menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sneeuwschimmel

Ga naar meest recente reactie

Gette

Gette

Vorig jaar hebben we ons gazon afgelegd. Toen de sneeuw deze winter wegtrok, bleven er grote bruine plekken over. Deze zijn nu nog uitgebreid. Het gras is volledig aneengekoekt en is uitgedroogd. Dit is een sneeuwschimmel, maar ik krijg deze niet weg, en tuincentra weten eveneens niet echt wat te doen. laatste advies dat ik heb gekregen is gazon volledig te herzaaien. Iemand hier ervaring mee wat de beste behandeling is?

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 20 maart 2010 - 17:32
printemps

Printemps

Alvast welkom op dit forum

Kijk eens net onder het verdroogde gras

Vaak zijn insecten/larven de oorzaak van zulke problemen
Sneeuwschimmel ken ik niet,sorry
Wel al iets gevonden erover

mvg
http://gazoninfo.be/ziekten/ziektebody.html
zaterdag 20 maart 2010 - 17:36
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Ik heb in ons gazon ook zulke plekken nu. Echter denk ik dat het gewoon komt omdat het gras te lang onder sneeuw gelegen heeft, dit in combinatie met eroverheen lopen.

Als ik kijk hoe ons grasveld er vorig jaar bij lag maak ik me nog niet veel zorgen. Nu de zon wat meer kracht krijgt zie ik al dat het dode gras begint te verdrogen, ik ga het binnenkort maaien en hopelijk leven de wortels nog waardoor het jonge gras weer kan groeien.

Anders ga ik de plekken opneiwue doorzaaien.

Beter even wachten lijkt me.
zaterdag 20 maart 2010 - 18:55
Mandy

Mandy

Ik heb ook achter in de tuin grote stukken gras die er zo uitzien. Schijnt inderdaad van de vele sneeuw te zijn gekomen.

Ni het alweer een aantal dagen ruim boven de 10 graden is gekomen ziet het gras er al weer wat beter uit.

De plekken zijn niet weg maar worden kleiner.... Volgende week ga ik er bijzaaien......
zaterdag 20 maart 2010 - 21:19
Gette

Gette

Iedereen al bedankt voor de antwoorden.
Bij moij worden de plekken echter niet kleiner, integendeel, ze breiden uit. Ik heb nu vandaag het aangekoekte gras er vanboven afgehaaldd (waren zoals grote vellen, zeer merkwaardig). Alles eronder is volgens mij dood. Ik heb het toch nog behandeld met een product tegen schimmels. Nu een week laten intrekken, en dan verticuteren, en weer wat bijzaaien. Hopelijk lukt het, want anders is het heel het gazon opnieuw aanleggen.
zondag 21 maart 2010 - 19:53
Mandy

Mandy

Ik hoop voor je dat je succes hebt met dat middel.....
zondag 21 maart 2010 - 19:58
rolgazon

Rolgazon

Afgaande op de beschrijving van het algemene gazonbeeld gaat het hier wel degelijk om een (ernstige) aantasting door de sneeuwschimmel. Deze schimmel is in feite quasi permanent aanwezig maar richt meestal geen noemenswaardige schade aan, BEHALVE in winters met veel + langdurig liggende sneeuw. Als de sneeuw langer dan 5 dagen op het gras ligt kan de schimmel enorm uitgebreid woekeren en zeer grote stukken aantasten, waarbij een "total-loss' niet onmogelijk is. Hoewel de sneeuwschimmel zowat alle grassoorten meepakt, zijn er toch bepaalde rassen die minder gevoelig zijn. Sneeuw alleen is echter niet de grote boosdoener: de schade is het ergst in combinatie met: 1. Teveel aan stikstof beschikbaar nà augustus. (wil dus niet altijd zeggen "te laat bemest" want de zeer langwerkende meststoffen van tegenwoordig geven tot 4-5 maanden hun nutrienten af...Kijk bij bemesten dus niet alleen naar de inhoud van de meststof maar ook naar de WERKINGSDUUR 2. Het gazon stond ruim lang, zodat het "plat" gaat liggen onder het sneeuwdek. (de laatste maaibeurt maaien op 2 cm is goed) 3. Een onbalans in de voedingstoestand van de bodem, met eerder een kaliumgebrek. Bestrijden van de schimmel in het voorjaar heeft niet veel zin: de schade is er en verergert nu niet meer. Najaarsbestrijding/voorkoming is het beste en mits goed toegepast is dit zeker verantwoord. Zeer belangrijk: geen stikstofrijke meststof meer geven in het najaar, maar wel een KALI-rijke meststof begin september. Dit maakt de wortels extra sterk en het gazon veel weerbaarder in het algemeen, en zeker tegen de gevreesde sneeuwschimmel.
zaterdag 17 april 2010 - 09:18
Gette

Gette

Bedankt voor de reactie !! Het klopt wel, het gras was te lang om de winter in te gaan + bemesting gedaan in najaar en de grond heeft duidelijk een kaliumgebrek, dus de oorzaak zal daar wel in te vinden zijn.

Ik heb vorige week kalk gestrooid, en ga nu organische metstof (recovery gazon van viano) strooien. Hier zit natuurlijk wel een deel stikstof in, is dit dan wel aan te raden? Dan verticuteren, en de stukken waar het gras dood is (ik heb alles afgereden, en op de bruine stukken is echt niets van leven meer) herzaaien.
zaterdag 17 april 2010 - 13:30
printemps

Printemps

Kalken en mesten gaan niet samen
De meesten bekalken in het najaar en mesten in het voorjaar

mvg
zaterdag 17 april 2010 - 14:12
rolgazon

Rolgazon

Die organische mest van Viano is wel oké, en een stikstofgift in deze tijd van het jaar is zeker noodzakelijk. Ik zou wel eerst verticuteren en dan pas bemesten + evt. wat doorzaaien (anders ruim je de mest mee op bij het opruimen van het verticuteer-afval). De Viano is een langzaamvrijkomende bemesting, maar het stikstofgedeelte wat in het najaar eventueel nog beschikbaar komt kan niet meer TE veel zijn op dat moment. Eind augustus geef je best een kali-rijke meststof om het gazon wat 'harder' de winter in te sturen en beter bestand te maken tegen o.a. de sneeuwschimmel. Hopelijk krijg je op die manier je gazon ondertussen terug in orde en kan het aangesterkt volgende winter tegemoet. Alleszins veel succes gewenst, en bij bijkomende vragen hoor ik het wel.
zondag 18 april 2010 - 14:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon