie) manier. Moest het lukken, dan start ik nog wel een topic voor de luie varensporenzaaier.

Als je je nog naar de plantenwinkel rept, kan je nog geluk hebben en een varen vinden waar nog sporen aan hangen. In m'n tuin hadden de polystichum setiferum 'dahlem' en de polypodium vulgare rond deze tijd sporen, maar die zijn zo goed als allemaal gaan vliegen (de sporen en niet de varens ).

1 varen kopen, blad er af knippen, 3tal weken in een doosje, dan sporen zaaien in een steriel doosje met steriele grond en steriel water in een steriele doorzichtige zak (luchtdicht), lang wachten, en hopelijk heel veel varens...

Groetjes
Wes
dinsdag 1 juli 2008 - 18:37
robin999

Robin999

hoi

oke ik zal het proberen badankt!!!
dinsdag 1 juli 2008 - 19:00
Wes80

Wes80

Ohja,
er is nog een fase tussen sporen en varen, iets dat lijkt op korstmossen. Maar dat staat allemaal goed uitgelegd in de topic van Boomvaren.

Over stekken van varens weet ik niks. Moest iemand daar ervaring mee hebben ...

Groetjes
Wes
woensdag 2 juli 2008 - 20:53
LOBU

LOBU

Er valt vrees ik niets te stekken bij varens, ze hebben namelijk geen stengels!
Bij oudere exemplaren lukt delen in het voorjaar wel vrij makkelijk (als er tenminste meerdere groeipunten zijn, ik ken iemand die beweert dat je een groeipunt ook doormidden kunt snijden en terug uitplanten, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee) en natuurlijk helpt aanplanten in een medium dat grotendeels uit verteerd organisch materiaal bestaat bij de meeste soorten ook wel een handje.
vrijdag 25 juli 2008 - 15:05
boomvaren

Boomvaren

Beste Robin,

Het kom er allemaal op aan om welke specifieke Taxa je wilt gaan vermeerderen.
De meeste soorten kun je uitsluitend met sporen vermeerderen. Maar voor sommige is het splitten van wortels een opsie, er bestaan ook wandelende varens, dit zijn varens die de tip van hun blad naar de grond laten zakken waardan een nieuwe varen uit komt. De natuur heeft vele manieren ontwikkel om een soort te doen overleven meestal is dit een evolutionaire aanpassing van de plant in zijn biotoop.

Wil je eens een eenvoudig experiment doen in het splitten van rizonen(wortels) dan is meschien het eikenblad varentje (Polypodium vulgare) een opsie, wel in het voorjaar doen.
Wil je met sporen experimenteren is het mannetjes varen (Drypteris felix-mas) een mooie starters optie.

Beste Lobu,

Pas op met te zeggen dat verteerd organisch materiaal altijd werkt er zijn heel wat soorten die dit totaal niet verdragen zelfs bijna volledig op kalk groeien, arme zand of als parasiet op andre planten. Er zijn ook varens die op meerdre voorkeuren kunnen groeien, maar er is altijd een voorkeur bij waar de plant zich het prettigst in voelt en ook in zijn natuurlijk biotoop het meest groeid.
Een goed voorbeeld is Polypodium vulgare. Groeid perfect in humus rijke grond, maar staat hij op kalkrijke grond dan doet hij het nog net iets beter. Ga je kijken naar diens natuurkijke biotoop dan ga je deze in het wilt het meest in kalkrijke berg wanden en muren aan treffen.

Groetjes,
Danny
dinsdag 30 september 2008 - 02:25
LOBU

LOBU

Die Polypodium vulgare is echt wel grandioos hé!

Ik heb in één of ander Engels park ooit een oude eik gezien waarvan de onderste zware takken volledig begroeid waren met mossen en deze Polypodium. Fantastisch!
dinsdag 30 september 2008 - 10:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon