menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw gazon, volledig dicht met onkruid

Ga naar meest recente reactie

MCSN

MCSN

Hallo

Meer dan een maand geleden werd ons gazon opnieuw aangelegd en ingezaaid. We hebben het goed vochtig gehouden maar het vele onkruid lijkt het ontkiemen tegen te werken. Is dit normaal?

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 13 juni 2019 - 18:21
Tuinprins

Tuinprins

Het onkruid lijkt mij melde / ganzenvoetmelde. Het is eenjarig en in de Lage Landen is het op heel veel plaatsen een onderdeel van de natuurlijke zaadbank van de grond. Als je de grond gaat bewerken zie je vaak dat het een van de eerste dingen is die ontkiemt.

Zoveel als er bij jou staat zie je niet iedere dag. Vermoedelijk hebben daar in het verleden meldeplanten gestaan die zich rijkelijk hebben uitgezaaid. Bij de eerste keer maaien ben je al heel veel kwijt (jonge melde sterft doorgaans af als het gemaaid wordt) maar de vraag is hoeveel gras er daadwerkelijk is opgekomen. Graszaad behoudt redelijk lang zijn kiemkracht dus na de eerste keer maaien zal er nog wel graszaad ontkiemen. Mocht dit niet het geval zijn dan zal er bijgezaaid moeten worden.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 14 juni 2019 - 06:32
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Als je niet vlug met de grasmachine erover gaat, staat het binnen enkele dagen 25cm hoog.

Er is nog wat regen voorspeld de volgende dagen, ideaal zodat na het maaien de graszaden verder opkomen.
vrijdag 14 juni 2019 - 07:22
MCSN

MCSN

Bedankt voor het advies, ik heb het een eerste keer gemaaid. Er zat nog vrij veel nieuw gras tussen het onkruid.
zaterdag 15 juni 2019 - 09:32
MCSN

MCSN

Ondertussen meer dan twee maanden verder en elke dag het gazon van water voorzien. Een paar keer afgereden met de zitmaaier om het meeste onkruid af te voeren. Een maand geleden ook het en der wat bij gezaaid.

Zijn er nog dingen die ik moet doen om het gras wat dicht te laten groeien? Onder de boom is het allemaal in orde maar de rest is vooral onkruid...

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 8 juli 2019 - 17:55
MCSN

MCSN

Onder de boom

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 8 juli 2019 - 17:56
MCSN

MCSN

Andere plekken

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 8 juli 2019 - 17:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon