menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras efficiënt verwijderen voor natuurlijke tuin

Ga naar meest recente reactie

Twijgje

Twijgje

Ik ben bezig om de hoeveelheid gras wat te minderen in de tuin.
De nieuwe tuin wordt in stijl van Piet Oudolf en Modeste Herwig.
Voor ik kan beginnen met de hoge grassen, planten, heesters, enz moet dat gras nog weg.

Als je goed kijkt op de foto, ziet je die gele darm lopen.
Alles links daarvan + vanachter wil ik hoge grassen en vaste planten zetten.

Frezen + egaliseren vind ik ingrijpend (en kan ik niet zelf).
Bij Boels heb ik een grassnijder gezien die enkel het gras afsnijdt.
Dan kan ik het gras weg doen in rollen, maar dat is nogal arbeidsintensief.

Zou ik het ook kunnen kapot spuiten? Eventueen een biologisch afbreekbare worteldoek erover?
Of een andere mogelijkheid?

Bedankt voor jullie feedback!

PS: als iemand geïnteresseerd is in het beplantingsplan, laat me iets weten

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 4 september 2022 - 17:21
dries944

Dries944

Het beste is om karton te leggen dat elkaar overlapt en daarover een 5 a 8 cm groencompost over het karton strooien.
Het gras zal stikken en vergaan wat goed is voor het bodemleven. De compost geeft dan nog eens eens een goede boost voor je grond zodat je volgend jaar goed start!
Dit is de minst arbeidsintensieve methode als je het zelf wil doen en zonder vergif!
Gebruik bruin karton zonder plastic of inkten,ook geen glanzend karton!
Na 6 maanden zou het gras grotendeels verteerd moeten zijn maar kan ook langer zijn. Dan kan je beginnen planten of dit kan ook in het najaar, dan maak je gaten in het karton en zet je daar de plant in.
zondag 4 september 2022 - 20:29
dries944

Dries944

Hierbij een video maar dit gaat over een moestuin ,voor een siertuin is dit hetzelfde.
Veel succes
https://www.youtube.com/watch?v=79n3O2jpQgA
zondag 4 september 2022 - 20:32
deHaan

DeHaan

Ik zou het gewoon 2 of 3 steek diep omspitten.
Neem gewoon de tijd, elke dag een stuk.
Het oude gras is gelijk voeding voor de grond
zondag 4 september 2022 - 21:38
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zo te zien is ook jouw tuin momenteel behoorlijk droog.
Als je de methode gebruikt die Dries944 voorstelt, maak dan het karton goed nat voor je er de compost (of andere mulch) over strooit. Dat versnelt het verteringsproces.

Het voordeel van die karton-methode is dat je het bodemleven nauwelijks verstoort. Je zorgt zelfs voor extra voeding.

Het voordeel van omspitten is dat het sneller gaat.
zondag 4 september 2022 - 22:02
dries944

Tekst aangepast

Dries944

De karton methode pas je eigenlijk best toe als het eens goed geregend heeft of je maakt het goed nat zoals leerling voorstelt.

Met omspitten vernietig je een groot deel van het bodemleven terwijl dit erg belastend is voor je rug.
Wat je wel kan doen is met een woelvork de grond wat losmaken zoals in de video.
zondag 4 september 2022 - 22:35
Twijgje

Twijgje

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Het filmpje is erg interessant & leerrijk.
Karton zou inderdaad een goede oplossing zijn: geen opgerold gras als afval en redelijk eenvoudig & goedkoop om uit te voeren.

Ik ben nu van plan bij RajaPack zo'n rol golfkarton te halen.
Vervolgens het gras kort rijden en de rol te bevestigen met stenen en eventueel grondpennen.
In de karton kan ik de gaten maken waar de hoge grassen + vaste planten komen.
Typisch zijn die zo'n 5 tot 7 per m².

Wat de grondverbeteraar betreft, ben ik er nog niet helemaal uit.
Moet deze best onder of boven de karton aangebracht worden?
Ik heb voorlopig maar 1m³ besteld (met oorspronkelijke bedoeling te mengen na verwijderen gras).
De meerwaarde van het gewicht hiervan gaat verwaarloosbaar zijn.
Ik heb ook geen idee hoe lang het duurt eer de verbeteraar effectief tot bij de planten geraakt.
maandag 5 september 2022 - 14:32
dries944

Dries944

Dit moet bovenop het karton komen, Het karton verteerd redelijk snel, sneller dan de graszode.
Groencompost heeft het snelste effect op de bodem maar met 1 kuub zal dit maar een dun laagje worden.
maandag 5 september 2022 - 20:55
leerling

Tekst aangepast

Leerling

1m3 lijkt mij ook veel te weinig.
Hoe groot is de oppervlakte die je wil ontgrassen?

Wat voor bodemsoort heb je daar?

maandag 5 september 2022 - 21:00
Twijgje

Twijgje

We hebben indertijd een bodemanalyse laten doen:
- Lichte leem
- Hoge kalk
- Te veel Fosfor (gevolg van ...)
- Turf aanbrengen bij de planten

In bijlage een foto voor de berekening van de compost.
Als we overal 3cm op het karton zouden leggen, zou het al een zware (manuele) klus worden, lijkt me.

Misschien 1m³ compost en 1m³ turf verdelen over het gebied...

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 6 september 2022 - 08:51
pplakke

Pplakke

Heb meermaals hoop compost of houtsnippers van 5 m³ met kruiwagen verdeeld. En als je dit verspreid over bv 5 weekends paar uurtjes per weekend is dat doenbaar voor meeste mensen. Tenzij ouderdom of ziekte. Compost afdekken voor regen is goede tip droog weegt dat pak minder.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 6 september 2022 - 09:32
Twijgje

Tekst aangepast

Twijgje

Gras afgemaaid
2 lagen golfkarton aangebracht

Ik vind dat het golfkarton nogal dunnetjes is en snel beschadigd

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 14 september 2022 - 10:51
Twijgje

Twijgje

Huidige tussentijdse situatie.
Laagje turf is aangebracht op het golfkarton.
Volgende stappen zijn grond verbeteraar verder aanbrengen
Die lege plek wordt een soort terras van steenschotten.

Het golfkarton is zodanig dun dat je er na 2 dagen regen al doortrapt. Zie bv de lege plek.
Ik vrees echt dat het gras er overal door gaat groeien :s :/

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 14 september 2022 - 10:55
leerling

Leerling

Nu nog een flinke laag compost erop.
Zoals Polplastron al aangeeft: droge compost is niet zo zwaar. Het is heel wat lichter dan tuingrond.
Vind je dat toch nog te zwaar, dan kun je ook stro gebruiken. Zie bv. https://yggdra.be/hoe-moet-ik-afdekken/
Karton alleen gaat te snel verteren.
woensdag 14 september 2022 - 11:02
leerling

Leerling

'k Zie net dat je een volgend antwoord hebt gepost terwijl ik het mijne aan het schrijven was.

Zoals je zelf al vaststelt gaat dat laagje karton alleen het niet redden. Daar moet echt een flinke mulchlaag op.

In de blog waar ik net naar verwees wordt ook aanbevolen om dat karton niet in een keer te leggen, anders trap je het kapot, gaat het verschuiven, enz.
woensdag 14 september 2022 - 11:08
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Al veel vooruitgang, goed gedaan. Hier en daar wat gaten is niet ideaal. Maar als er voldoende compost over komt en dit ligt heel de winter op het gras. Dan doet dit ook al veel om het gras ook te laten afsterven.

Desnoods wat extra karton op de ergste gaten indien mogelijk. Denk dat compost afkappen en dan uitspreiden om over te rijden met kruiwagen het karton wat kan sparen.
woensdag 14 september 2022 - 20:02
Twijgje

Twijgje

Ik ben klaar met de voorbereidingen en uitvoering.
In totaal 235 planten geplant.
Mijn watertoevoer (drainage buis) was ik vergeten en heb ik opgelost door buizen in de grond te boren op de nodige plaatsen (enkel vaste planten).

Volgende stap is alles bedekken met houtsnippers (mulch). Geschat 2m³.
In afwachting van levering ga ik nog stukken karton leggen.

Geleerd voor volgende keer:
- Eerst de watertoevoer leggen.
- Golfkarton van 2m dik is te dun. Zelfs 2 lagen.
- Beter gras omfrezen of afsnijden dan bedekken. De rechterkant op de foto ging vele keer sneller en lichter omdat dit eerder met een zeil afgedekt was.
- Grondboor is erg handig om de gaten voor de planten te maken (ipv manueel met schep).

Heeft iemand een goed idee om de vorming van onkruid aan de draad van de buren te voorkomen? Of kan de karton + houtsnippers dat trekken?

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 16 september 2022 - 08:49
pplakke

Pplakke

Goed verder gewerkt. 235 planten is al wat om te planten. Ziet er goed uit. De draad ziet er met betonnen platen uit. Normaal zitten die ingegraven en zal dat het gras van de buren tegen houden. En is karton en houtsnippers zo als elders voldoende.

2m³ houtsnippers lijkt me wat weinig. Maar desnoods kan er nog wat boven op mocht het te weinig blijken.

vrijdag 16 september 2022 - 18:07
rosannecro18

Rosannecro18

Hopelijk kan ik hier, een lange tijd later, nog op inpikken.
Ik heb enkele jaren geleden gras omgespit voor een plantenborder. Toen kende in helaas de no dig methode met karton nog niet.
Wat ik merk ik de plantenborder:
- de planten groeien niet naar behoren, hier staan ook struiken in die normaal al veel groter waren geweest.
- er komt nog veel gras tussen, dus ik zal mogelijks niet destijds grondig genoeg hebben omgespit.
Op de nog kalere plekke, die er helaas nog veel zijn omdat de planten niet naar behoren groeien (wel op andere plaatsen in mijn tuin maar daar was geen gras). Daar heb ik worteldoek gelegd en dan overal tussen de planten schors. Rondom de plant ligt voornamelijk schors en niet afgesloten met worteldoek (dus enkel op de plaatsen.

Ik zit nu een beetje vast. Kan ik nog opnieuw starten met de kartonmethode? Maar dan moeten alle planten er tijdelijk uit, hoe lang redden ze dit dan. Dat is dan ook beter iets voor na de zomer.
Tips en advies zijn welkom!
zaterdag 13 april 2024 - 12:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon