menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude graszoden omspitten of afvoeren

Ga naar meest recente reactie

Sensi

Sensi

Hallo iedereen,

Gezien de tegenstrijdige uitleg die ik vind op het internet en hoor van de mensen, ben ik er nog altijd niet uit of ik nu mijn oude graszoden moet onderspitten of afvoeren..

Uit wat ik begrepen heb kan ik opmaken dat
-onderspitten goed is omdat het oude gazon verteerd en de bodem verrijkt
-onderspitten slecht is omdat, als het gras verteert, de bodem inzakt

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de oude graszoden in heel kleine stukjes getrokken heb (ben een proefstukje aan het doen in de tuin), en goed ondergespit heb. Het is echter wel de bedoeling om er in de lente in te kunnen planten, ook al denk ik niet dat de stukjes graszoden tegen dan al verteerd zullen zijn...

Daarom graag jullie persoonlijke ervaringen en tips

Alvast bedankt!

Donnie

zondag 16 januari 2011 - 22:02
Mandy

Mandy

Als je de ruimte hebt zou ik ze laten liggen.
Mooi opstapelen, graskant tegen graskant en binnen een jaar heb je een berg goede grond.

Dat heb ik tenminste gedaan toen ik een stuk heb weggehaald voor mijn groententuin.

Afvoeren is doodzonde..... goede grond uit je tuin halen......zou ik niet doen.....

Heb je geen ruimte zou ik ze lekker onderspitten


maandag 17 januari 2011 - 17:00
Rita1960

Rita1960

Ik ga met Mandy mee.. afvoeren van goede grond is echt zonde.

onderspitten is ook een optie.. en niet verkeerd, geeft na vertering goede meststoffen voor het nieuwe gazon.
( als ik mij niet vergis heeft of JovanDreumel of deHaan hier al eens een boekje over open gedaan)

en wat heeft die hovenier nog verder gezegd. Nieuwe grond laten opbrengen en dan inzaaien? en als er nieuwe grond opgebracht wordt.. schonegrond verklaring aanwezig????

en de wortels van (gazon-)gras gaan veelal niet dieper dan zo'n 10 -15 cm.

groetjes,

Rita
maandag 17 januari 2011 - 20:09
Sensi

Sensi

Ik vind het inderdaad zelf ook zonde om zoveel gratis bemesting gewoon weg te smijten.. Ik ga ze verder omspitten in kleine stukken en desnoods, als ik iets wil planten ergens en ik vind nog onverteerde zoden, kan ik ze nog altijd verleggen he..

Bedankt voor jullie tips, het is altijd goed om te horen hoe anderen het zouden oplossen!

maandag 17 januari 2011 - 20:22
JefH

JefH

Ik zou het afvoeren, gras heeft geen diepebewortelingdus heeft ook niet veel aan deze "org. bemesting" en zorgt zelf onder de grasmat voor een optimale kruimelstructeren onder de grasmat.

Goed water geven aan een startende gazon is 1000 keer belangerijker,
dit wordt vaak vergeten.

Ow ja nog een tip, moest je gaan zaaien doe dit dan voor de kieming van het onkruid.

Met vriendelijke groetjes,
Jef


donderdag 20 januari 2011 - 09:35
Sensi

Sensi

Wel Jef, de graszoden die ik weghaal, zijn om plaats te maken voor nieuwe borders.

Het is dus niet de bedoeling dat er nieuw gras op komt, absoluut niet zelfs

Maar ik denk dat de 'organische meststof' die de oude zoden leveren wel nuttig is voor de nieuwe planten die erin komen, of heb ik het mis?
donderdag 20 januari 2011 - 13:22
JefH

JefH

Dat is natuurlijk je eigen keuze he , let wel op zo rap verteerd gras niet hoor door zijn dichte wortelstructuur.

Mja das mijn mening he
zaterdag 22 januari 2011 - 11:16
deHaan

DeHaan

Grasmat kan gewoon ondergespit worden, 2 of 3 steek diep, dan heb je er geen last van en de grond komt goed los.
zaterdag 22 januari 2011 - 21:42
Jens

Jens

Hallo ,

Zoals deHaan al zij vormt dit geen enkel probleem dat deze ondergespit word , zolang deze maar diep genoeg is. Het sterke wortelstelsel doet inderdaad even voor het verteerd is , maar als 3 steken diep kan dit enkel een langdurige bemesting betekenen , ook de overgebleven meststoffen die in de toplaag van je gazon zitten , komen het nieuw perceel ten goede ( natuurlijk altijd afhankelijk welke beplanting je opteert). Voor alle zekerheid zou ik een calcitestje afnemen zo je je Ph weet alvorens te beplanten. dus zeker niet afvoeren , dit is een onnodige kost.

Met vriendelijke groeten,

Team tuinen Blondiau

http://www.blondiaubvba.be kom zeker eens kijken op onze vernieuwde website
woensdag 2 februari 2011 - 20:58
Sensi

Sensi

Ok, super. De ph is sterk afhankelijk van de plek in de tuin heb ik al gemerkt. Achteraan is hij bvb 5, vooraan eerder 7, op sommige plekken 8. Wat me heel gelukkig maakt aangezien ik zo zowel zuurminnende als neutrale planten kan kiezen

Momenteel liggen de stukken die later border moeten worden omgespit, en gelukkig heeft het deze week nog eens goed gevroren, zodat de (klei)grond in de lente hopelijk goed te bewerken is (weer zo'n omstreden methode waarover ik gelezen/gehoord heb).

Doordat het kleigrond is kan ik de zoden maximaal 2 steken diep onderspitten (op sommige stukken zelfs maar 1 steek), want dan zit ik al aan de gekleurde stukken klei en die laat ik liever (en best) onaangeraakt.

Tips en advies nog steeds welkom en iedereen alvast bedankt om te reageren!
woensdag 2 februari 2011 - 22:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon