menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

TUINAANLEG

Ga naar meest recente reactie

Koenie

Koenie

Hallo,

Mijn vriendinnetje en mezelf hebben een aantal maanden een huisje gekocht in Vlaanderen (Malderen) ons huisje is gelegen in een natuurgebied. Natuurlijk zijn we volop bezig met het reneoveren van ons plekje maar alles loopt goed. Nu ons volgend project is natuurlijk de tuin. Maar wij hebben totaal geen zicht van hoe we hieraan moeten beginnen. Ik zou heel graag een ecologische tuin willen met alleen inheemse planten geen buitenlandse soorten dus, en ook met natuurlijke kruiden, een beetje fruit en een klein moestuintje enz... IK hou van groen dus hij mag er van mij part zo vol mogelijk en zo groen mogelijk eruit zien. Maar omdat wij links en achterons alleen maar weide hebben waar de koetjes op grazen hebben wij dus veel wind enz... Nu weet ik ten eerste zeer weinig over onze inheemse planten en de rest ... Maar mijn eerste zorg is eigenlijk de indeling van de tuin . Waar moet ik rekening mee houden. Moet er een bepaalde verdeling zijn van deze planten en bomen. Waar moet ik eerst beginnen? Waar kan ik hulp krijgen (geen tuinarchitect want dat kunnen we niet betalen). Is er iemand die mij goede raad kan bezorgen.

Groetjes

Koen
maandag 10 december 2007 - 12:39
Lysianthus

Lysianthus

Hartelijk welkom op dit forum Koeni...............enne proficiat met jullie aankoop van een huisje in een natuurgebied dat moet fantastisch zijn en hopelijk wacht er jullie veel natuurbelevenissen.
Ik ben ook maar een beginnend tuinliefhebber met een klein stadstuintje en dus niet veel ervaring maar hier zijn er genoeg mensen op dit forum, die je graag zullen helpen.
maandag 10 december 2007 - 17:28
Esem

Esem

Koen,
eerst welkom op dit fantastisch forum waar je altijd wel wat kunt bijleren,er komen bijna altijd wel bruikbare tips en tricks.

Ten tweede proficiat met de aankoop van je eigen paradijsje in wording.

En nu nog een antwoord op al je vragen wat niet direct zo voor de hand ligt om lang hier je tuin te gaan inrichten.
Maar eerst heb ik aan jou een vraagje.
Ben je van plan om je tuin af te schermen en zo wat privé te crieëren?
Wat ook ten goede zal komen aan je planten en heesters en bomen die je gaat planten.Want wind is een boesdoener in een siertuin,ook al ga je werken met inneemse planten zoals de mooie verbascum met zijn hoogte van om en bij de 2 meter.
Je brgrijpt het miischien al ,bij de minste hevige wind kraakt de plant af zonder bescherming tegen de wind.
Een haag planten rond je tuin is echt geen overbodige luxe.

Zit je met een grote opperv. dan kan je ook eens denken om je tuin in te delen in kamers door ook hier weer hagen te gaan planten als muren in je tuin.Ook in huis,daar is alles ingedeeld in kamers.Keuken woonplaats slaapkamer ezv.
Zo al een beetje van hoe het zou kunnen.
Gr Eddy Esem,
maandag 10 december 2007 - 20:17
Plantadvies

Plantadvies

Zo jammer Koen dat je denkt dat een architect of ontwerper zooooo duur is. Zijn ze echt niet allemaal. Je kunt ook kiezen voor alleen een schets. Een ontwerp, maar dan niet op maat. Mocht je nou echt niet uit alle goede adviezen komen, kun je altijd even langs komen met vragen over het ontwerp.
maandag 10 december 2007 - 21:58
Koenie

Koenie

Hartelijk welkom op dit forum Koeni...............enne proficiat met jullie aankoop van een huisje in een natuurgebied dat moet fantastisch zijn en hopelijk wacht er jullie veel natuurbelevenissen.
Ik ben ook maar een beginnend tuinliefhebber met een klein stadstuintje en dus niet veel ervaring maar hier zijn er genoeg mensen op dit forum, die je graag zullen helpen.


Hey hartelijk dank voor de leuke verwelkoming
dinsdag 11 december 2007 - 10:14
Koenie

Koenie

Hallo,

ALvast bedankt voor de snelle reactie,

Om ons huisje wat te begrijpen zal ik wat fotos mee opsturen. (volgende keer)

Ik zou natuurlijk graag een beetje ons landelijk uitzicht behouden, moet deze haag hoog zijn om de planten te kunnen beschermen? Bestaan er soorten planten die redelijk sterk zijn en deze mogen ook groot worden dat is geen probleem Veel GROEN is de boodschap. Waar kan ik ook informatie vinden omtrent welke planten, dieren of soorten insecten aantrekken? Je ziet ik heb heel veel te leren en op te zoeken.
Maar misschien door jullie hulp kan ik sneller en betere keuzes maken?

Alvast Bedankt en tot binnenkort


Groetjes

Koen


dinsdag 11 december 2007 - 10:25
Koenie

Koenie

Hey

Ja sorry maar dat hoor je altijd. Ik zou beter zelf eens navragen. Sorry vooroordeel.

Wat zou dan zo een schets kosten? +/-

Misschien is het altijd leuk om met zo een schets te kunnen starten .

Groetjes

Koen
dinsdag 11 december 2007 - 10:29
krissie

Krissie

Koen ,
als je bij het tuincentra Pelckmans ( in Merksplas of Lommel )
uw tuinplan laat ontwerpen ,en je koopt daar de planten ook aan
is uw tuinplan gratis .
Bovendien zijn de planten daar goedkoop .
groetjes
Krissie
dinsdag 11 december 2007 - 17:24
Esem

Esem

Ik geef je dit alleen maar mee uit ondervinding.
Een tuin zelf ontwerpen geeft je tuin een eigen ziel.
Ik kan bijna alle tuinen die ontworpen zijn door een arcitect er uit halen,een eigen ontwerp heeft en geeft een eigen karater aan je tuin.
Misschien spijtig voor hen die er hun brood mee moeten verdienen maar het is zo.
Wij doen elk jaar mee aan open tuinen, en ik heb tot nu toe toch altijd al leuke reactie's gekregen.
En ik heb al vele tuinen gaan bekijken en er zijn echt pareltjes bij,onder de tuinen die de eigenaars zelf hebben ontworpen.
Ik heb mijn tuin ook zelf ontworpen en dit in stadia's,elk jaar weer een stukje erbij.
Tot nu 18 jaar later en er geen grote veranderingen meer worden doorgevoerd maar toch nog steeds word er hier en daar nog wat aangepassingen gedaan.
Een kwestie van het oog wil ook wel eens iets anders zien,en ook de vele kijklustige die we elk jaar over onze tuinvloer krijgen.
Veel tuinen gaan bezoeken om ideeën op te doen maar ze niet copieëren.
Alleen fragmenten daarvan gebruiken om je eigen tuin vorm te geven,en zo en totaal beeld van je tuin zelf ontwerpen.

Als je groene vingers hebt ,kan dit geen probleem zijn.
En leren doe je met vallen en opstaan.
Eén groot voordeel is, vind je het niet goed dan neem je de spade en je verplant hier en daar een plant tot je voldoenig hebt van wat je zelf hebt gecrieërd.

Maar het is uiteraard aan jou de keuze of je al dan niet gebruik wil maken van een arcitect.
Enkele insectenlokkers zijn Delphinium of ridderspoor, budleia of vlinderstruik,Euphatorium of leverkruid,Geranium of ooievaarsbek,Rudbecia,Mepeta of kattekruid en nog zovele andere.
En idd zoals krissie al schreef in dit tuincenter kanje een tuinplan laten ontwerpen op die voorwaarde.
Gr Eddy,
dinsdag 11 december 2007 - 23:27
krissie

Krissie

dat van het tuincentrum weet ik ook maar alleen v/d
reclame die ze maken hoor !
ikzelf heb maar een kleine tuin ,waarin ik alles
zelf heb gedaan en nog steeds zelf doe .
Er staan vaste gegevens in ,zoals struiken ,vaste planten ,
een paar boompjes .
Elk jaar worden die aangevuld met vooral eenjarigen planten.
Zowel in volle grond als in potten ,bakken en ook in hangmanden .
Het meeste vermeerder ik zelf door te stekken ,
en door zelf te zaaien en verder op te kweken
tot een plantje ,dit geeft me heel veel voldoening .
Zelfs met de mislukkingen erbij ,
het is wel veel werk ,eens het verspenen begint .
Tegen half mei ,kan ikzelf bijna mijn serre niet meer in .
Ik heb 40 jaar verpleging gedaan in een psychiatrie ,
mijn man durft al weleens te zeggen GOE ........???????????
groetjes
Krissie
woensdag 12 december 2007 - 13:03
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

[afbeelding verwijderd niet-https]


Awel Beste proficiat met uwe nieuwe stek ik zou zeggen volg Esem zijn raad ik heb zijn tuin gezien en zoals hij zegt,ik heb den Esem zijn tuintje gezien duim omhoog hoor,ik zelf ga regelmatig heel veel naar open tuindagen en ik haal ze er allemaal uit die gecreeerd zijn door een tuinparadijs met mannier van spreken .
Uw eigen creatie daar in leggen en hier en daar een beetje raad vragen dan komt het perfect .Ik heb niets tegen mensen met tuin adviesen als ze binnen de norme blijven hebben er ooit hier noch een discusie over gevoerd en wil daar weer niet aan beginnen .
Het was Malderen dacht ik als je nu coen was het dacht ik naar de gemeente gaat als je toch graag inheemse planten hebt hier bij ons is daarvan elk jaar een planten verkoop en aan maatschappelijke prijs en ik denk dat het in elke gemeente zo is denk ik en daar gaat ge er goed uit komen en dan raad vragen op het tuin advies dan komt die prachtige tuin die gij nu al voor ogen hebt wel in planning groetjes en dag
donderdag 13 december 2007 - 10:59
koenh

Koenh

ik weet niet of ik hier reclame mag maken voor een ander forum, maar op het forum van natuurpunt staan een heleboel topics over de aanleg van een natuurlijke, ecologische tuin. Zie:

http://natuur-forum.be/forum.asp?FORUM_ID=34

Vooral de topic 'aanleg van een landelijke natuurtuin' van Geert Slyps is de moeite waard, maar ook de rest van de topics zal je veel leren. Voor als je eens heel veel tijd hebt...
groeten,
Koen
donderdag 13 december 2007 - 11:06
Spuddy

Spuddy

Er zijn diverse boeken verkrijgbaar over inheemse planten. "Flora van de lage landen" is er 1 van. 700 paginas dik!
donderdag 13 december 2007 - 20:18
Koenie

Koenie

Koen ,
als je bij het tuincentra Pelckmans ( in Merksplas of Lommel )
uw tuinplan laat ontwerpen ,en je koopt daar de planten ook aan
is uw tuinplan gratis .
Bovendien zijn de planten daar goedkoop .
groetjes
Krissie


Tof om te horen, maar ik denk dat ik mij ga wagen om zelf ons tuintje te ontwerpen.

Bedankt voor de tip

Groetjes

Koen
maandag 17 december 2007 - 11:45
Koenie

Koenie

Er zijn diverse boeken verkrijgbaar over inheemse planten. "Flora van de lage landen" is er 1 van. 700 paginas dik!


Bedankt

Ik ga mij dit boek zeker bestellen, ik moet ergens beginnen om mijn planten kennis op te krikken


Goeie tip

Groetjes

Koen
maandag 17 december 2007 - 11:50
ingrid2630

Ingrid2630

Beste Koen,
Als ik je een tip kan geven: zie dat de structuur, de grote lijnen, van je "toekomstige" tuin er is vooraleer je begint te planten. Waar wil je een terras, moestuin, een gazon en waar bloemenboorders?

Je kan al veel ideëen opdoen op internet.

Ga ook eens naar de bibliotheek en huur daar tijdschriften over tuinen. Zo stillekes aan zal je een eigen plan kunnen tekenen.

Als de tuin groot is, kan je best met "tuinkamers" werken die je met hagen, buxusbollen of hoge heesters afscheidt van elkaar. Zie ook dat er "rustpunten" in de tuin zijn zoals een mooie tuinbank of tafeltje met stoelen. Er is niets zo leuk dan van je gedane werk zittend te genieten.

Eigenlijk vind ik het idee hierboven toch niet zo slecht: plan laten tekenen door Pelckmans en als je de planten daar koopt dan is het plan gratis. Later kan je nog altijd bloemen veranderen, want weet dat je toch altijd iets moet vervangen (dat je eigenlijk niet zo mooi vond of dat kapot is gegaan), zelfs als het een professioneel getekend plan is. Een tuin is steeds "veranderen, aanpassen"... En ja, hoor, Pelckmans is écht wel zeer goedkoop en heeft goed gerief. Er is altijd zeer veel volk. Een tip als je vééél planten moet gaan halen: laad ze in bananendozen, dan kan je de dozen in de auto of remorque opstapelen en veel meer in één keer meenemen.
Veel succes met de aanleg! (ik moet er ook nog aan beginnen want wij zijn ook nog maar enkele maanden geleden verhuisd en binnen is alles klaar en nu kunnen we buiten starten. De grondwerken zijn net achter de rug. Ikzelf heb er bijna een jaar over gedaan om de "structuur" te tekenen).
Groetjes. Ingrid uit Aartselaar.
maandag 17 december 2007 - 21:02
Etienne45

Etienne45

Ik zou je eveneens aanraden je eigen tuin te ontwerpen. Is een prachtig tijdverdrijf en kun je later met trots op terugkijken. Bovendien goedkoper. Zelf heb ik slechte ervaring met een tuinontwerper. Enerzijds werken deze heren nogal op een stereotype manier, je kunt hun creaties herkennen bij andere klanten en deze bij mij sloeg de bal zelfs mis wat standplaats betreft (Pachysandra in volle middagzon) Bovendien worden vaak te grote hoeveelheden of te dichte beplanting aangeraden. (Hoe meer ze kunnen verkopen hoe beter hé) Resultaat na twee jaar heb je een prachtige hof en na 5 jaar ben je of planten aan het wegschenken of naar het containerpark aan het brengen.
Succes !
vrijdag 21 december 2007 - 11:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon