menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Larven/rupsen? in potgrond kamerplant help!

Ga naar meest recente reactie

AntjeA

AntjeA

hallo, wie helpt mij? sinds vanochtend zie ik opeens deze wormen /rupsen bewegen bovenop mijn potgrond in de woonkamer, ze zitten niet op de plant zelf, alleen in het grond; zie foto's, wie weet wat dit zijn? ik heb ze gelukkig nog niet bij meerdere planten gezien maar vind het niet prettig, Wie heeft er tips wat hiermee te doen en hoe dit te bestrijden? alvast bedankt,

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 4 september 2019 - 14:08
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Aan de pootjes te zien zijn het duizenpoten. En ik doe moeite om ze buiten in een potje met stro te krijgen.
woensdag 4 september 2019 - 14:26
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ze zijn in huis ook heel nuttig om beestjes te verorberen lees ik op het internet. Maar ik begrijp dat je ze liever niet ziet in je bloempotten.
woensdag 4 september 2019 - 14:28
AntjeA

AntjeA

oh haha, tja ik had al zo'n vermoeden maar even zeker weten, ze zijn dus verder onschuldig begrijp ik, ik lees net ook dat ze niet snel overleven in een droog huis dus ik vermoed dat ze dan niet overleven. Zal proberen de meesten te vangen, het zijn er best wel veel. Bedankt voor je reactie, groetjes Antje
woensdag 4 september 2019 - 14:56
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En even wat minder water aan de plant geven kan ook helpen.
woensdag 4 september 2019 - 22:08
Polplastron

Polplastron

Dit zijn miljoenpoten, en het gaat helaas om een niet-inheemse soort vrees ik. Ik heb dezelfde beestjes in mijn palludarium en probeer er wanhopig vanaf te geraken. Ze eten geen diertjes, maar rottend materiaal, maar bij gebrek aan voldoende rottend materiaal durven ze ook plantenwortels aan te pakken. Ze kweken enorm snel voort.
De reden dat je deze diertjes hebt, komt door besmet plantenmateriaal, vermoedelijk uit warmere streken. Het is ook op deze manier dat ik aan de diertjes geraakt ben...
Ik vang ze 's morgens en 's avonds manueel weg en ... verdrink ze want ik wil ze niet in onze natuur brengen. In jouw geval zou ik de aangetaste plant volledig vrij maken van potgrond en terug in nieuwe potgrond plaatsen, maar op een plek ver van andere planten en potten zodat je het in het oog kunt houden. Veel succes ermee!
donderdag 5 september 2019 - 10:06
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Nog meer poten dan ik had gedacht. En ik weet nu wat een paludarium is. die beesten wil je dus echt niet.
donderdag 5 september 2019 - 10:18
Polplastron

Polplastron

Nee... Ik droom er nog net niet van... Maar ik zie ze wel elke ochtend en elke avond! Soms lijken het er minder te worden en dan vang ik ineens weer een twintigtal van die beestjes!
vrijdag 6 september 2019 - 09:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon