menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Omheining aan beek

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Hey,

Nu de verbouwing achter de rug is en ik volop in de tuin bezig ben (mijn gazonnetje begint er schitterend uit te zien ).
Mijn tuin achteraan (op een 15 meter van het huis) grenst aan een beek. Mijn tuingrond ligt 1,5 meter hoger dan het waterniveau. De beekwand is een opgemetste rechte wand van dikke kasseien. Met andere woorden, als je aan de rand van de tuin staat, kijk je recht naar onder de beek in.

Nu, het huis is van de jaren '60. Op dit moment is bovenop die wand nog steeds een bekaert draad voorzien van een goeie 150cm. Maar ik wil die wegdoen.

Ik ben op zoek naar een iets meer natuurlijker uitzicht dat mijn tuin afgrenst in plaats van die bekaert draad, maar toch de nodige veiligheid voorziet voor spelende kindjes. Zou niet willen dat iemand de beek intuimelt.

Zelf had ik initieel gedacht aan een kastanjeomheining. Kan je doorheen kijken en geeft het natuurlijk uiterlijk. Maar hoe meer ik deze omheiningen zie, hoe minder ik er van overtuigd ben om ze te gebruiken. De omheining zou een lengte van ongeveer 25m beslaan.

Anderen gaven aan om een heg te plaatsen en de bekaert te laten staan (mogelijks inkorten/vervangen zodat ik een lagere omheining heb (bv 100cm) en daarvoor dan een heg plaatsen.

Maar ik weet het niet zo...

Ik wou eens horen of hier mensen zijn met wat ideetjes. Alles is welkom.
Misschien zijn er mensen die dezelfde situatie hebben, een tuin die grenst aan een beek...

Ter info, de beek is ongeveer 3m breed en ik kijk tegen een talud aan. Aan de andere zijde is een buurman en die heeft een bekaert draad maar heeft allemaal struiken (hoge) staan waardoor ik sowieso op een ietwat (exc. bekaert) natuurlijke wand aankijk.

Zoals gezegd, alle info is welkom.

Ik wil niet te hoog gaan en liefst ook niet te diep (struiken) aangezien ik dan tuinoppervlak verliest (buurman zelf verliest ongeveer 2-3m door die hoge struiken.

Groet

Peter
zondag 5 oktober 2014 - 12:05
jack1

Jack1

Wat je welicht ook kunt doen
Is stekken van knotwiligen zetten op een afstand van 60 cm korter kan natuurlijk ook
Als de stekken gaan iutlopen kun je mischiens alles namekaar toevlechten zo dat je een natuurlijke
Groene afschijding heb je kunt zelf bepalen hoe hoog je de knotwilgstekken aanplant
Je krijg dan een natuurlijke afschijding die je gewoon kunt bij knippen

Mischiens is dit iets voor bij jou
zondag 5 oktober 2014 - 12:35
Ginkgo

Ginkgo

Het zou aan de andere kant spijtig zijn als je het contact verliest met het water. Het is tenslotte toch een leuk gegeven en landschapselement die aan je tuin paalt. door er allerlei planten te gaan plaatsen die het zicht volledig wegnemen heb je er eigenlijk niets meer aan.

Je kan vanalles gaan gebruiken.

Schanskorven
Gevlochten panelen
Houten panelen
Draad
Staalmatten
Haag
Planten
Kastanjehout
...

Wat je bvb. wel kan doen is een van deze mogelijkheden gebruiken en tot op borsthoogte plaatsen of laten groeien en dit in combinatie met een 'doorkijk'/ 'doorgang' / 'zitruimte' naar de beek toe. En die 'doorkijk'/ 'doorgang' / 'zitruimte' baken je af met een doorkijkbare afsluiting. Een afsluiting met RVS kabels (precies zoals de moderne trapleuningen) of eventueel een kastanjehouten afsluiting. Of je boord het af met een pallissade met daarachter nog een paar planten, of paaltjes, enz...

groeten
Karel
zondag 5 oktober 2014 - 13:48
pthomass

Pthomass

@Ginkgo
Interessant dat "zitruimte" gebruikt, want er is een terras voorzien achterin de tuin tegen die bekaert aan.
Initieel wilde ik de rand van het terras met de beek voorzien van een met natuursteen gemetste bloembak van 4m lang en +/- 1m hoog. Daarin dan leuke planten. Die bak zou dan na het terras overlopen in de omheining waar ik zoekende naar ben.

De vrouw vind die "bak" niet zo een denderend idee, maar dan ga ik met 1 lang stuk "omheining" zitten. En die wil ik net breken ter hoogte van die zitruimte.

En tussen ons gezegd, ik had nog liever dat terras 0,5 laten zakken. Een soort zitput aan het eind van de tuin, dichter bij het water. Schone vuurkorf in het midden...

Dat terras ligt ook in het laatste hoekje direct zonlicht dat onze tuin krijgt van de ondergaande zon. Moet echt een leuk hoekje worden daar.

Hieronder een Google SketchUp die ik gemaakt heb vorig jaar. Dat geeft je een beter idee waar ik het over heb.
Bijkomend dit: ter hoogte van dat "tuinhuis" achter de garage is er een brug over de beek naar de achterburen. Die brug is nog ene van de jaren stillekes, gemetst gewelf. En daar achterin (vanuit mijn tuin gezien) staan grote wilgen direct in de taluds van de beek.


Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 5 oktober 2014 - 15:02
Ginkgo

Ginkgo

Zo is het idd gemakkelijker om te zien !

Die zitruimte aan het water geeft gigantisch potentieel om daar inderdaad een leuke hoek van te maken. Mensen geven veel geld tegenwoordig om zo een ruimte te kunnen hebben . Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn ? Je kan misschien wel voorlopig iets zetten om te voorkomen dat de kinderen in de beek zouden terechtkomen.

Wat je ook kan doen is een muurtje metsen tussen de zitruimte en de beek. Net hoog genoeg dat het niet uitnodigend is om op te klimmen. Je maakt het muurtje ook breed genoeg met eventueel een deksteen uit blauwe steen. Daar kan je ook nog planten opzetten in pot. of misschien een kleine BBQ. Dit verhinderd ook al psychologisch gezien de neiging om daarop te gaan klimmen. Misschien integreren als zitbank. ? Je kan eventueel ook verlichtingspaaltjes er op plaatsen die neerwaarts schijnen. En eventueel deze paaltjes met iets verbinden.



zondag 5 oktober 2014 - 15:45
pthomass

Pthomass

Die BBQ had ik eventueel eerder in gedachten aan andere zijdes van die ruimte.
Een vuurschotel vind ik prachtig, maar ook van die losstaande open haarden of zo. Uit cortenstaal...
Anderzijds is die korte zijde die uitkijkt op de moestuin ook leuk voor een soort van kleine buitenkeuken, al dan niet met BBQ in verwerkt. Dat moet ik nog bekijken...
Ik heb wel al water en stroom daar. Water is aangesloten in kelder en voorzien van aftapkraan om tegen de winter de leiding te ontdoen van water (tegen kapotvriezen)...
zondag 5 oktober 2014 - 16:11
jack1

Jack1

Ideetjes gnoeg zo te zien
zondag 5 oktober 2014 - 16:25
pthomass

Pthomass

hoe meer, hoe liever
zondag 5 oktober 2014 - 16:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon