menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afleggen vijgenboom

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

In mijn tuin heb ik een vijgenboom (Ficus carica) staan, die een paar lage takken heeft.
I.p.v. ze af te knippen, heb ik ze afgelegd, met de bedoeling er weer nieuwe planten
van te maken. Het afleggen zelf is makkelijk, maar ik kan nergens vinden hoe lang ik
ze moet laten staan vóór ze geworteld zijn. Zou dat komend voorjaar al het geval zijn?

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 11 september 2014 - 14:37
danny2

Danny2

Volgend voorjaar zal nog niks te zien zijn, je zult moeten wachten tot in het najaar.
Logisch eigenlijk, binnenkort verliest je plant haar blad en wordt het kouder, de groei gaat eruit. In het voorjaar komt er terug groei in je plant en gaat ze op zoek naar eten en drinken, dan gaat ze wortels aanmaken ...op voorwaarde dat het raakvlak ook vochtig is. Bij vijgen gaat dit nogal makkelijk en waarschijnlijk kan je deze half augustus verplanten.

groetjes danny
donderdag 11 september 2014 - 19:19
LauraK

LauraK

Bedankt voor je antwoord, Danny! Inderdaad heel logisch allemaal.

Ik had nog een paar stukken van de vijgenboom afgeknipt, en daar heb ik stekken van gemaakt;
heb ze in water gezet, gewoon als experimentje. Eens kijken of dat ook werkt. Ik las al dat je ook
verhoute stekken schuin in de grond kan zetten, maar daarbij schijnt het resultaat wat minder
goed te zijn.
donderdag 11 september 2014 - 19:37
danny2

Danny2

Zelf stek ik ze net als druiven, ergens in december, stukjes tak met drie à vier ogen in de grond steken en één oog boven laten, dit ergens in de schaduw maar wel vochtige grond. De meeste van deze stekken lopen in het voorjaar uit en kan je dan een jaar later oppotten. Je kan ook in het voorjaar jonge scheuten stekken, na vier à vijf weken zijn deze geworteld.
De stekjes die je nu op water gezet hebt gaan waarschijnlijk niet meer wortelen....er is nog weinig groei in de plant...

groetjes danny
donderdag 11 september 2014 - 20:28
LauraK

LauraK

Wederom bedankt voor je duidelijke advies, Danny! Ik leer ervan, en waag een nieuwe stekpoging
in het voorjaar. Voor winterstekken ontbreekt de ruimte helaas...
vrijdag 12 september 2014 - 19:02
Rudi

Rudi

De best is inderdaad in november of december stekken nemen en stekken in potgrond in een warme omgeving. Na 3à 4 weken heb je nieuwe vijgenbomen.

Groetjes
Rudi
woensdag 17 september 2014 - 21:14
LauraK

LauraK

Bedankt voor je antwoord, Rudi! De vijgenboom heeft behoorlijk wat takken, dus dit ga ik
ook zeker proberen. Meerdere methodes, meer kans!
donderdag 18 september 2014 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon