menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk onkruid in gazon?

Ga naar meest recente reactie

Limerick

Limerick

Hallo,

Ik heb 2 soorten kruipend onkruid in mijn gazon. De ene soort met kleine witte bloempjes is volgens mij vogelmuur. Het andere onkruid weet ik niet, een soort klaver? Vogelmuur komt vooral voor in stikstofrijke grond terwijl je van klaver vooral last hebt in stikstofarme grond. Mijn vraag is: welk onkruid is dit? Hoe kan ik beide onkruiden het beste bestrijden? Hoe kan ik voor volgend seizoen het beste preventief te werk gaan? Alvast mijn dank voor jullie input.

Groet, Bram

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 13 augustus 2022 - 14:58
Limerick

Limerick

Sorry, er ontbreken nog foto's van het onkruid waarvan ik niet weet welk onkruid dit is.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 13 augustus 2022 - 15:01
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

De tweede ziet eruit als de kleine veldkers (Cardamine hirsuta). Wij noemen dat hier springkruid want als het zaadpeultje rijp is en je raakt het aan dan springen de zaden weg. In een regelmatig gemaaid gazon zal het geen zaad aanzetten want je maait of de bloem weg of het zaadpeultje.

Kleine veldkers is een algemeen voorkomend onkruid. Het is eenjarig of tweejarig (afhankelijk van wanneer het zaad gekiemd is) en is dus geen lang leven beschoren. Handhaaft zich door uitzaai en als het zich niet kan uitzaaien dan ben je het redelijk snel kwijt. Tenzij je gaat verticuteren of hardhandig met een gazonhark over het gazon gaat want daarmee verstoor je de grond, komen er weer zaden aan de oppervlakte, die dan weer kiemen etc.

Gewone vogelmuur is ook eenjarig en zaait zich gemakkelijk uit. Omdat het zo plat ligt ontsnapt de bloem aan de grasmaaier en kan dus zaad vormen en zich uitzaaien. Zo min mogelijk de grond verstoren dan ontkiemt er minder zaad.

Ander optie is om met onkruidbestrijdingsmiddelen aan de gang te gaan. Dit moet wel een middel zijn dat het gras spaart. Nadeel hiervan is dat het niet erg milieuvriendelijk is.


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 13 augustus 2022 - 16:46
Limerick

Limerick

Hartelijk dank voor de reaktie. Er is ook door een kennis geopperd dat het onkruid van de eerste foto hoornbloem is. Zou dat kunnen? Waaraan kan ik zien welk onkruid het is?
zaterdag 13 augustus 2022 - 18:05
Limerick

Limerick

De blaadjes van het tweede onkruid zijn wat gelobd terwijl de blaadjes vd kleine veldkers glad en ovaal zijn. Zie een 2de foto vh onkruid in mijn gazon
zaterdag 13 augustus 2022 - 18:36
Limerick

Limerick

zie foto

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 13 augustus 2022 - 18:40
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik denk dat die kennis gelijk heeft. Vond zelf de blaadjes op bovenstaande foto smaller als doorgaans bij vogelmuur. Belangrijkste verschil is echter dat de blaadjes van de akkerhoornbloem licht behaard zijn en die van vogelmuur niet. Ander verschil is (maar daarvoor moet je de bloemen van beide soorten bij de hand hebben) dat de bloem van de hoornbloem 5 stijlen heeft en die van de vogelmuur maar 3.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Akkerhoornbloem


Akkerhoornbloem is een doorlevende vaste plant die meestal op niet al te voedselrijke gronden voorkomt. Als je extra bemest kan het goed zijn dat ze het onderspit delft tegen het gras.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 augustus 2022 - 18:43
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Waaraan kan ik zien welk onkruid het is?
Flora van Nederland is een goede website om wilde planten te leren kennen. Je vindt er duidelijke beschrijvingen, foto's en video's van de kenmerken van planten.
Zie bv. https://www.floravannederland.nl/planten/gewone_hoornbloem
en
https://www.floravannederland.nl/planten/akkerhoornbloem
zaterdag 13 augustus 2022 - 18:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon