menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zandbak aanleggen

Ga naar meest recente reactie

ma_deuche

Ma_deuche

Hallo. Ik wil een zandbak maken, zo'n 60 cm diep en met een soort trapje langs de rand. Dan kun je op het trapje zitten of er op bouwen. 1 of 2 tredes. Liefst met tegels, niet met een houten rand. Is dat mogelijk? Hoe maak je dan de zijkanten stabiel?
En hoe bevestig je een net, dat er 's avonds boven gespannen wordt? Ik ben er ondertussen wel achter dat het verstandig en handig is om worteldoek op de bodem te leggen.
Alvast bedankt voor een handige tip! Ma_deuche
zondag 11 oktober 2009 - 15:48
Polplastron

Polplastron

Worteldoek is inderdaad een MUST! Voor die tegels en de randen zou ik een klein muurtje maken met fundering tot op maaihoogte.

Een net zou ik niet gebruiken. Maak liever zelf een paar passende houten platen die je erover kunt leggen. Dat scheelt heel wat werk.

Waarom mag het trouwens geen houten zandbak zijn? Collishop heeft er anders een paar die prijs-kwaliteit vrij goed zijn.
maandag 12 oktober 2009 - 19:18
ma_deuche

Ma_deuche

Bedankt voor je reactie!

Ik heb gelezen dat het belangrijk dat het zand niet teveel afgedekt wordt i.v.m. bacteriën. Regenwater is goed om het zand zo schoon mogelijk te houden. In ons kleine zandbakje wat nu wel steeds (hermetisch) afgedekt is, hebben we ook wel erg veel pissenbedden en mieren. Vandaar dat net.

Het mag wel een houten zandbak zijn, maar ik wil de prijs laag houden. Ik kan voor zo'n 40 euro aan veel u-profielen komen. Dat lijkt me dan wel een goede optie. Alleen zie ik nog niet voor me hoe ik er een tree in moet maken. Misschien met nog meer u-profielen. Op elkaar ofzo.
maandag 12 oktober 2009 - 19:36
printemps

Printemps

Je moet de zandbak juist wel afdekken

Anders is het in uw tuin de place to be voor alle katten van de buurt

mvg
dinsdag 13 oktober 2009 - 16:40
Polplastron

Polplastron

Bij mij ligt er een houten deksel op bestaande uit planken met daartussen steeds een stukje van ongeveer 1 à 2 cm opening. Op die manier is de bak afgedekt tegen katten en kan hij toch voldoende drogen. 't Werkt hier perfect.

Met betonnen U-profielen kan je inderdaad knappe dingen doen. Ik zou wel bedenken dat beton harder is dan hout en dus ook pijnlijker is om op te vallen als kind. Misschien zou je toch beter geïmpregneerd tuinhout overwegen. Of als de zandbak nog heel lang moet meegaan kan je ook in bankirai zelf iets maken ...
woensdag 14 oktober 2009 - 18:10
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik zou toch ook eerder opteren voor hout. Het is misschien iets duurder, maar ik denk wel dat het aangenamer is om in te spelen.
Ik heb thuis zo'n goedkope blauwe plastic schelp en wij steken daar een stok tussen voor verluchting. Zo blijft ons zand wel proper en kunnen er geen katten in.

Groetjes, Karen
donderdag 15 oktober 2009 - 13:02
CindyV

CindyV

Hallo,

Ik was blijkbaar op de verkeerde plaats bij Varia aan het antwoorden. Bedankt Polplastron.

Afdekken voor katten zou ik ook zeker doen.
Zelf heb ik nooit van beestjes last gehad.
De verluchtingsgaten heb ik zelfs dichtgespoten en nu blijft de zand veel properder.

Kan je die U -profielen niet rechtop tegen elkaar plaatsen?

Groetjes,
CindyV
woensdag 21 oktober 2009 - 22:40
ma_deuche

Ma_deuche

De zandbak is er inmiddels. Wel van hout, want de stenen-aanbieding op Marktplaats was er niet meer. Hout blijkt dan toch veel goedkoper en makkelijker. Voor een zandbak van 2.00x1.60 was ik €150 kwijt, incl. 16cm schroeven. Het graven was meer werk dan het timmeren van de zandbak!

Er ging een kuub zand in. Nu ga ik eromheen tegels leggen en later ook nog een tree in de zandbak maken.
Ik heb een net gekocht (visvijvernet) dat ik er eenvoudig overheen kan spannen. Geen zeil, vanwege jullie advies!

Bedankt voor de tips. Groeten van Ma_deuche

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 14 november 2009 - 20:43
Eniavaswen

Eniavaswen

Het is heel mooi geworden!
Veel plezier met jullie zandbak!
maandag 16 november 2009 - 08:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon