menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

De merels

Ga naar meest recente reactie

PeterC

PeterC

Ik kwam in de pers regelmatig berichten tegen over de merel.
Het zou erg slecht gesteld zijn met de soort door één of andere ziekte die lelijk huishoudt onder de merels. De merel zou ongeveer aan het uitsterven zijn.

Maar ik merk daar hier niets van.
Zoals vanouds hoor ik elke morgen en elke avond het lied van de de merel, en op dit eigenste ogenblik is er een stel merels, een mannetje en een vrouwtje, vermoedelijk een koppel, driftig bezig met fourageren op onze gazon. Het zijn dagelijkse gasten. De dieren zien er heel gezond uit en zijn zeer actief.

Hoe zit dat nu eigenlijk met de merel?
zondag 17 juni 2018 - 16:28
LT

LT

Hier nog maar een koppeltje...
zondag 17 juni 2018 - 17:32
patriciame

Patriciame


Dat zou echt spijtig zijn moesten de merels uitsterven, want hun gezang is een van de mooiste ! Ziehier een foto van deze maand

Allemaal Beestjes

zondag 17 juni 2018 - 17:45
minouke

Minouke

Ik zie nog een koppeltje maar heb toch de indruk dat er minder zijn dan een paar jaren terug.
De merel is ook mijn lievelingsvogel
zondag 17 juni 2018 - 18:06
leerling

Leerling

Het gaat om het usutu virus, dat naast merels o.a. ook lijsters (neefje van de merel), huismussen en uilen worden erdoor getroffen.

Dit jaar heb ik alleen in de winter een paar merels gezien, waarschijnlijk van het noorden naar hier afgezakt en daarna weer vertrokken.
In de buurt zie ik er nog een paar, maar veel minder dan vorige jaren en om een of andere reden ook alleen maar mannetjes.
zondag 17 juni 2018 - 19:17
patriciame

Patriciame


Nu weet ik niet ofdat het merels zijn of kauwen ? Want kauwen zien we de laatste jaren véél meer dan vroeger !
zondag 17 juni 2018 - 19:21
minouke

Minouke

Patricia, het mannetje van de merel heeft een oranje bek. De kauw een zwart.
zondag 17 juni 2018 - 22:21
leerling

Leerling

@Minouke
Onvolwassen merelmannetjes kunnen ook een zwarte snavel hebben.

@Patricia
Gewoon je favoriete zoekmachine gebruiken en de twee vogels opzoeken. Ze zijn allebei heel gemakkelijk herkenbaar.
zondag 17 juni 2018 - 22:39
patriciame

Patriciame

Na even gezocht te hebben zijn het geen merels op foto maar kraaien !
't ja, het wijfje van de merel is dan ook bruin
maandag 18 juni 2018 - 09:12
Polplastron

Polplastron

Kraaien en roeken zijn ook heel boeiende vogels hoor!
maandag 18 juni 2018 - 10:46
Kleinedikken

Tekst aangepast

Kleinedikken

Bij mij in mijn kleine achtertuintje ook, redelijk wat merels.
Die worden het hele jaar door bijgevoederd met junior harde katttenbrokjes. uiteraard niet op de grond, maar in een veilig opgehangen vogelhuisje.
Ze zijn er dol op, Elke morgen zitten ze vrolijk fluitend te wachten op het tuinhuisje en als je dan buitenkomt staren ze je met een vragende blik aan en lopen weg en weer over de dakgootrand. Ik denk dat je ze handtam zou kunnen maken, maar dat wil ik niet, want de kat des te meer.
Ondertussen ruimen ze ook heel wat ongedierte op.
Dus investeer ik liever in wat meer brokjes kopen dan de kat eet om ze te lokken, dan in insecticiden.

Wat me opvalt, in tegenstelling tot enkele jaren geleden krijgen we nu ook bezoek van spreeuwen. En ook van erg lawaaierige enorm dikke duiven
die je 's morgens om 5u30 wakker roekoekoeen en alles onderschijten. Daar zal het tien jaar geleden aangeplante gemeenschapsbosje van enkele hectaren wel voor iets tussen zitten. Die iele boompjes beginnen stilaan groot te worden en bieden nestgelegenheid.
maandag 18 juni 2018 - 11:59
Roeli

Roeli

Dat is ook maar net waar je woont, Peter. Dat staat dus niet in je profiel.
Hier bij ons, in het noorden van Friesland, zijn nog merels genoeg. Volgens mij hebben de merels hier nog geen last gehad van die ziekte en die het meer in het zuiden gebleven
maandag 18 juni 2018 - 19:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon