menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Javel en milieu

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Voor het onderhoud van de klinkers (tegen groene aanslag en mos) gebruiken mijn ouders pure javel (bleekwater).
Ze gieten dat op de klinkers met een gieter.
Is veel javel , maar kost niet zo veel als sproeimiddel. zo redeneren mijn ouders toch, maar wat ik mij afvraag is... is javel schadelijk voor het milieu?? Is het beter dan sproeistoffen? even erg? of erger??
zondag 8 augustus 2010 - 21:09
hildavw

Hildavw

Ze moeten zeker geen pure javel gebruiken.
Aangelengd, 2 delen javel, 8 delen water, helpt het ook al.
Waar er ook moet op gelet worden, is dat de oplossing enkel op de stenen wordt gebruikt en dan nog zo weinig mogelijk, juist genoeg om de stenen nat te maken.

En het milieu, ja, daar zullen nog wel andere reacties op komen.
zondag 8 augustus 2010 - 21:21
groengroentje

Groengroentje

ja, ik weet dat zowel sproeistoffen als javel niet dé beste middelen zijn, maar moet de klinkers toch kunnen onderhouden.
Zijn aan het sparen voor een veegmachine (is vrij duur, maar hebben een grote parking). En tot dan moeten we ze nog wel proper houden.
zoek gewoon (tot dan) de beste manier voor dat te doen. Sproeistoffen of javel. Weet niet wat het beste/ milieuvriendelijkst is.
zondag 8 augustus 2010 - 21:37
anderleven

Anderleven

Hallo'

Verleden jaar in de voortuin nieuwe tegels gelegd een bonte grijze tint.
Groot was mijn verbazing toen in het voorjaar, onder het pak sneeuw,
een GIFgroen plaatsje tevoorschijn kwam, echt je kon niet meer zien dat het
grijs was. Mijn dochter raadde mij aan om het met azijn schoon te maken.
Ik heb wat flessen gekocht en het puur met een schrobber in geveegd.
Twee dagen later was alles weer als nieuw, tot mij grote genoegen.
Probeer eens op een paar tegels

Met vriendelijk groet
zondag 8 augustus 2010 - 22:08
Matabish

Matabish

Jaja, al die middelen helpen wel maar zijn allemaal even schadelijk voor het milieu hoor!!

Groetjes,
Matabish.
maandag 9 augustus 2010 - 00:52
LauraK

LauraK

Hier gebruik ik eens in de zoveel tijd de hogedrukreiniger, en mijn tegels kunnen er
weer een tijdje tegenaan.

Groeten van Laura.
maandag 9 augustus 2010 - 09:19
anderleven

Anderleven

Ik heb het vermoeden dat ik van de hogedrukreiniger zwarte vlekken, volgens mij een schimmel, heb gekregen.
ik heb die reiniger een paar jaar gebruikt en daarna kwamen die zwarte
vlekken die ik met de hogedrukreiniger niet weg kreeg.
Was een heel lelijk gezicht, na veel wikken en wegen nieuwe tegels
in mijn tuin gelegd. Daarom gekozen voor de grijze kleur, ze zijn ook
wat vlekkerig. Nu durf ik die reiniger toch niet meer te gebruiken.
In mijn straat zie ik die zwarte vlekken ook bij anderen komen, gebruiken
allen regelmatig de hogedrukreiniger.
Je haalt met de hogedrukreiniger een beschermlaagje van de tegel weg
heb ik me laten vertellen.

Ik heb overal navraag gedaan naar die vlekken, maar ben niet veel wijzer geworden.

Zou graag willen weten of anderen hier ook ervaring mee hebben.

Met vriendelijke groeten

maandag 9 augustus 2010 - 11:12
anderleven

Anderleven

Kokend water voor onkruid schijnt heel goed te werken.
Maar lein zijn die plekken van die mossoorten bij jou zwart?
Wat ik had waren gitzwarte vlekken, als ze nieuw waren zagen ze er glimmend uit en leken heel veel op teervlekken.
Na een tijdje werd het wat vager, het leek net of ik met zwarte tuinbeits
geknoeid had. En het werden er steeds meer.
Ben nog steeds nieuwsgierig wat het nou was
maandag 9 augustus 2010 - 14:04
anderleven

Anderleven

Denk toch dat het niet hetzelfde was
Misschien kom ik er nog achter
Maar in ieder geval bedankt
maandag 9 augustus 2010 - 14:56
Matabish

Matabish

Anderleven, misschien is het een product dat uit de stenen zweet?
Maar of het door de drukspuit is... misschien.
maandag 9 augustus 2010 - 15:07
anderleven

Anderleven

Tja ik weet het niet.
Een eindje verderop is er iemand die heeft in haar tuin(onbegrijpelijk) alleen maar stoeptegels. Ze maakt haar tuin zeker 2x per jaar schoon
met zo'n hogedrukspuit, haar voortuin ook.
En ze krijgt overal dezelfde zwarte vlekken.
Als ik naar onze openbare stoepen kijk zie ik niks van die vlekken, het
zijn dezelfde tegels.
Mijn buurman naast mij ook, stoeptegels en gebruik van de hogedrukspuit,
dezelfde zwarte vlekken.

Trouwens mijn tegels waren rood ik vond ze niet mooi dus ik was er niet rouwig om dat ze er uit gingen.

Ik ben echt nieuwsgierig wat het is

mvg
maandag 9 augustus 2010 - 15:22
hildavw

Hildavw

Die vlekken heb ik, nu ik er eens over nadenk, ook al gezien bij buren die hun cementdalles (voetpad) met een hogedrukreiniger een beurt geven.
Na een tijdje verdwijnen die wel.
Een hogedrukreiniger kan ook strepen geven en is natuurlijk heel slecht voor de voegen.

Voor onkruid tussen voegen kan je ook zout strooien, maar dat is ook weer niet zo goed voor de natuur.

Handwerk zal misschien nog de enige natuurvriendelijk oplossing zijn, maar dan weer niet voor onze rug en zo...

En zo blijven we bezig

maandag 9 augustus 2010 - 15:56
Matabish

Matabish

Bij de nieuwe tegels, die we nèt geplaatst hebben, zat een papiertje om te verwittigen géén hogedrukreiniger te gebruiken!
maandag 9 augustus 2010 - 17:01
PeterC

PeterC

Om terug te komen op de javel:
Wij gebruiken ook javel om onze klinkers proper te houden. Ook omdat ik denk dat javel minder schadelijk is dan de totale herbiciden zoals vb Roundup.
Eén behandeling met een standaard javeloplossing aangebracht met de sproeier per seizoen lijkt te volstaan.
Ik heb toch eens nagegaan of ik kan vinden wat de milieuschadelijkheid is. Dat lijkt me op het eerste zich goed mee te vallen. Ik heb hier een rapport gevonden van OIVO (kijk op pag 19 -> 21): http://www.oivo-crioc.org/files/nl/4109nl.pdf en hier wat de wikipedia schrijft over javel: http://en.wikipedia.org/wiki/Bleach .
Natuurlijk moet je javel niet drinken of in je ogen sproeien.
In die laatste referentie wordt aangegeven dat javel in contact met de bodem kan leiden tot de vorming van halokoolwaterstoffen (waarbij dan chloor uit de javel het halogeen is). Dat staat me toch niet helemaal aan want de werkzame stoffen in onkruidverdelgers zijn nogal gemakkelijk ook halokoolwaterstoffen op basis van Chloor of Fluor. Voorbeelden die ik in mijn eigen sproeimiddelenkast vond (ik heb ze wel maar ik gebruik ze niet) op basis van Chloor: Diuron, Oxadiazon, of op basis van Fluor: Diflufenican.
Ik blijf voorlopig toch bij de javel.
dinsdag 10 augustus 2010 - 17:18
zourky

Zourky

Verleden einde van de zomer had ik de trappen en de oprit in klinkers, met de tuinsproeier met javel behandeld omdat er mos tussen de klinkers was ook de klinkers zelf waren groen aan het worden,en alles is mooi, mos weg en groen weg.
Nu over Chloor ik heb al jaren een grote voliere eerst met eenden(siereenden)er was ook een vijvertje in gemaakt met treinbils en vijverfolie 3X3 daar deed ik wekelijks een klein tas chloor in,die ik haalde bij een drogist in Leuven het zijn bussen Van 25 liter die normaal gebruikt worden voor het zwembad.Nu na vele jaren eenden gehad te hebben ben ik over geschakeld op vogels toch al 20 jaar,dat zelfde vijvertje is er nog,er zitten vissen in en water lelies in potten,omdat de vogels er ook van drinken doe ik om de twee weken een halve klein tas chloor in,ik geloof niet dat er één vogel aan dood gegaan is,er zitten vogels in van 15 jaar,de vissen kweken er zelfs ,verleden week zelf gezien visjes van twee cm,kikker zitten er ook,hoe ze er in gekomen zijn ik weet het niet die kweken er ook maar de kikker visjes worden door de vissen op gegeten langs één kant een geluk want wat zou ik gaan beginnen met al die kikkers.
javel is niet om te drinken,maar ik heb het mee gemaakt,zeker veertig jaar geleden,nu die tante is dood maar vroeger was het de gewoonte met kermis in een dorp was het feest bij familie,wij waren ook op zo een feest,en in de namiddag was het een glaasje wijn met een droog koekje,iedereen had zijn wijn ik beet in een koekje en zo iets droog krijg ik niet binnen,dus als eerste nam ik een slok van de wijn,het was of ze staken een gloeiend ijzer in men keel kon niet ademen en deed teken op de andere dat ze niet mochten drinken,liep naar buiten naar de WC overgeven kon ik niet snakken naar wat lucht,spreken kon ik niet,toen dacht ik echt dat het mijn einde zou geweest zijn,de kinderen volop aan het wenen,mijn vrouw had een glas water waar ik moest van drinken,ademen met kleine schokjes,ondertussen hadden ze de dokter op geroepen die rap daar was ,kreeg een pilletje en moest veel drinken al stamelend zei ik dat het javel was de dokter zei dat ik van binnen wat verbrand zou zijn maar zeker ontsmet en veel drinken,ik heb dan toch kunnen overgeven,maar het kermis feest was voorbij.de tante had ondertussen de fles en de glazen leeg gegoten,en zei dat was nochtans een fles peren wijn die haar vader gemaakt had,het was een fles van geuze met stop en al er op,de vraag is nu nog altijd hoe komt daar javel in.
Dat is een heel verhaal over javel en chloor,ik leef nog en heb er dagen nadien geen hinder van gehad,het jaar daarop hield de tante geen kermis meer ik was er niet boos om,het mens is al vele jaren dood anders had ik dat hier niet verteld
groetjes Richard
donderdag 12 augustus 2010 - 08:17
zourky

Zourky

dat is het vijvertje in de voliere
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 12 augustus 2010 - 08:22
zourky

Zourky

dat komt er tweemaal klikken
ik zal deze plaats dan maar met een foto bekleden,nu heb ik het onder de knie.
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes Richard
donderdag 12 augustus 2010 - 08:35
iecee

Iecee

SODA het goedkoopst en efficientst wat er bestaat
je lost soda op in warm water
dit doe je in een verstuiver, hogedrukspuit op verstuiven zetten en niet op druk , rugsproeier , gieter effe laten intrekken en alle algen zijn opgelost.
wel nog even wegborstelen of spuiten
zout met azijn en water gaat ook goed voor onkruid op verhardingen
inge
donderdag 12 augustus 2010 - 09:28
PeterC

PeterC

Soda? Niet aan gedacht. Dat wil ik wel eens proberen.
donderdag 12 augustus 2010 - 21:28
Tijgervinkje

Tijgervinkje

Heb al jaren last van zwarte vkeken op de natuursteen tegels (kwartsiet)tegel op zich is schoon te spuiten met hogedruk spuiten maar zwarte vlekken bleven gewoon zichtbaar.
Nu tegels weer schoongespoten
En een tegel geprobeerd met wat heet sodawater.
Daarna even met de staalborstel erover en ze zijn weg!
Ga nog proberen om er een meer heet soda erover te gooien,en dan met de hogedrukspuit.....
maandag 10 juli 2017 - 08:59
JohanVL

JohanVL

Javel heb je in verschillende concentraties.
Het is mi het ideale middel om bankirai, teakmeubelen en natuursteen mosvrij en wit te krijgen.
Wil je ze nadien voeden, geen probleem.
Vroeger gebruikten we de hoge drukreiniger. Die druk maakt alles kapot. ( cement losspuiten, structuur van het hout kapot ...)
Het mos gaat er vanzelf af met een druksproeier met javel, zo klaar, één laag is voldoende.
Ik kreeg die tip van een groep vakmensen die opritten leggen en die dat al 25 jaar toepassen.
Het nog meest schadelijke voor het milieu zijn de "plastieken" containers...

Het enige wat je nooit mag doen is het mengen met een zuur ( ontkalker of azijn ..) zoals hier hoger staat!!!
Azijn is trouwens een vlekkenmaker en erodeert de natuursteen. ( want zuur)
Dan komen chloordampen vrij en die zijn giftig en schadelijk. pure Javel tot 15° is dat niet.
zondag 18 maart 2018 - 16:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon