menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Composthoop: doenbaar in 'kleine' tuin?

Ga naar meest recente reactie

Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hallo,

Ik probeer al enkele jaren succesvol een compost hoop op te zetten. Ik ben naar een opleiding geweest, ik begrijp best wel hoe het werkt, maar het lukt mij nooit om een mooie compost te krijgen. Mijn tuin is niet gigantisch, met de voortuin bij en zonder verhardingen en terras etc. 450M2. Grotendeels gras, maar er komen ook nog borders en struiken bij binnenkort, gras zou max 50% ruimte innemen.

In de workshop die ik volgde zaten we op een organische boerderij, ze hadden dus meer dan genoeg groen en bruin om direct vers te mengen, hoop kreeg een mooie temperatuur, etc. Perfecte compost. Ze deden er zelfs wat leem bij die ze hadden liggen.

In de praktijk rij ik zaterdag mijn gras af, allemaal groen afval. Takken of ander 'bruin' afval heb ik niet, onkruid is groen, keukenafval is groen, ... Nu kan ik stro of gehakseld hout kopen en op een hoop leggen naast de composthoop om telkens bij te mengen, maar lijkt mij ook niet praktisch? Ik kan er bakken kalk op gooien om de verzuring tegen te gaan, maar is ook niet praktisch. En dan het 'bevochtigen'...dat gras vormt lagen in de composthoop die al het water tegenhouden en vasthouden, liters moet je erop kappen. Ik krijg ook geen mooie 'broei' omdat ik telkens maar een beetje toevoeg, in de theorie gooien ze alles samen, broeit mooi, omdraaien, broeien, klaar!

ik heb het dan eens afgedekt, begon het keihard te stinken en kwam er te weinig vocht bij.

Hoe doen mensen dit dus in de praktijk? Ik heb voldoende theorie gezien, maar in de praktijk is het moeilijk...

Tot nu toe kom ik niet verder dan m'n gras onder de struiken en haag te verdelen telkens. Ook mooi in theorie, in de praktijk echter is dat lelijk EN zelfs dan verteert het moeilijk (klit samen in een 'brij' van gras op den duur).

HELP...I need somebody...not just anybody...maar iemand die composteert in een gemiddelde tuin
maandag 8 februari 2021 - 12:20
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

gazon bemesten -> maaien -> maaisel verzamelen -> maaisel niet zonder problemen composteren -> compost gebruiken om gazon bemesten ->•••

Uit die vicieuze cirkel kom je heel eenvoudig door te mulchmaaien.

Moeder natuur doet al het werk voor je, zonder dat je er tijd of moeite moet insteken. Meer dan genoeg leuke dingen te doen in de tuin of elders.
maandag 8 februari 2021 - 13:14
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Mulchmaaien heb ik over nagedacht, maar dan moet ik heel regelmatig maaien (als ik eerlijk ben, doe ik dat niet), een maaier met mulchfunctie kopen (momenteel een goede oude Honda HR21) of robot en als de kindjes in het gras spelen hangen ze vol met gemaaid gras.

Dan zou ik eigenlijk een robotmaaier moeten kopen, maar die investering wil ik nu niet doen...

Niemand die wel succesvol composteert?
maandag 8 februari 2021 - 14:39
PeterC

PeterC

Ik heb ook jaren geprobeerd om te composteren, met ook voornamelijk grasafval. Gazon van 800m².
Geen doen, schiet niet op, dat gras verteert veel te traag. Op den duur had ik al 3 compostbakken.
Ik heb me een robotmaaier aangeschaft.
Niet zo goedkoop inderdaad maar wel 2 problemen opgelost: ik moet het gras niet meer maaien en ik heb geen grasafval meer.
Supertevreden over de robotmaaier.
maandag 8 februari 2021 - 17:56
dries944

Dries944

Je hebt gewoon genoeg bruin materiaal nodig ,anders lukt het heel moeilijk met gras alleen. Herfstbladeren kun je ook gebruiken,dat is bruin. Kalk toevoegen hoeft niet want compost verzuurt niet. Hier zie ik ook dat het niet opschiet met gras alleen, heb dan de bladeren die ik van de buurvrouw haar boom kreeg ertussen gemengd en dat lijkt beter te werken.
dinsdag 9 februari 2021 - 21:52
leerling

Leerling

Zonder een redelijke verhouding van bruin en groen komt het niet goed.
Als de verhouding niet helemaal goed zit, kan je eventueel eens rondvragen bij buren of ze bruin materiaal over hebben. Zelf gebruiken we het organisch kattebakvulsel (zonder de uitwerpselen) van onze poes als we al eens te kort hebben.

Maar meestal gebruiken we dat, net zoals grasmaaisel, vooral als mulch onder hagen en struiken. Je mag dat niet te dik leggen, hooguit een 5cm. Het is niet de bedoeling dat het ter plaatse wegrot. Hier droogt het wat uit en zorgt het bodemleven ervoor dat het in de grond verdwijnt. Na een maand of wat, als de eerste laag grotendeels verwerkt is, kan je de volgende laag aanbrengen.

Grasmaaisel gebruiken we ook als dun laagje onder de aardbeienlanten wanneer de aardbeien beginnen rijpen, zodat ze niet in de het zand komen.
In onze vorige tuin (die was ook een 450m2) strooide ik het ook op de paadjes tussen de moestuinbedjes. Daar hadden we leemgrond en op die manier kregen we geen slijkvoeten als we bij regenweer wat groenten uit de tuin gingen halen.
Er gaat hier hoogstens 1 of 2 keer per jaar gras op de composthoop en dan nooit meer dan 2 bakken tegelijk. Die worden dan ook meteen goed vermengd met de rest, anders gaat het inderdaad samenkoeken, gisten en stinken.

Sedert we open compostbakken gebruiken die eerder in halfschaduw staan, een goede mengeling hebben van bruin en groen, regelmatig beluchten en omgezet worden, hebben we altijd goede compost gehad.

Als je van plan bent om een deel van het gras weg te doen om plaats te maken voor andere planten, zou je het gras dat je weg wil kunnen afdekken met karton en daar laag van een 5cm maaisel opleggen. Bedoeling is dat er geen licht meer bij de bodem kan. Verder hoef je niets te doen, tenzij een af en toe wat aanvullen. Na een maand of 6 is je gras weg, het karton verteerd en is de grond al wat verrijkt voor je nieuwe planten.

Minder gras = minder maaisel, en met een boom, wat struiken en een haag kom je meestal vanzelf aan genoeg bruin materiaal.
donderdag 11 februari 2021 - 00:50
Polplastron

Polplastron

Ik verzamel in het najaar 'bruin' materiaal. De eerste jaren vroeg ik zelfs aan de buren om hun snoeiafval naar hier te brengen.

Verder heb ik hier ook kippen die in een hok op een laagje houtkrullen 'wonen'. Die houtkrullen zijn ook mooi bruin materiaal (je zou ze ook specifiek voor het composteren kunnen aanschaffen).

Verder heb ik drie bakken waarvan er altijd één leeg blijft om de boel makkelijk om te kunnen zetten. Dat omzetten doe ik dan ook bij elke gazonmaaibeurt. Na ongeveer 4 maanden heb ik al redelijke compost.

Mijn tuin is wel een beetje groter, maar dit systeem moet ook in een tuin van jouw grootte haalbaar zijn.
donderdag 11 februari 2021 - 23:49
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt voor de tips! Ik zal nog eens een jaar proberen om te composteren, hakselhout zou ideaal zijn, stikstof genoeg in gras...Maar dus best een 'voorraad' bruin materiaal aanleggen om dan langzaam in te mengen.

Dekken jullie de composthoop af wanneer het erg warm wordt tegen uitdroging? En waarmee?
maandag 15 februari 2021 - 14:29
Polplastron

Polplastron

Ik dek mijn compostbakken nooit af, maar er is in principe wel iets voor te zeggen...
maandag 15 februari 2021 - 14:41
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Mij is als vuistregel gezegd dat je mango nodig hebt om compost te maken:
- mengen (groen en bruin materiaal)
- afdekken
- natmaken
- grote hoop maken
- omzetten
en als je alle andere heel goed doet mag je er 1 wat verwaarlozen.

Dus volgens dit principe, bij topicstarter met weinig en alleen groen materiaal lukt het niet...
maandag 15 februari 2021 - 20:36
leerling

Leerling

Ik heb 2 open compostbakken en 1 gesloten compostvat (en nog een paar hopen, maar dat is een ander verhaal). Als bak 1 vol is, gaat bak 2 bij in het vat, waarna bak 1 wordt overgeschept in bak 2 en bak 1 weer klaar is om gevuld te worden.

Het vat is gesloten en zou je 'afgedekt' kunnen noemen.

Bak 2 heb ik ooit afgedekt met opengesneden vuilniszakken, om uitspoelen door de regen en uitdroging daar de zon te voorkomen.
Doe ik nooit meer.
Geen idee welke beestjes er zo dol op waren, maar er is heel wat van die plastic in de compost geraakt.

De bakken staan ondertussen dichter bij de achterdeur, deels in de schaduw van overhangende hazelstruiken, die ook wat beschutting bieden tegen felle regen.
Als ik rabarber pluk, spreid ik de bladeren over bak 2, maar dat gebeurt maar in mei en juni. Ergens in juli zijn die alweer verteerd. Eerder symbolisch, dus.

Je zou kunnen afdekken met een dun laagje grasmaaisel, maar dan wel best voor de grote hitte. Gras maai je best niet als het er een hittegolf aankomt.

Water geven is hier zelden nodig. Een enkele keer doe ik het, vlak na het omzetten, wanneer het lange tijd warm en droog is en ik merk dat er nauwelijks wat verteerd is en/of dat er weinig leven in zit.
Ik wil vooral vermijden dat de boel dicht slaat en gaat rotten, i.p.v. dat het bodemleven het verteert.
dinsdag 16 februari 2021 - 23:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon