menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras volledig kappot door mieren en engerlingen

Ga naar meest recente reactie

freakyme

Freakyme

Mijn gras is volledig kappot door engerlingen (ongeveer 400m²) en een massa aan mierenhopen (ongeveer 1600 m²). Ik heb nu beslist om mijn gras volledig te heraanleggen. (kapot spuiten, omploegen (door een boer, dus zeker diep genoeg), nog eens omploegen, aanvullen van sommige stukken met teelaarde, recht trekken en inzaaien)...

alleen is mijn vraag, hoe zorg ik dat die engerlingen en die mieren wegblijven. Gebruik vergif bij het omploegen zo ja welk vergif of... ???


Groetje,
Dennis

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 7 september 2014 - 09:47
freakyme
zondag 7 september 2014 - 09:48
RdB

RdB

Wat probeer je eigenlijk aan te leggen? Een tuin of een gifbelt?? En hoelang denk je dat het gif ter plekke werkzaam blijft en dan? Volgende lading gif?

Lees hier de (vele) topics over gazon eens door, ga je gazon daarna eens goed verzorgen en bedenk dat een beetje gazon in Engeland honderden jaren oud is.

Ruud
zondag 7 september 2014 - 10:13
freakyme

Freakyme

Ok, maar het probleem is momenteel,... mijn grond (want gras kan je het niet meer noemen) zit nu vol met ongedierte en ik wil het volledig her-aanleggen. Dus wat doe ik best om te vermijden dat deze direct in mijn nieuw gazon zullen zitten. Als het volledig ecologisch kan, liefst! Maar op elke vierkante meter zitten 4 mierenhopen. En ik heb 1500 m² te gaan...
zondag 7 september 2014 - 12:33
Polplastron

Polplastron

Hoe oud is dit grasperk? En hoe onderhoud je het?

Bij goed onderhoud; op tijd maaien, juiste bemesting, eventueel verticuteren en ... mits er op voorhand een goede grondbewerking gebeurd is, zouden deze mierenhopen weinig problemen mogen veroorzaken.

In mijn eigen gazon zie ik vooral mierenhopen als we drie weken op reis geweest zijn. Al de overige tijd worden de mieren zodanig verstoord door het maaien dat ze er niet toe komen om echt "hopen" te maken. En ja ... ook hier zit het gazon vol mieren dus ... daar zal het niet aan liggen.

Vergeet niet dat het gebruik van insecticiden in de bodem ook zorgt voor eliminatie van nuttige bodemorganismen die er net voor moeten zorgen dat je gras goed groeit!

Mij lijkt het op je foto's overigens ook dat je gras niet echt goed groeit. Ligt dit aan te veel schaduw, te drassige grond, ...? Ik weet het niet meteen, maar daar zou ik toch ook eerst eens naar kijken!

Groeten,

Pol
zondag 7 september 2014 - 13:18
freakyme

Freakyme

de foto's zijn getrokken op plaatsen die de volledige dag zon hebben.
Het kan aan het onderhoud liggen, maar het gras is nu eenmaal al kapot (is 4 jaar oud)
Dus ik ben van plan om het volledig opnieuw te doen, en dit keer wel eens informeren hoe je gras het beste onderhoud.

Mijn vraag is gewoon, als ik nu heel mijn gazon omploeg (2x), sommige stukken tot 20 cm ophoog,... wat is de kans dat die kevers en die mieren (rode mieren) hier dan nog steeds inzitten, en hoe kan ik dit vermijden (liefst op een ecologische manier, maar als het niet anders kan.... )
zondag 7 september 2014 - 15:25
krissie

Krissie

ik heb ergens eens gelezen dat rode mieren een beschermde soort is ,
en ze dus niet mogen vernietigd worden .
Maar misschien is er nog een verschil in soorten rode mieren , zoveel ken ik er niet van .

groetjes
Krissie
zondag 7 september 2014 - 16:21
Polplastron

Polplastron

Mijn vraag is gewoon, als ik nu heel mijn gazon omploeg (2x), sommige stukken tot 20 cm ophoog,... wat is de kans dat die kevers en die mieren (rode mieren) hier dan nog steeds inzitten, en hoe kan ik dit vermijden (liefst op een ecologische manier, maar als het niet anders kan.... )

De kans dat die kevers en mieren er daarna nog zitten is, ruw geschat natuurlijk, ongeveer 100%. Zelfs al moest je er in slagen om het hele zootje in je tuin uit te roeien, dan zouden ze nog terugkomen; dat is nu eenmaal de kracht van de natuur.

Zelf zou ik beginnen met het gras nu te verticuteren (= minder drastisch dan de boel om te ploegen) en vervolgens lichtjes terug in te zaaien. In het voorjaar bemest je vervolgens met een goede organische meststof en begin je met je gazonnetje niet te kort te maaien. Er is een grote kans dat je probleem op die manier al een stuk minder groot wordt: een gezond gazonnetje dat goed verzorgd wordt, heeft, zoals ik eerder al zei, weinig last van mierenhopen.

Je gazon ophogen heeft zin als het nogal drassig is. Maar waarschijnlijk is een goede grondvoorbereiding dan beter.

Je schrijft dat je gazon 4 jaar oud is: hoe zag het er dan in het begin uit? En ... hoe heb je het onderhouden want op die vraag heb ik nog geen antwoord gezien ....

Overigens zijn hier al heel wat topics geweest over onderhoud van gazon waar je heel wat tips kan vinden van o.a. mensen die er heel wat vanaf weten.

Groeten,

Pol
zondag 7 september 2014 - 19:46
vloeiende

Vloeiende

Als ik de fotos bekijk zou ik ook herbeginnen (Sorry Pol), temeer omdat ik denk dat je grond nogal drassig kan zijn. Graaf manueel eens een put in je gazon en voel of er een harde laag zit, deze zou je zeker moeten breken over de ganse oppervlakte.
Zoals al gezegd is er al heel wat geschreven over gazon, ik wil er nog aan toevoegen; VOER GEEN GRONDBEWERKING UIT IN VOCHTIGE TOT NATTE OMSTANDIGHEDEN en bewerk daarna ook je grond voor het zaaien als de grond voldoende droog is.
zondag 7 september 2014 - 22:10
Tuinman65

Tuinman65

Ik veronderstel dat hier ook weer de grote fout gemaakt is bij de aanleg.
Hopen grond te veel bij nieuwbouw, die afvoeren, over en weer rijden en dan wat laten gelijk trekken.
In het beste geval wordt er dan nog eens gefreesd om gemakkelijk te kunnen gelijk harken.
Ik zou ook opnieuw beginnen maar doe het dan van voor af aan goed.
En tegen mieren en engerlingen kan je niet preventief optreden.
Leo
zondag 7 september 2014 - 23:21
leerling

Leerling

Met je gazonvraag kan ik je niet helpen.
Maar aangezien je aangeeft de dingen liefst ecologisch aan te pakken en de toestand van je grasveld suggereert dat je eigenlijk weinig tijd hebt voor het onderhoud ervan, waarom maak je er niet een bloemenveld van? Eén of twee keer per maand maaien en klaar.

In België zijn alle bosmieren beschermd. Maar omdat deze in het gras nestelen zou het wel eens om Formica clara, Formica cunicularia of Formica rufibarbis kunnen gaan. Die lijken er wel wat op.
Mocht je nieuwsgierig zijn naar hoe je ze kan onderscheiden, dan vond je meer uitleg op http://formicidae.be/bosmieren.htm.

Om de mieren te verwijderen kan je, als het nest niet te groot is, bloempotten vullen met aarde en die omgekeerd op het nest zetten. De kans is groot dat de mieren er na een tweetal weken hun nest in hebben gemaakt en er hun eitjes in hebben gelegd. Je kan dan de bloempot op een plaats zetten waar ze niet hinderen. (Zelf al een paar keer met succes gedaan.)
Grotere nesten kan je uitgraven en elders deponeren. Als je wat gelezen hebt over mieren en ze ondertussen toch ook wel de moeite vindt, dan doe je dat best op een manier die het nest een serieuze overlevingskans geeft. Zie: http://formicidae.be/mieren_bestrijden.htm

Verder kan je allerlei huis-tuin-en-keukenmiddeltjes proberen zoals het uitstrooien van koffiedik, knoflook, witte peper, lavendelolie etc.; gebieden waar je ze zeker niet wil afschermen met koper... Verder zouden ze ook niet houden van lavendel, tomatenplant, afrikaantjes, wilde munt (polei), boerenwormkruid, goudsbloem (werkt alleen als de plant in bloei staat), lavas, brandnetel, wijnruit, kruizemunt, majolein. rozemarijn.

Allemaal wat onder voorbehoud. We hebben ze ooit succesvol uit huis verjaagd met lavendelolie (is vrij duur), maar ik heb ook al eens een zwerm zien landen in een lavendelstruik.

Of je kan de chemische toer op. Weet dan wel dat vrijwel alle mierengif neonicotinoïden bevatten. Dat is een gif met een heel lange afbreektijd (+800 dagen). Het werkt desorienterend en wordt in verband gebracht met het verdwijnen van de bijen. Ook o.a. regenwormen, vogels en ongewervelde waterdieren worden erdoor getroffen.

Maar ik vermoed dat engerlingen en emelt een groter probleem zijn dan de mieren. Die kan je biologisch bestrijden met nematoden (parasitaire aaltjes).
maandag 8 september 2014 - 01:16
Polplastron

Polplastron

Als ik de fotos bekijk zou ik ook herbeginnen (Sorry Pol), temeer omdat ik denk dat je grond nogal drassig kan zijn.
Je hoeft geen sorry te zeggen; in mijn eerste antwoord had ik al aangegeven dat ik vond dat het gras niet echt goed groeide en dat dit kon liggen aan te veel schaduw of te drassige grond. In het geval de grond effectief te drassig is, is herbeginnen de enige optie; daar ben ik helemaal mee akkoord!

Ik veronderstel dat hier ook weer de grote fout gemaakt is bij de aanleg.
Hopen grond te veel bij nieuwbouw, die afvoeren, over en weer rijden en dan wat laten gelijk trekken.
In het beste geval wordt er dan nog eens gefreesd om gemakkelijk te kunnen gelijk harken.
Ik zou ook opnieuw beginnen maar doe het dan van voor af aan goed.
En tegen mieren en engerlingen kan je niet preventief optreden.

Ik ben blij dat Leo hier ook van zich laat horen; hij heeft immers ervaring met het aanleggen en onderhoud van grasvelden.
Goed opnieuw beginnen is inderdaad een goede zaak als er bij de aanleg fouten zijn gemaakt, maar dan moet men wel weten waar men mee bezig is anders begint het hele probleem van voor af aan opnieuw!

Groeten,

Pol
maandag 8 september 2014 - 12:49
mitterer1

Mitterer1

Ik ken er niks van maar heb pas gehoord van iemand die ook engerlingen had in gazon: Die engerlingen zitten vlak onder de grasmat, je ziet aan het dorre gras waar juist.
Graszoden daar open leggen,
met vlammenwerper op engerlingen, graszode terug dicht.
Zo was hij er vanaf geraakt.
Is misschien drastisch, maar je steekt geen vergif in de grond.
maandag 8 september 2014 - 15:09
Tuinman65

Tuinman65

Freyakyme??? Geen interesse meer?
We proberen je alleen maar te helpen.
Leo
maandag 8 september 2014 - 23:30
Luc Van De Weghe

Luc Van De Weghe

De beste oplossing is waarschijnlijk de ganse tuin frezen en/of ploegen. Zo verstoort en vernietigt u de mierennesten en engerlingen.
U spreekt over 4 aren en over 16 aren, dat is natuurlijk een ganse karwei maar is meest milieuvriendelijk en dat zal allicht toch moeten gebeuren om alles te kunnen herzaaien ...
Desgevallend kan ik je helpen met frezen en ploegen met mijn tuinbouwtractor alhoewel dit wel een eindje weg is van hier.

MVG
Luc
zaterdag 15 november 2014 - 22:21
RdB

RdB

Die Engerlingen en Mieren zijn sneller terug dan uw grasmat,

Ruud
zondag 16 november 2014 - 13:44
Ginkgo

Ginkgo

Zoals al aangehaald is de oorzaak ervan herkennen zeer belangrijk. Indien het aan de structuur van de bodemlagen ligt zoals Leo aanhaalt kan je beter opnieuw beginnen. Kijk ook eens naar de geschiedenis van je tuin, is er grond indertijd opgevoerd ? Lig je in van nature uit wat drassiger gebied ? Kijk eens bij je buren, hoe zit het daar ? Staan er plassen op je gazon als het geregend heeft ?

Je zou eventueel de grootste putten wat kunnen bijwerken en eventueel eens doorzaaien met een doorzaaimachine. Tegen engerlingen bestaan er wel producten maar alsnog eigenlijk wat tevergeefs. En storen die mierenhoopjes je echt zo hard ? Ik denk als je een goed onderhoud toepast op je gazon dan denk ik dat je deze mierenhopen niet echt erg zal vinden. De toestand die ik nu zie op de foto's komt niet door mieren of engerlingen
maandag 17 november 2014 - 13:05
vloeiende

Vloeiende

vraagsteller heeft waarschijnlijk al lang gedaan wat hij van plan was te doen met ploegen etc zonder uit onze antwoorden iets te halen wat nuttig zou kunnen zijn. 't is hem dus enkel te doen om die mieren en engerlingen.
en voor de rest kunnen we er allemaal om fluiten want hij antwoord gewoon niet meer
maandag 17 november 2014 - 22:44
GazTon

GazTon

Amaai wat een vriendelijke mensen hier allemaal. Ik dacht een vraag te stellen,maar ik ga het zo laten denk ik.
woensdag 5 augustus 2020 - 10:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon