menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Verbena bonariensis

Ga naar meest recente reactie

Floranaut

Floranaut

Beste plantenkenners,
Ik wil graag onze voortuin (zo’n 15 m2) beplanten met Verbena bonariensis.
Met deze plant heb ik al wat ervaring in een vorige tuin opgedaan en heb gemerkt dat deze niet helemaal winterhard is; gelukkig hebben we door uitzaaien elk jaar toch weer nieuwe Verbena’s gehad.
Onze voortuin ligt pal op het zuiden maar aan een lange brede weg waar het altijd behoorlijk hard waait. Ik ga ervan uit dat de Verbena’s ook hier de winters niet telkens gaan overleven dus moet zorgen dat ik jaarlijks veel zaailingen heb.
Hier gaat mijn vraag dan ook over: we willen tussen de Verbena’s een dikke laag boomschors/snippers gaan leggen (vanwege onkruid&vocht en omdat we dat mooi vinden). Gaat deze laag echter verhinderen dat de Verbena’s zich kunnen uitzaaien?
Met vriendelijke groet
zondag 22 augustus 2021 - 13:03
LT

LT

Geen risico nemen. Gewoon op een andere plek uitzaaien en later verpoten.
zondag 22 augustus 2021 - 13:47
Tuinprins

Tuinprins

Zo'n laag van schors beperkt de uitzaai behoorlijk. Er zal wel wat kiemen maar niet zo veel als wanneer het zaad op de kale grond valt. Het zal er ook van afhankelijk zijn hoe dik die laag schors zal zijn.

Bij wat jij voor ogen hebt is m.i. ongewenst om een laag schors aan te brengen. Dan kun je beter zelf Verbena bonariensis plantjes in P9 potje opkweken en in april/mei uitplanten op de genoemde plek.

Ik ben meer dan 20 jaar geleden begonnen met een paar plantjes. Sindsdien zaait de plant zich zo overvloedig uit dat ik in het voorjaar een deel moet verwijderen anders wordt het gewoon te veel. In een zachte winter overleven de planten en die bloeien dan ook eerder dan zaailingen van het huidige jaar.

Gegroet, de tuinprins
zondag 22 augustus 2021 - 14:06
Floranaut

Floranaut

Dank voor de antwoorden.
Indien ik zaailingen niet ergens anders wil opkweken en daarna verplanten, is het advies dan om geen schors aan te brengen?Zal dan wel behoorlijk moeten wieden lijkt me.
Is er ook nog een mogelijkheid om een soort van bodembedekker tussen de verbena’s te planten om onkruidvorming tegen te gaan maar waarbij het tegelijkertijd wel mogelijk blijft voor de verbena’s om zich uit te zaaien?
zondag 22 augustus 2021 - 20:02
Tuinprins

Tuinprins

Bodembedekkers bemoeilijken het wieden. Veel mensen denken dat als je bodembedekkers plant dat je dan niet hoeft te wieden. Dat is slechts in zeer beperkte mate het geval, zeker in het eerste jaar na aanplant. Een onkruidzaadje heeft slechts weinig plek nodig om te ontkiemen en verder te groeien. Ik zie op zoveel plekken dat het onkruid zich gevestigd heeft in/tussen de bodembedekkers en dat de tuiniers het dan maar op zijn beloop laten.

Wieden is een kwestie van bijhouden. Iedere week een rondje maken en het onkruid verwijderen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 23 augustus 2021 - 06:57
Esem

Esem

Ik zelf heb nog nooit last gehad van het verdwijnen van de plant door de vorst.
Ze zaaien zich zelfs ongestoord uit, ook met mulg.Ik moest zelfs regelmatig gaan uitdunnen,doordat er veel te veel verbena kwam te staan.
Zo zie je maar de eene tuin is de andere niet.
Maar ik zou toch proberen om te mulgen , en af te wachten ,en te kijken wat het gaat worden.
Gr Esem

Baat het niet dan schaad het niet!!!!!!
maandag 23 augustus 2021 - 12:39
Floranaut

Floranaut

Ok, nogmaals dank voor de reacties.
Stel dat ik voor de zekerheid toch wat Verbena's wil zaaien (al is het maar om het eerste jaar eens te kijken hoe ze de winter doorkomen op deze nieuwe plek), hoe doe ik dat dan?
Ik heb op een andere plek in de tuin ook wat Verbena;'s staan; kan ik daar dan (in het najaar?) wat zaad uit de bloemen schudden en deze bewaren tot het voorjaar om ze dan in potjes op te kweken?
Groet,
Floranaut
dinsdag 24 augustus 2021 - 10:19
LT

LT

Ja, dat kan altijd. Maar je kunt het ook meteen zaaien. Zal in het voorjaar van zelf gaan kiemen.
dinsdag 24 augustus 2021 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon