menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin met grote niveauverschillen - help

Ga naar meest recente reactie

berre01

Berre01

Hallo iedereen,

Nieuw hier op dit forum... de reden waarom ik post is devolgende:

Wij gaan volgend jaar bouwen maar onze grond zit veel te hoog dus moeten we een boel uitgraven (vandaag mee begonnen maar moeten stoppen omdat de grond te vochtig was).

Maar waar het eigenlijk om draait is hetvolgende: de grond achter ons huis is gekocht door onze buur en die gaat het niveau houden maw we moeten met niveau's werken om op het einde van onze grond op hetzelfde niveau te komen.

Totale verschil is +/- 1m70 dus we hebben het zo voorzien dat we 2 keer +/- 80cm omhoog gaan (plateau's staan aangeduid met rode lijnen op tekening).

Dus tot 3m achter onze garage 1m70 uitgraven, dan 80cm omhoog voor +/- 7m en dan nog eens 80cm omhoog en dan hebben we terug 7m tot aan de grens.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Tussen de plateau's gaan we natuurlijk een trap voorzien maar ik heb totaal geen idee hoe we deze tuin mooi kunnen maken

Iemand hier ervaringen, voorbeelden, foto's etc van tuinen met dergelijke niveauverschillen?

PS Grond is kleigrond

Alvast bedankt!

Berre
vrijdag 28 december 2007 - 09:27
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dag Berre, Welkom op het forum. Dat is een uitdaging! Kijk eens op de site van een dijk van een tuin (www.eendijkvaneentuin.nl). In die tuin is op een bijzondere manier met hoogte en diepte gewerkt d.m.v. stapelmuren. Erg mooi. Zij hebben trouwens ook kleigrond en het fijne is dat dit minder snel uitdroogt. Succes!
vrijdag 28 december 2007 - 10:48
jdcoster

Jdcoster

Zomaar een idee ter overweging:

In de veronderstelling dat het dak van de garage een plat dak zou mogen zijn, zou je het hoogste niveau kunnen laten doorlopenn op het dak en er een begroeid dak van maken. Het is niet alleen mooi, speciaal en trendy maar buffert ook regenwater dat vaak al te snel en onnodig naar de riolen wordt afgevoerd. Het isoleert in de zomer en in de winter en laat de tuin groter lijken.

Ikzelf ben momenteel ook een tuin aan het aanleggen met niveauverschillen, weliswaar met kleinere hoogteverschillen, maar de problematiek blijft dezelfde. De grondkeringen zullen bestaan uit betonplaten die gevangen zitten in betonnen gleufpalen die voor de stevigheid dieper in de grond zitten en licht achteruit hellen. De platen lopen door over de ganse breedte en de trapjes kunnen er tegenaan gemetseld worden. In mijn geval zullen het houten trapjes zijn om meer eenheid te bekomen met de houten terrassen.
Omdat die muurtjes niet zeer mooi zijn wordt er een haag voor geplant die altijd strak geschoren wordt en precies gelijk met de niveaus.
Optisch worden het dus grasvlakken in verschillende niveaus, opgehouden door hagen. Onderaan en bovenaan de trapjes komen er symetrisch buxusbollen en figuren( kegels en afgeplatte bollen) in Ilex crenata en Euonymus Fortunei

Ik hoop in april of mei daar al foto's te kunnen van brengen.
vrijdag 28 december 2007 - 10:59
berre01

Berre01

begroeid dak is wel een tof idee maar zie ik niet echt zitten...

Voor onze niveauverschillen heb ik gehoord dat enkel betonnen L profielen kunnen gebruikt worden als grondkering... ik denk dat wij hiervoor een muurtje gaan metsen in dezelfde steen als ons huis...

ik had gedacht om ons laagste niveau (waar we op uitkijken vanuit ons huis) te voorzien van hoge beplanting om het niveauverschil als het ware te minimaliseren.

Het volgende niveau zou ik dan iets lagere beplanting gebruiken en er een plaatsje van maken waar je in de zomer rustig kan genieten van een boek (door er een mooie bank te zetten bv)

Het hoogste niveau zou ik gebruiken om een composthoop te maken en eventueel een kleine moestuin.

Is dit een goed idee of pak ik het compleet verkeerd aan?

Mvg

Berre
vrijdag 28 december 2007 - 19:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Soms kun je voor een klein bedrag 30x30cm tegels kopen en als je die middendoor knipt, dan kun je die al of niet gemetseld stapelen en ook nog wel iets schuin tegen de druk in van de grond. Het geeft een mooi effect de geknipte kant zichtbaar te laten zijn.
zaterdag 29 december 2007 - 17:52
Wewe

Wewe

Berre,

Ik zou de plateau's zeker niet wegsteken. Een vaak toegepast trucje in de tuinarchitectuur is net het achtergelegen gedeelte verhogen. Zo breng je dat deel dichterbij en maakt de boel gezelliger. Ze doen dit wel maar met 20 cm verhoging, maar ik zou daar bij u geen schrik van hebben.

Wel eerst iets belangrijks: als je een muurtje wil metsen dan moet je daarachter een drainagebuis steken. Zoniet gaat uw muurtje het bij een hevige regenval begeven van de druk. Je moet op het laagste niveau ook een goot steken naar de rioleren, anders wordt het zwemmen.

Enkele ideeën:
Voor uw trappen zou je ook gebruik kunnen maken van U vormige blokken beton. Als je die naast elkaar legt op hun zij, met de bovenkant naar je toe, dan heb je een trede waarvan je de opening kan opvullen met keien. Dan volgende trede leg je er bovenop. Dit is vrij goedkoop en toch mooi met die keien (waarin je nog bepaalde rotsplanten kan zetten). Bovendien is het een prima keermuur. Je kan dat natuurlijk niet over de gehele lengte doen, enkel voor de trap, maar maak die maar flink breed.

Voor de planten zou ik op het eerste plateau niet te felle kleuren (geel, rood) nemen. Op het hoogste mag dit wel, dat nodigt uit. Ik zou ook veel groen kiezen zodat het weelderig wordt (bvb met siergrassen, Hosta's (schaduw), hemerocallis,...). Aan de rand moet je planten nemen die wat afhangen.
Best kunnen zo ook tegen wat droogte (bvb Hakonechloa macra aureola-hangt af en heeft het graag droog)

Heb je al gedacht aan een vijvertje op het eerste plateau, waarbij er een watervalletje loopt van het hoogste naar het lagergelegen plateau? Je zou ook kunnen een terras maken op het 1ste plateau. Je zit wat hoger dan de vloer van je woning en toch nog uit de wind door het hogere plateau. Lijkt me heel gezellig.

Waar ik ook zit aan te denken is een soort pergola vanaf de garage naar het hoogste plateau, maar dan alleen met 2 balken en geen tussenbalkjes. De ondersteunende paal zou aan de garage bvb 2,5m hoog zijn, op het eerste plateau 1,7m en op het hooste nog 90 cm hoog. Je kan die balken laten begroeien met Wisteria, klimrozen, of clematissen. Zo zijn je plateau's met elkaar verbonden en heb je bovendien een plafond in je tuin (belangrijk, wordt normaliter gecreëerd met bomen.

Aan de keermuur van het eerste plateau kan je een bank hangen (in beton bvb of in hout). Zo is die muur weer mooi verborgen. En mocht je dan een vijver hebben op het eerste plateau, dan zit je er vanop die bank met je neus bij.

Laat maar weten welke ideeën u interesseren, dan kunnen we daar op inpikken.

Fijne feestdagen,
Wewe

zaterdag 29 december 2007 - 22:21
jdcoster

Jdcoster

Ik ben het zeker al eens met WEWE over het feit dat je de niveauverschillen, die een tuin pas interessanter maken, niet mag wegmoffelen. Ik zou ze nog accentueren, zeker ook met een pergola op zijn volle hoogte op elk niveau.
Verder kun je inderdaad ook allerlei elementen gebruiken, maar dat komt wel met de tijd.
Eerst de stuctuur aanbrengen.
zondag 30 december 2007 - 10:53
berre01

Tekst aangepast

Berre01

Iemand foto's van (kleine) tuinen met dergelijke niveauverschillen?

Ik ben gisteren nog eens gaan kijken en ik denk dat we nog gaan problemen hebben met de kleigrond ook... het diepste punt dat uitgegraven is is echte klei en lijkt echt hard.

Wat ik niet had verwacht had : gisterennacht heeft het geregend maar toch stonden er maar weinig plassen. Ik ga straks nog eens gaan kijken want ik denk dat het deze nacht harder geregend heeft...
Ik denk dat er nu wel wat meer plassen gaan instaan

Onze goeie grond moet er wel nog overkomen maar ik veronderstel dat dit niet zoveel water gaat verwerken?

Bestaan er gazonsoorten die veel water absorberen?

Mvg

Berre
zondag 30 december 2007 - 12:16
berre01

Tekst aangepast

Berre01

* verwijderd - dubbele post *
zondag 30 december 2007 - 12:17
Wewe

Wewe

Berre,

Voor uw waterprobleem zijn er 3 oplossingen: draineren, draineren of draineren.
Doe dat nu het nog gemakkelijk is. Je gaat het u anders zeker beklagen. De regen die nu gevallen is, stelt niets voor vergeleken met een echte stortbui. En er is geen plant die die hoeveelheid tijdig kan wegwerken.
Uw drainagebuis mag wel niet dieper liggen dan die zware kleilaag, want het water gaat daar toch niet door.
Met foto's kan ik je jammer genoeg niet helpen.

Wewe

zondag 30 december 2007 - 18:43
berre01

Berre01

Hallo,

drainairen dus

Heb je hiervoor tips/regels? Wat is de beste manier, hoeveel buizen hoeveel van elkaar etc

alvast bedankt!

berre
zondag 30 december 2007 - 21:23
Wewe

Wewe

Je moet de situatie wel in elke tuin apart bekijken, maar algemeen gesproken legt men de drainage het best in visgraatmotief. De gleuven graaf je normaal 60cm diep. In uw geval zou het beste zijn om op het hoogste niveau dieper te gaan. Je moet daarvoor de grondlagen eens bekijken. (zoals gezegd heeft het geen nut de buis onder een zware kleilaag te leggen).
Je moet zorgen voor afdracht naar de riolering (1cm per lm) (je kan ook naar een beek als die er is maar ik denk dat jij naar het straat moet)
En je moet natuurlijk onder je laagste niveau onder gaan. Daar zal de diepte afhangen van de diepte van de rioleringsbuis. (Mag ook niet dichtvriezen, of het nut gaat in de winter verloren)
Je legt in het midden van je tuin (in de lengte) de hoofdbuis van min 10 cm diameter. Als je tuin te breed is, kan je 2 hoofdbuizen leggen. Op deze hoofdbuis koppel je iets kleinere drainagebuizen (bvb 8cm diameter). Zoal gezegd niet loodrecht op de hoofdbuis aankoppelen maar met een bocht van bvb 45° werken. Zo loopt het water vlotjes in de hoofdbuis (zoals de nerven ve blad of visgraatmotief). De zijbuizen mogen niet tegenover mekaar staan zodat de waterloop niet wordt belemmerd door de andere buis. Doe het dus geschranst.
Het is raadzaam om op het einde van iedere zijbuis een stuk naar omhoog aan te koppelen dat boven de grond uitsteekt. Zo kan je langs daar de buizen spoelen indien nodig. je stopt dat gemakkelijk weg met planten. Hoeveel zijbuizen je moet leggen hangt af van de grondsoort, maar hoe meer hoe beter. In je kleigrond waarschijnlijk 1 per 4 lopend meter.

In de gleuf leg je eerst wat kiezel, daarop de buis en daarop opnieuw kiezel. Je maakt de gleuf 30 cm breed. Door de kiezel slibt de buis niet zo snel dicht. Profiteer ervan om ook je electriciteit en evenuteel waterleiding in die gleuven te leggen.

Je kan drainagebuizen kopen. Neem dan geen met Kokos, want dat rot te snel. Neem synthetische vezels. Je kan ook grijze rioleringsbuizen nemen en daar zelf gaten in boren (wel veel werk)

Je ziet het, het zwaarste werk is het uitgraven, maar als ze nog moeten komen met een kraan, kan je dat laten doen. Zorg wel dat je uw buizen dan hebt, want die gleuven blijven bij regenval geen gleuven .

Vraag ook nog eens advies bij een leverancier van draineerbuizen! Die kan misschien vrij specifiek zijn voor uw tuin.

Veel succes,
Wewe
maandag 31 december 2007 - 15:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon