menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond klaarmaken voor gazon

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Jordyvd

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met alle voorbereidingen in de tuin voor komend voorjaar. Ook wordt het tijd voor een (nieuw) gazon. Het vorige gazon is door een verbouwing en een hoop onkruid verpest, dus dat is eruit gehaald. Nu merkte ik dat het gazon de vorige keer veel last had van de droogte en een hoop onkruid. Ik wil het nu anders aanpakken, zodat ik daar hopelijk minder last van heb.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik de grond het beste voorbereiden? Ik heb vandaag een stuk vlak gemaakt en de meeste steentjes/rotzooi verwijderd. Is er een manier om de grond wat vruchtbaarder te maken, of is wat zwarte grond erop de beste optie? Of zijn er nog meer mogelijkheden waar ik niet aan denk?

De grond is een echt een bruine zand, vermengd met een hoop steentjes (lijkt op een soort bouwgrond), zie foto, en ik ben van plan grasmatten er in te leggen.

Bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 18 januari 2021 - 15:33
dries944

Dries944

Op dit stuk zou ik een kuub compost verdelen over de grond en dan inwerken met een frees of inspitten.
Dit is hier ook zo gegaan onder mijn grasmatten. Geeft het bodemleven een boost en maakt dat je gazon beter tegen droogte kan en dat overvloedige regen snel wegloopt. De pieren zullen je dankbaar zijn.
Vraag mij altijd af wat men bedoelt met zwarte grond...
maandag 18 januari 2021 - 21:27
Henk-Willem

Henk-Willem

Dit ziet er niet bepaald uit als vruchtbare tuingrond, meer als ophoog- of brekerszand waar je bestrating op aanlegt. Lijkt me zo dood als een pier. Zoals Dries zegt, compost of zoveel mogelijk ander organisch materiaal aanbrengen om deze grond te later (her)leven anders gaat het gras het nooit goed doen.
maandag 18 januari 2021 - 21:56
Jordyvd

Jordyvd

Duidelijk, dan weet ik wat ik moet doen. Bedankt!
dinsdag 19 januari 2021 - 16:57
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Compost zou ik zeker doen maar zou ook extra mineralen en wormenmest toevoegen en eventueel klei indien je zand grond hebt. En maak enkel gebruik van 100% organische mest om te strooien! Vraag raad aan uw dealer maar als er op de zak minerale meststof staat dan heb je kunstmest. Gebruik ook geen korrelkalk, spoelt snel uit en zorgt voor grote PH schommelingen in de bodem, gebruik hiervoor zeeschelpenkalk, 1x strooien om de 3 jaar. Ook niet verticuteren wan dan haal je de beste humus uit het gazon... zorg goed voor je bodem en je bodem zal goed zorg dragen voor je gazon

Nadelen kunstmest:
U hebt ongetwijfeld in uw kindertijd ooit wel eens zout gestrooid over een slak en met enig sadisme gekeken naar de gevolgen.

Het zout trekt al het vocht uit de slak en de slak loopt letterlijk leeg en sterft.

Chemische meststoffen zijn zeer zout en trekken alle vocht weg uit de miljoenen bacteriën, schimmels, protozoa en nematoden die aanwezig zijn in de bodem.

Deze micro-organismen vormen de basis van het bodemleven en hun verdwijnen heeft een desastreuze invloed op andere macro-organismen zoals de regenworm.

Dit diertje is van enorm belang voor een luchtige bodem en voor het verteren van organische materialen. Eens dit diertje, bij een gebrek aan voedsel en geïrriteerd door de zoute omstandigheden, verdwijnt, kunt u al een grote streep zetten door een gezond bodemleven.

Doordat het bodemleven verdwijnt, moet u steeds vaker ingrijpen met extra meststoffen en bestrijdingsmiddelen tot de grond volledig verpest is.
vrijdag 22 januari 2021 - 10:36
Jordyvd

Jordyvd

Dankje voor de uitgebreide informatie. Ik ben nu de bovenste 5-10 centimeter aan het verwijderen zodat ik er compost en mineralen aan toe kan voegen. Ook lag de grond te hoog, dus er moest sowieso wat grond vanaf.

Ik heb nu contact met een bedrijf die eigenlijk niets anders doen het bodemleven verbeteren en gazons zaaien/zoden leggen. Als de prijs ernaar staat, schakel ik wellicht hen in. Nog even afwachten dus.
zaterdag 23 januari 2021 - 09:22
Bas/zantedeschia

Bas/zantedeschia

Als je de tuin nu toch op de schop hebt denk even na over beregening aan te leggen onder het gazon. Hier ga je zoveel plezier van krijgen wordt haast altijd vergeten en dan liggen er weer van die tuinslangen overal in de tuin. Zie het als tip. Jarenlang in die wereld gezeten en achteraf aanleggen kost veel meer.
zaterdag 23 januari 2021 - 09:38
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Beregenen van een gazon is in principe niet nodig, gras is heel sterk en hersteld bijna altijd weer na een droge periode, zeker als je een gezonde humusrijke bodem hebt. Mijn gras heeft de afgelopen 3 droge hete zomers prima overleefd zonder watergift.
zaterdag 23 januari 2021 - 19:10
dries944

Dries944

Hey henk-willem,blij dat te horen, wat doe je dan om het humusgehalte in je gazon op peil te houden?
Compost strooien? mulchen?
zaterdag 23 januari 2021 - 21:52
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

- Elk voorjaar 100% organische mest of compost strooien.
- Maaisel altijd lekker laten liggen. Paar keer over heen rijden met de maaier of een mulchmaaier gebruiken.
- En ik laat - in tegenstelling tot het algemene advies in - het blad van de omringende loofbomen (es, wilg, hazelaar, vlier, kornoelje etc.) in de herfst/ winter gewoon liggen op het gazon (wel een beetje verspreiden). Het verteert heel snel, en het verstikt je gazon echt niet zolang het geen dikke hopen vormt. Wat overblijft versnipper je bij de eerste maaibeurt in het voorjaar. Het is een vicieuze cirkel, hoe gezonder je grond is hoe sneller het grasmaaisel en blad dan ook weer wordt afgebroken door het bodemleven en dat voedt dan weer de bodem, het bodemleven en uiteindelijk natuurlijk het gras. Mijn gazon stikt dan ook van de regenwormen, vaak zie ik blad en takjes rechtop in het gazon staan, al half in de bodem getrokken door wormen
zaterdag 23 januari 2021 - 22:16
dries944

Dries944

Mij lijkt het wel dat compost meer doet voor het bodemleven dan van die organische mestkorrels die je uitstrooit. Het gras heeft uiteraard voedingsstoffen nodig die de compost niet direct kan leveren aangezien die eerst moet ingewerkt moet worden door het bodemleven.Door die trage afgifte van voedingsstoffen die de compost of maaisel levert kun je wat organische mestkorrels bijgooien.
Dus een combinatie van die twee lijkt mij een must!

In de herfst valt hier veel eikenblad van eiken die achter mijn tuin staan en dat is heel taai blad. Heb dan maar met de grasmachine erover gereden zodat het wat sneller verteerd.

Ik neem ook aan dat je niet verticuteert aangezien je dan veel organisch materiaal
uit de bodem haalt.?
Volgens mij zijn er heel veel mensen die gewoon jaarlijks mestkorrels strooien, verticuteren en het maaisel en blad afvoeren wat op den duur een dode bodem oplevert ook al is die mest organisch...
zondag 24 januari 2021 - 00:06
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik denk ook dat dat de bodem inderdaad steeds meer uitput. Verticuteren ben ik mee gestopt. Ik accepteer gewoon wat meer mos in mijn gazon, zeker na de winter. Dat mos verdwijnt grotendeels vanzelf in de loop van het seizoen als het gras weer goed gaat groeien, het helpt dan wel als je in het voorjaar organische mest met een hoog kaliumgehalte strooit. Op een of andere manier werkt kalium indirect goed tegen mos.
zondag 24 januari 2021 - 14:55
Jordyvd

Jordyvd

Zo te lezen hebben jullie goed nagedacht over hoe je het gazon aanpakt. Hebben jullie ook een soort van schema/stappenplan van alles wat jullie jaarlijks aan het gras doen? Deze zou ik graag zien

Ik hoorde trouwens ook dat lavagruis wonderen doet. Er zouden veel mineralen etc. in zitten. Hebben jullie daar ervaring mee?
maandag 25 januari 2021 - 09:14
Henk-Willem

Henk-Willem

Ik doe juist zo min mogelijk. Dus in het voorjaar organische mest of compost en dan in de lente/zomer 4 of 5 keer maaien (max één keer per maand). Maar ik heb (en wil) dan ook geen egaal groen biljartlaken. Het is in het seizoen een mix van wat langer gras met leuke bloemen zoals klaver, paardenbloem, madeliefjes, speenkruid, pinksterbloem etc. ("onkruid" volgens velen).
Het scheelt een hoop werk, stress en geld. Maar uiteraard ieder zijn keuze, ik ben niet de juiste persoon te vragen hoe je een strak, onkruidvrij en altijd groen gazon bekomt.
maandag 25 januari 2021 - 18:20
dries944

Dries944

Voor ik m'n grasmatten (2are) heb laten leggen achter in de tuin heb ik 8 kuub compost laten infrezen dus vraag me af hoelang de wormen daar mee toe komen. Op het achterste stuk wel veel last van kattenstaart maar dat rij je mee af met de grasmachine. Wel toeval dat je begint over lavagruis,ik heb recent 50 kg uitgestrooid op het stuk waar veel heermoes voorkomt omdat deze plant een signaal is dat de grond mineralentekort heeft. Dus das nog afwachten. In maart/april zal ik nog wat mestkorrels geven.

De andere grasmatten die ik heb liggen zit veel minder compost in de grond dus daar zal ik wa compost bijgeven in het voorjaar, die grasmatten slaan wel wat gelig uit, is dit dan een stikstoftekort?? Die matten zullen wat meer mestkorrels krijgen. Vertcuteren doe ik niet aangezien de matten er nog nie zo lang liggen en er ook nog geen mos aanwezig is. Hier en daar groeit wa klaver ma da laat ik staan omdat dit een stikstofbemester is. Voor de rest wekelijks maaien.

Zou willen beginnen met mulchmaaien ma zo'n machine heb ik nog niet.
Aan de zijkanten van het gazon liggen de borders met een mulchlaag compost, aan die kanten groeit het gras beduidend sneller.
maandag 25 januari 2021 - 21:41
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor de reacties. Ik ben benieuwd hoe het lavagruis zijn werk gaat doen!
dinsdag 26 januari 2021 - 09:51
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Je hebt lavagruis en poeder, neem het poeder. Maar het beste is de gazonmix daar zit alles in en moet je maar 1x strooien om de 3 jaar indien verbruik 1 kg per m2
Gazonmix bevat Lava+, Wormmest, zeeschelpenkalk, Anaerobische micro-organismen, heel wat gunstige stoffen, Alle sporenelementen in de perfecte verhouding, Niet alleen traag opneembare mineralen, maar ook snel opneembare mineralen om een sneller effect te verkrijgen en een kleine hoeveelheid meststoffen

Alle producten in Gazonmix worden gemengd in de goede verhouding. Gazonmix is een gezondheidskuur voor de bodem en niet alleen voor uw gazon, maar voor uw moestuin, alle planten, bloemen… groeien er gezonder, groter, mooier en veel overdadiger door. Hou er rekening mee dat alles biologisch is en dat deze altijd een langzame reactie is. Het duurt drie jaar alvorens Gazonmix zijn volledige werking geeft.

Ik zou persoonlijk ook nog niet mulchen bij een nieuwe gazon, wacht 2 tot 3 jaar voor je dit doet en wacht eerst even tot het bodemleven herstelt.

En kies voor een graszaad dat beter bestand is tegen de droogte ipv grasmatten.
Grassoorten: Veldbeemdgras en rietzwenkgras
dinsdag 26 januari 2021 - 12:40
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Hier een interessant artikel over wormenmest:

De beste humus die er bestaat (NPK 2-1-2).
Hoofdzakelijk gevoed met witveen en zwartveen + cellulose. Bevat nog heel veel levende aardwormen.

Hebt u gezorgd voor de mineralisatie van uw bodem met lavameel? Dan bevat uw bodem alle nodige bouwstenen. Dit is een eerste vereiste, maar deze bouwstenen kunnen planten niet zo goed opnemen, ze hebben hiervoor het bodemleven nodig. Het Microleven in de wormenmest voedt de planten. Er is een wisselwerking nodig: het bodemleven verteert de mineralen en geeft die aan de planten en de planten steken in ruil de helft van hun suikers terug in de bodem, want het bodemleven heeft suikers nodig en die kunnen ze niet zelf aanmaken.
Om dit optimaal te laten verlopen is er een actief bodemleven nodig. De beste levende humus om uw bodem te bemesten is wormenmest. Het speciale aan wormenmest is niet zijn eigenschappen van de mest, maar zijn biologie. De mest van aardwormen bevat meer dan tien maal zoveel microleven dan het voedsel dat hij eet.

De groeiboost die planten krijgen na het toedienen van wormenmest, komt niet van de samenstelling van de mest, maar doordat het sterk toegenomen microleven, massaal voedsel in de bodem beschikbaar stelt aan de planten.

Wormenmest bestaat voor 100% uit mest van aardwormen. Wormenmest wordt beschouwd als het beste van het beste. Het is een natuurlijke verbeteraar op basis van gecomposteerde plantenresten. Deze zorgt voor een optimale balans in de bodem waardoor de plant goed kan groeien en bloeien. Wormmest heeft een zeer hoog organisch gehalte en bevat een veelheid aan sporenelementen, enzymen, mineralen, bacteriën en schimmels (zoals Mycorrhiza en Trichoderma). Met andere woorden alles wat een plant echt nodig heeft.

Alwin Seifert: “Wormenaarde bevat 7x meer stikstof, 2x meer fosfor, 3x meer kalium, 2x meer calcium en 6x meer magnesium dan de allerbeste tuinaarde. Het belangrijkste is dat deze humus blijvende humus is”.

De kwaliteit van de wormenmest is de kwaliteit van wat deze heeft gegeten.
Verkies een wormenmest van aardwormen die een plantaardige voeding hebben gegeten. Veruit het grootste deel van hun voeding bestaat uit witveen en zwartveen. Beide plantaardige materialen zijn al eeuwenoud en bevatten geen enkele vervuiling.
Wormenmest afkomstig van dierlijke mest is iets helemaal anders. Deze mest bevat medicijnen, antibiotica, sproeistoffen, GMO’s en de planten die deze dieren hebben gegeten werden gekweekt op met kunstmest geteelde gewassen die arm zijn in voedingswaarde.
Je kunt geen topkwaliteit bereiken met slechte grondstoffen.
.
Voordelen
wormenmest-experimentStinkt niet en is droog. Aangenaam om mee te werken.
Zorgt voor een snelle ontkieming van de zaden.
Zorgt voor een krachtige wortelontwikkeling (door de hulp van het bodemleven)
De planten worden groter en brengen meer en lekkerdere vruchten voort.
De planten bevatten veel meer mineralen en tot 4x meer vitaminen vergeleken met chemische meststoffen.
De gewassen kunnen ook vroeger geoogst worden.
De gewassen die op wormenmest groeien zijn veel gezonder voor de mens en hebben meer voedingswaarde.
Heeft een zeer gunstige koolstof- stikstofverhouding.
Er is een ruime voeding aan NPK- en sporenelementen aanwezig.
Verlicht de overgangsschok bij verplanting;
Wormenmest zal nooit je planten verbranden hoeveel je ook geeft.
Is zeer langdurig opslagbaar (onder de 30°).
2 miljard enzymen per gram! Dit verhoogt sterk de voedselopname van de plant.
Zeer goedkoop wegens zeer zuinig in verbruik: 1 theelepel per bloempot iedere 14 dagen.
De gewassen bevatten veel minder van de schadelijke nitrieten en nitraten
De planten hebben veel meer weerstand tegen ziekten.
Een levendige bodem is zeer belangrijk.
Chemische meststoffen bevatten slechts enkele mineralen, de belangrijkste en dit is niet voldoende. Als de mens slechts één mineraal ontbreekt, dan krijgt hij ook gezondheidsklachten.

Planten die groeien op gronden die chemisch bemest worden, groeien op dode grond. Zij groeien wel, maar zijn niet omringt door een levende bodem die hen op allerlei manieren helpt. Zo heeft men experimenten gedaan met gesteriliseerde wormenmest. Op die mest werden de planten ook ziek. Plaatst men dezelfde ziekmakende bacteriën op niet gesteriliseerde wormenmest dan werden de planten niet ziek. De goede bacteriën in de wormenmest konden deze ziekmakende bacteriën onschadelijk maken.

Wormenmest is de beste mest die er bestaat volgens Professor Clive A. Edwards:
Dr. Clive Edwards die in Engeland en de VS onderzoek deed naar wormencompost zei het volgende: “Wormenmest overtreft iedere commerciële meststof die ik ken. Ik denk dat de sleutelfactor hiervan de microbiologische activiteit is. Het onderzoek dat ik en anderen hebben gedaan toont aan dat de microbiologische activiteit in de wormenmest 10 tot 20 maal hoger is dan het organische materiaal dat de wormen eten.”
dinsdag 26 januari 2021 - 13:09
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Dank voor alle achtergrondinformatie.

Maar waarom wormenmest strooien als je regenwormen in je grond hebt die deze mest gratis produceren?
dinsdag 26 januari 2021 - 17:59
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

In uw geval is dit mss overbodig met zoveel pieren maar op dode bodem wel aan te raden om wat meer leven in te brengen. Ik gebruik enkel wormenmest en zeevogelguano dan is groencompost overbodig, wormenmest is de allerbeste humus dat je aan je gazon kan geven!
dinsdag 26 januari 2021 - 18:12
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

@ Jordy: wat stelt het bedrijf voor om te doen want zou het wel is graag willen weten? Ik ben ook de mist ingegaan bij het voorbereiden van mijn grond voor het aanleggen van mijn gazon en had het nu heel anders aangepakt nu ik mij er mij meer in verdiept heb. Bij grondverbetering heb je lavameel nodig en geen lavagruis want lavagruis
Is enkel goed bij het inwerken op zware kleigrond om wat luchtiger te maken, genoeg organisch materiaal inwerken (groencompost) en wormenmest... dan ben je goed bezig. En dan bemesten met 100% organische mest.
vrijdag 29 januari 2021 - 19:55
Jordyvd

Jordyvd

@Daan: het bedrijf gaat dit doen

- Frezen van de ondergrond
- Verdichten ondergrond m.b.v. een zware rol
- Egaliseren ondergrond
- Aanrollen ondergrond
- Bemesten met organische bemesting
- Premium graszoden leggen
- Kanten snijden en aanvullen met aarde
- Aanrollen graszoden
- Netjes opleveren

Echter komen ze komende week even langs om te kijken, gezien ik de bovenste laag (5-10cm) van de grond verwijderd heb en er eerst een goede grond in zal moeten om deze laag aan te vullen.
zaterdag 30 januari 2021 - 09:39
daanvanril13

Daanvanril13

Dus enkel bemesting met organische mest? Geen compost inwerken ed? Denk er nog eens goed over na
zaterdag 30 januari 2021 - 19:24
Jordyvd

Jordyvd

Zoals gezegd moet er nog opgehoogd worden en komt hij daarvoor nog langs. Ik ga er vanuit dat hij daar wel compost door heen gaan verwerken

Mocht het voorstel zijn om de bovenste laag aan te vullen met vruchtbare grond (tuinaarde oid) is compost dan ook nog nodig?
zondag 31 januari 2021 - 09:49
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Ja want je praat over 5 a 10cm, gewoon gras wortelt 25cm diep, vraag zeker om lavameel in te werken, is niet zo duur voor een zak, en hij gaat toch frezen... zou ook geen grasmatten leggen, kies voor een watersaver gras, ga je op termijn meer aan hebben... deze wortelt dieper dan normaal gras. Zou ook gazonmix toevoegen, nog geen 30€ bij je thuisgeleverd voor 25kg voor 25m2 en daar zit alles in! Daar ben je 3 jaar goed mee... Stuur pm voor meer info indien gewenst
zondag 31 januari 2021 - 19:48
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Houd er ook rekening mee dat compost serieus zakt, dus best even laten rusten voor je zaait of matten legt.

Ik zit ook met zandgrond en zal een vorm van waterkristallen inwerken (terracottem waarschijnlijk). Er is een speciale terracottem turf die ideaal zou zijn voor jouw grond. Is precies maar een klein stukje dus kost valt wel mee.

Persoonlijk zou ik het trouwens zelf doen, is een klein stuk om om te spitten, en ben ook niet kapot van wat die firma voorstelt om je grond te verbeteren.

Is dat trouwens een voortuin? Indien ja zou ik gewoon een grondbedekker zetten en wat struiken...veel minder werk.
maandag 1 februari 2021 - 10:04
Jordyvd

Tekst aangepast

Jordyvd

Waar gaat de firma volgens jullie de mist in? Ik ben vergeten te vermelden dat de firma ook VOSCA VitaTerra wilt toevoegen om de grond te verbeteren. Uiteraard moet bij mij de grond worden aangevuld, gezien ik de bovenste laag heb verwijderd. Daar zal de firma, neem ik aan, de grond gaan verbeteren. Bovenstaande handelingen zijn eigenlijk standaard handelingen die men doet.

Ik zal eens kijken naar de turf en waterkristallen die je noemde. En de 100m2 zijn zowel de voor als achtertuin
dinsdag 2 februari 2021 - 09:26
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Wel een belangrijk detail, dat ze de grond gaan verbeteren. Zoals je het eerder schreef gingen ze het gewoon frezen, aandichten, meststof strooien en de matten leggen, dat kan je eerlijk gezegd ook zelf.

Alle tips zijn toch gegeven, compost inwerken, lavameel, organische meststof, evt terracottem, ...

Ook werd de tip gegeven om voor grassoorten te gaan die beter tegen droogte kunnen, zijn die zoden met aangepast gras hiervoor? Anders is het ook weer veel geld voor niets.

Ik vond het topic van Daan wel interessant, erg lang, maar toont mooi hoe moeilijk het is een mooi gazon op arme zandgrond aan te leggen.

Ik sta deze herfst voor dezelfde uitdaging, heb jonge kindjes die graag buiten spelen dus een mooi gazon is een absolute must, maar ook hier arme zandgrond. Ik ga toch inzaaien...spaart een pak geld uit en in de winter zit je toch niet op je gazon.

https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/63626/aanleggen-gazon-op-zandgrond
dinsdag 2 februari 2021 - 10:35
Jordyvd

Jordyvd

Ik ga inderdaad eens navraag doen over het gras en ik ga het topic van Daan eens doorlezen. Bedankt!
zaterdag 6 februari 2021 - 08:57
daanvanril13

Daanvanril13

Ondertussen nog updates?
zaterdag 20 maart 2021 - 20:07
Jordyvd

Jordyvd

Hoi Daan,

Ik wilde vandaag een update posten gezien gisteren het gazon gelegd is.

Het bedrijf heeft eerst de bestaande grond doorgefreest met compost. Daarna een goede laag bemeste tuinaarde erop gegooid. In totaal is er 7 kuub op gegaan. Daar overheen hebben ze volgens mij VitaTerra gelegd en dit vervolgens weer doorgefreest. Toen hebben ze het aangewalst en nog iets van kippenmest erop gestrooid.
Daarop zijn de matten gelegd
zondag 21 maart 2021 - 09:34
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Klinkt goed! Zou het dan toch goed moeten doen, ook foto's?
zondag 21 maart 2021 - 12:44
daanvanril13

Tekst aangepast

Daanvanril13

Ben benieuwd op termijn, vooral met de graszoden... soigneer ze goed de komende periode en keep on posted fotos zijn steeds welkom
zondag 21 maart 2021 - 22:31
Jordyvd

Jordyvd

Ik zal in de loop van de week wat foto's posten. Zelf ben ik in ieder geval heel blij met het resultaat ik zal ze de komende weken goed vochtig houden en dan hoop ik over een week of 3 te kunnen gaan maaien!
maandag 22 maart 2021 - 09:07
Jordyvd

Jordyvd

Zoals beloofd

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 22 maart 2021 - 16:08
Jordyvd
maandag 22 maart 2021 - 16:09
Jordyvd
maandag 22 maart 2021 - 16:09
daanvanril13

Daanvanril13

Ziet er zeker netjes uit
maandag 22 maart 2021 - 20:07
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Amai proper, zo uit de reclamefolder!
maandag 22 maart 2021 - 21:13
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt!
dinsdag 23 maart 2021 - 12:04
daanvanril13

Daanvanril13

Zou leuk zijn om ons elke maand een kleine update te geven over de toestand van je gazon.
zaterdag 27 maart 2021 - 19:39
Jordyvd

Jordyvd

Hoi Daan,

Ik zal jullie op de hoogte houden! De eerst volgende foto's zullen volgen na de eerste maaibeurt.

Korte update: op sommige stukken zit het gras inmiddels al vast aan de grond, dus de wortels groeien goed
zondag 28 maart 2021 - 17:26
Jordyvd

Jordyvd

Zoals beloofd een update

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 18 april 2021 - 15:31
Jordyvd
zondag 18 april 2021 - 15:31
Jordyvd

Jordyvd

Foto

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 18 april 2021 - 15:31
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Wow, dat is een erg mooi gazon, proficiat!
zondag 18 april 2021 - 22:14
Jordyvd

Jordyvd

We zijn er ook echt heel blij mee, bedankt!
maandag 19 april 2021 - 07:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon