menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cymbidium bloeit niet

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag

Ik heb twee cymbidiumplanten waarvan er één begin vorig jaar goed gebloeid had (+- 10 takken). Ik heb in 2019 dezelfde kweekmethode aangehouden (enkel na de bloei verpot en twee maal een voedingsstick gegeven in plaats van vloeibare voeding).
Nu heb ik dit jaar bij geen enkele plant bloeistengels. Met uitzondering van een piepkleine, onderontwikkelde stengel met amper 3 bloemen. Ik denk dat die zelfs niet zullen opgengaan.
Wat kan er misgegaan zijn? Vorig jaar was ik zo blij met de bloemen.

Alvast bedankt

Yves

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 23 januari 2020 - 13:32
Marei

Marei

Cymbidiums bloeien nadat ze gedurende de hele zomer buiten op een zo warm mogelijke plaats hebben gestaan en het liefst op het zuiden; zo veel mogelijk zon dus! En heel veel water en mest hebben gekregen.
In september stop je met water geven.
Je laat de planten zo lang mogelijk buiten, ze hebben de koude nachten nodig om bloemstengels te gaan ontwikkelen. Maar als het gaat vriezen moeten ze wel in een koele serre of een lichte plaats in huis.
Je gaat pas weer water geven wanneer je de knopaanleg ziet. De hele winter moeten de planten op een koele, maar wel hele lichte plek staan!
Zet ze pas in de huiskamer als de knoppen op uitkomen staan.
vrijdag 24 januari 2020 - 18:10
yvdv32

Yvdv32

Bedankt voor je reactie Marei. Dat heb ik allemaal gedaan, net zoals vorig jaar. Tot net voor de vorst buiten, dan koel binnen. Droog en koel. Voeding, water etc.
Er moet iets verkeerds gegaan zijn.
zaterdag 25 januari 2020 - 15:01
Marei

Tekst aangepast

Marei

Ik zou dan maar die “voedingsstick” eens gaan vervangen door meststof opgelost in water toe te dienen en dat elke week in het groeiseizoen.
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar ik haalde orchideeenmest altijd bij
Akerne in Schoten en behaalde altijd uittekende resultaten met al mijn orchideeën


zaterdag 25 januari 2020 - 15:30
yvdv32

Yvdv32

Was idd de eesrste keer dat ik de voedingssticks gebruikt had. Vanaf nu zal ik het niet meer gebruiken.
zondag 26 januari 2020 - 21:09
Marei

Marei

Ik wens je natuurlijk veel succes.....enne niet vergeten elke week voldoende mest te geven!
zondag 26 januari 2020 - 21:33
Gebera

Gebera

Misschien in een grotere pot zetten
zondag 29 maart 2020 - 16:09
yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag
Hier ben ik weer. Dit jaar heb ik bij één van de twee cymbidiums terug bloemen. Verpot en vloeibare voeding gegeven. De andere wil maar niet bloeien. Nochtans identiek dezelfde groeivoorwaarden. Maar daarvoor ben ik nu niet hier. Ik vraag me af wanneer de beste periode is om de plant in de huiskamer te zetten om te genieten van de bloemen. Als de eerste bloemen aan een stengel openkomen of als er al enkele open zijn op verschillende stengels? Ik heb nl schrik dat de knoppen sneller zullen verdrogen bij de warmere temperatuur.

Alvast bedankt

Yves
zondag 28 februari 2021 - 16:22
Marei

Marei

Zoals ik vorig jaar ook al zei kun je de Cymbidiums in de huiskamer zetten zodra de eerste bloemen open willen gaan.
zondag 28 februari 2021 - 17:19
yvdv32

Yvdv32

Oei, daar heb ik vandaag helemaal over gezien. Bedankt Marei .
zondag 28 februari 2021 - 17:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon