menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboewortels verwijderen

Ga naar meest recente reactie

Ginovv

Ginovv

Ik weet dat dit hier al aan bod is geweest, maar als er nieuwe ideeën zijn, laat maar komen. Op de plaats waar nu vrij grote bamboe stond, zou ik een haag willen zetten. De bamboe heb ik afgeknipt, maar nu rest mij nog de wortelkluit. Gelukkige is hij niet echt een grote woekeraar, dus zit alles vrij goed bijeen.
Omwille van de ligging (hoek achter draad en onderaan betonplaten) is het niet echt mogelijk denk ik om met een kraantje dit uit te scheppen, dus ik vermoed dat me enkel de spade rest of zijn er lezers die andere machinale troeven kunnen voorstellen ?
woensdag 10 oktober 2012 - 20:04
Plantadvies

Plantadvies

Zoals u het hier beschrijft rest er niets anders door dit toch met de hand te doen.

Plantadvies
donderdag 11 oktober 2012 - 20:47
Ginovv

Ginovv

Ja, wist eigenlijk al het antwoord, maar had toch een sprankeltje hoop, haha
donderdag 11 oktober 2012 - 20:54
Wannus

Wannus

Veel succes toegewenst .
Verleden week ook een poging ondernomen om bamboe
te verwijderen met de spade . Het lukte me niet .
Dit soort karweitjes is niet meer aan mij besteed .
Na een kwartiertje stekken en doen , was er nog niets
die loskwam . Ik heb het moeten opgeven .
Veel moed hierbij
gr

donderdag 11 oktober 2012 - 22:13
Tuinman65

Tuinman65

Haal er een jonge gast bij die spieren wil kweken.
Vergeet niet hem een bijl te geven. Met een spade lukt dat nooit.

Leo
donderdag 11 oktober 2012 - 23:50
sophora

Sophora

Heb het ooit aan een jonge gast laten doen. De sukkelaar heeft er een barst in zijn pols aan overgehouden.
Maar vermits je zegt dat het geen felle woekeraar is moet het wel lukken. In zandgrond is het helemaal geen probleem, daar kan je de rizomen zo uittrekken.
sophora
vrijdag 12 oktober 2012 - 11:02
iecee

Iecee

een bijl en een onbreekbare spa
vrijdag 12 oktober 2012 - 17:13
mfuentes

Mfuentes

bamboe kan je het best als volgt verwijderen
* als hij afgeknipt is: uitgraven met pikhouweel (voor de dichte stukken wortels) en scherpe spade; als de wortels verwijderd zijn wat nitraatrijke mest erop en daarover zwarte plastiek, zodat eventuele resten verbanden
* als hij iet afgeknipt is: op een mooi zomerochtend voorzichtig één of ander gif op de bladeren spuiten; de plant zal dit openemen en doodgaan; als je de bamboe dan afknipt en je de wortels nog een half jaar kan laten zitten, is die met pikhouweel en spade te verwijderen
zondag 31 maart 2013 - 08:47
Rimmen

Rimmen

Goeiemorgen en vrolijk pasen toegewenst,

inderdaad, bamboewortels zijn moelijk te verwijderen, ik heb een zware ijzeren silo steekschup,een fantastish gerief. Ik steek telkens schijven van 10 a15 cm af,ge krijgt het er wat warm van,maar het werkt gemakkelijk !!!
een goede raad; indien ge bij oudere boeren soms nog zo een steekschup kunt vinden, meenemen !!!
ik gebruik die steekschup ook om grote rhododendroms uit doen met een goede kluit, of andere planten .
zondag 31 maart 2013 - 10:13
Ginovv

Ginovv

Ben ze met de spade en de bijl te lijf gegaan, alle grote en zoveel mogelijk kleine wortels verwijderd.
Ik was ook van plan een zwarte plastiek erover te leggen. Dat stuk ga ik toch de eerste jaren niet beplanten. Maar conclusie : 't is arbeid !!!!!!
zondag 31 maart 2013 - 21:29
Tuinman65

Tuinman65

En waarom zou je dat stuk de eerste jaren niet beplanten?
Als er nog wat uitschiet zal dit toch wel gemakkelijk te verwijderen zijn.

Leo
zondag 31 maart 2013 - 23:25
Ginovv

Ginovv

Er ging toch schors overkomen ......
woensdag 3 april 2013 - 16:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon