menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Topsoilmutterboden

Kokkie

Kokkie

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar de Nederlandse variant van topsoil/ mutterboden.
Ik ben dit op internet tegengekomen voor het kweken van aquatische planten.

Op internet kan ik er weinig over vinden. Na veel zoeken ben ik erachter gekomen dat ze het in het Duits mutterboden noemen maar het lukt me niet om de precieze nederlandse naam ervan te vinden. Ik kom op het internet dan op 3 soorten uit teelaarde, tuinaarde en zwarte grond deze zouden hetzelfde moeten zijn.

Ik ben bij het tuincentrum geweest en daar hadden ze onder andere teelaarde en tuinaarde liggen dus blijkbaar zijn ze toch verschillend.

Het gaat om de bovenste vruchtbare laag aarde.

De beschrijving in het engels:

Topsoil is the upper, outermost layer of soil, usually the top 2 inches (5.1 cm) to 8 inches (20 cm). It has the highest concentration of organic matter and microorganisms and is where most of the Earth's biological soil activity occurs.

Ik hoop dat ik het topic goed heb geplaatst.

groeten Joris



woensdag 7 maart 2012 - 16:42
jdcoster

Jdcoster

Topsoil of Mutterboden in het Duits is gewoon de bovenste laag aarde in UW tuin. Dus niet iets dat men in zakken koopt in een tuincentrum. Wat u in het tuincentrum vindt zal dan wel bodemverbeteraar zijn of potgrond in alle soorten, prijzen en kwaliteiten en is erg verrijkt met turf, cocosvezels of compost en eventueel nog meststoffen. Te rijk denk ik voor het doel dat u voor ogen hebt.
Bij de één zal die bovenlaag al wat rijker zijn aan meststoffen, mineralen en bodemleven dan bij de andere natuurlijk.


woensdag 7 maart 2012 - 18:36
Kokkie

Kokkie

Dus er is geen verschil tussen de verschillende soorten aarde behalve de toevoegingen van meststoffen en dergelijke?


In Amerika en Engeland zijn goedkope zakken topsoil voor een paar dollar of ponden te koop.
Deze worden gebruikt omdat daarin geen meststoffen of iets als turf inzit.
Door de Micro-organisme en afgebroken organische stoffen zou dit het geschikte aarde zijn.

Maar ik zal eens gaan kijken wat er op de achterkant van de zakken staat en anders zit er niks anders op dan een gat te graven in de tuin :P



woensdag 7 maart 2012 - 19:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon