menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Duiven overlast

Ga naar meest recente reactie

Anneliesdv

Anneliesdv

Hallo allemaal, misschien telt een duif niet helemaal als 'beestje' maar toch plaats ik de vraag even in deze categorie
Ik heb zelf ontzettend last van duiven in mijn tuin, en ik weet even niet meer wat ik moet doen. Op Google zie ik heel veel van die duivenpinnen, maar ik kan moeilijk mijn hele tuin vol zetten met pinnen. Constant vliegen er duiven over, ze strijken neer in het gras en ze poepen alles onder. Ik woon in een rijtjeshuis met een klein tuintje, maar mijn buurman zegt er helemaal geen last van te hebben. Iemand tips?
dinsdag 25 februari 2025 - 12:40
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Is het niet tijdelijk?
Toen onze kastanjebomen er nog stonden, had ik soms perioden, dat ik elke ochtend voordat ik naar mijn werk ging, de achterplaats moest schrobben vanwege de houtduiven. In de zomer was het dan weer over en hadden ze blijkbaar een andere vaste plek opgezocht.
Ik heb nu vogelvoer hangen. De houtduiven eten het gevallen zaad op, maar veroorzaken op die manier geen overlast.
dinsdag 25 februari 2025 - 19:33
Tuinprins

Tuinprins

Om wat voor soort duiven gaat? Houtduiven, verwilderde postduiven, Oost-indische tortels?

Je zou aan lage stokken wat van die gekleurde 'ritsel-stroken' kunnen binden en die op een aantal plekken in het gazon zetten. Door het geritsel voelen de duiven misschien niet op hun gemak. Anders een kunstkat op het gazon plaatsen ...

Gegroet, de tuinprins
woensdag 26 februari 2025 - 07:32
LT

LT

Duivensoep geen idee?
woensdag 26 februari 2025 - 14:23
Anneliesdv

Anneliesdv

Dank voor jullie tips zo ver! Ik denk dat het ook in mijn geval om houtduiven gaat, als ik zo kijk naar de plaatjes op Google.

Je zou aan lage stokken wat van die gekleurde 'ritsel-stroken' kunnen binden en die op een aantal plekken in het gazon zetten. Door het geritsel voelen de duiven misschien niet op hun gemak

Blijven de duiven hierdoor permanent weg denk je? Of zullen ze er meteen weer zitten als ik de stroken na een tijdje weer weg wil halen? Echt sfeervol staat het natuurlijk niet in de tuin

Waar ik ook nog aan zat te denken, heeft iemand toevallig ervaring met zo'n stroomdraden systeem tegen vogels?
woensdag 26 februari 2025 - 16:30
PeterC

PeterC

Hier zitten ook behoorlijk wat houtduiven. Nu en dan zie ik ook eens een turkse tortel. Een verwilderde postduif of een verloren gevlogen wedstrijdduif heb ik hier nog nooit gezien.

Die houtduiven strijken neer op de gazon om er te grazen. Soms zitten er wel 10 of meer. Ze eten gras en hebben het bij voorkeur op klaver gemunt. Ik kan niet zeggen dat ik er overlast van heb. Onze gazon achteraan is iets van een 600m² groot, dus er is wel wat ruimte.
Naast houtduiven zitten hier ook vaak merels en eksters om enkel vogels van ongeveer gelijkaardige grootte te noemen.
Die 3 soorten tolereren elkaars gezelschap, zo heb ik de indruk. Soms zijn ze tezamen aan het fourageren op de gazon.

Ik heb er geen overlast van en ik jaag ze dus ook niet bewust weg.
Wat ik vaststel is dat ikzelf de beste wegjager ben. Ik moet nog maar de achterdeur openen en in de deuropening verschijnen en de duiven maken zich direct uit de voeten. De merels en de eksters niet, die doen rustig door met waar ze mee bezig waren. Die hebben blijkbaar door dat ik hen niet lastigval.

Dus als tip: ga regelmatig in je tuin. Misschien dat die duiven dan jouw tuin met jou beginnen te associëren en liever een rustigere plek opzoeken.
woensdag 26 februari 2025 - 20:47
leerling

Leerling

Een flink deel van de houtduiven die je nu in de tuin ziet zijn wintergasten. Met een beetje geluk heb je daar over een maand of wat geen last meer van.

De vogels elektrocuteren lijkt me nogal drastisch.
Dan kan je beter gewoon kriskras wat draden te spannen een cm of 10 boven het deel waar ze meestal zitten.
Wel regelmatig nakijken of er geen vogels in verstrikt raken.

Niet-bewegende beelden of silhouten van katten, slechtvalken, uilen e.d. helpen maar kortstondig. (Ik weet zelfs niet of die van een kat zouden helpen. Onze kat is een jagertje, maar houtduiven laat hij met rust en die vogels weten dat. Die eten gewoon verder als hij in de buurt is.)

Een roofvogelvlieger kan misschien wel helpen. Ze zijn nogal prijzig, maar het lijkt me niet echt moeilijk om er zelf een te maken. Zelfs als die geen lang leven beschoren is, kan je tenminste al nagaan of het helpt.

@LT
Helaas. Volgens https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/houtduif#Bescherming is de houtduif is een beschermde soort in Nederland.
woensdag 26 februari 2025 - 21:44
leerling

Leerling

De oplossing van PeterC is allicht het doeltreffendst - als je vaak thuis bent.
woensdag 26 februari 2025 - 21:49
Tuinprins

Tuinprins

Vroeger waren houtduiven zeer schuw en kwamen weinig in de buurt van mensen. Tegenwoordig is dat wel anders. Bij mij zit momenteel een paartje in een treurbeuk. Ze hebben vorig jaar een gammelig nest gebouwd en ik vermoed dat ze daar over een tijdje zullen gaan broeden.

Die kunstvogels helpen niet. Mijn broer heeft dat geprobeerd maar haalde niets uit.

Stroomdraden: een vogel kan op stroomdraden zitten zonder geëlectrocuteerd te worden. Om ze te pesten kun je draden over je gazon spannen en misschien blijven ze dan weg maar je zult je gazon gras toch ook eens moeten maaien en dan moet je die draden weer weghalen.

Of ze aan die ritselstroken (snel) wennen weet ik niet maar is in ieder geval te proberen aangezien het relatief goedkoop is om te maken. Wel moet het niet al te luw zijn in je tuin anders ritselen die stroken niet genoeg.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 27 februari 2025 - 06:31
LT

LT

Hier zitten ze vaak met vijven in en op het "restaurant". Prachtig om te zien. De tortels en mussen mogen er gewoon tussen in zitten. Poep? Zonder poepen kunnen ze niet leven.
donderdag 27 februari 2025 - 10:14
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Geef je gelijk @LT. Hoewel... toen ze, zoals ik beschreef, elke nacht met een hele groep overnachten in de kastanjeboom boven mijn stoepje, was ik wel eens minder blij met de poep. Aan de ander kant hoort dat er bij en het was maar enkele maanden in het jaar.
Nu is het geen enkel probleem en scharrelen ze inderdaad tussen andere vogels op het grasveld.
De bomen mis ik nog steeds. Zie http://www.tuin-thijs.com/paardenkastanje-horse-chesnut.htm
donderdag 27 februari 2025 - 12:41
Anneliesdv

Anneliesdv

De vogels elektrocuteren lijkt me nogal drastisch.

@leerling: neee haha, ik zou ze nooit willen elektrocuteren maar heb er eens over gelezen. Volgens mij kun je met stroomdraden een soort magnetisch veld creëren? En dit zou dan niet fijn zijn voor de vogels. Ik wilde een linkje naar het artikel plaatsen maar dat lukt niet Iemand die daar heel toevallig ervaring mee heeft? Het schijnt een diervriendelijke manier van verjagen te zijn.

Een flink deel van de houtduiven die je nu in de tuin ziet zijn wintergasten. Met een beetje geluk heb je daar over een maand of wat geen last meer van.

Ik hoop het, maar ik ben bang dat ze in de buurt van mijn tuin gaan broeden binnenkort, zoals @tuinprins ook al zei
donderdag 27 februari 2025 - 14:34
PeterC

PeterC

Ik wilde een linkje naar het artikel plaatsen maar dat lukt niet

Een link kan je toevoegen. Kijk eens onderaan links het tekstvak. Daar zie je "Link". Klik dat aan en dan kan je de link die je wil delen toevoegen in het veld dat verschijnt.
Zoals vb deze link naar de wikipedia pagina over de houtduif: https://nl.wikipedia.org/wiki/Houtduif
vrijdag 28 februari 2025 - 20:43
PeterC

PeterC

Volgens mij kun je met stroomdraden een soort magnetisch veld creëren? En dit zou dan niet fijn zijn voor de vogels.

Ik acht dat heel onwaarschijnlijk.

Maar meer algemeen: stel dat je een methode vindt om de houtduiven te weren, dan denk ik dat er een grote kans is dat je daarmee alle vogels weert. En dat zal wel jouw bedoeling niet zijn, denk ik.
vrijdag 28 februari 2025 - 20:48
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Meen me te herinneren toen ik nog weinig berichten op dit forum had, dat het toen niet mogelijk was om een link te plaatsen. Dit om te voorkomen dat iemand lid werd om reclame te maken.

Je kunt ook een kat nemen Zonder gekheid.. Probeer je niet te druk te maken om die houtduiven. De kans dat ze bij jouw tuin gaan nestelen is niet zo groot.
zaterdag 1 maart 2025 - 10:08
Anneliesdv

Anneliesdv

Maar meer algemeen: stel dat je een methode vindt om de houtduiven te weren, dan denk ik dat er een grote kans is dat je daarmee alle vogels weert. En dat zal wel jouw bedoeling niet zijn, denk ik.

@peterC goed punt, dat is inderdaad ook weer niet mijn bedoeling
Meen me te herinneren toen ik nog weinig berichten op dit forum had, dat het toen niet mogelijk was om een link te plaatsen. Dit om te voorkomen dat iemand lid werd om reclame te maken. Je kunt ook een kat nemen Zonder gekheid.. Probeer je niet te druk te maken om die houtduiven. De kans dat ze bij jouw tuin gaan nestelen is niet zo groot.

@Thijsdegraaf aha, vandaar! Bedankt voor je geruststelling
dinsdag 4 maart 2025 - 14:19
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 2? (beveiligingscontrole) *