menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nestkastjes ophangen zonder spijkers

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Heeft iemand tips over hoe je nestkastjes kan ophangen zonder spijkers te gebruiken?

Spijkerwonden zouden schimmelziektes kunnen veroorzaken en in de robinia's die hier staan zou je al behoorlijk lange spijkers moeten slaan voor ze echt houvast hebben.

Ik las ergens dat je een dikke ijzerdraad rond de boom kon spannen en daar dan houtjes kon tussensteken, zodat de boom niet beschadigd wordt. Naarmate de boom dikker wordt zou je dan wat dunnere houtjes kunnen plaatsen of de ijzerdraad wat losser maken.
Maar hoe maak je daar dan een nestkastje aan vast zodat het niet gaat heen en weer zwiepen wanneer er een beetje wind staat?
zaterdag 1 februari 2014 - 22:48
Roeli

Roeli

Een plankje bevestigen tussen twee houtjes ?
zaterdag 1 februari 2014 - 23:11
BOSVROUW

BOSVROUW

Een kapotte zwarte binnenband van een fiets in reepjes snijden! Is oersterk en groeit een beetje mee! moet op de duur ook wel vervangen worden. Ik bind hier ook mijn planten mee op!
zondag 2 februari 2014 - 10:31
Lino

Lino

Ik gebruik stevig ijzerdraad en een stuk fietsbinnenband.

In de rug van het nestkastje maak ik 2 gaatjes, daar steek ik de ijzerdraad door Dan bevestig ik de uiteinden rond de boom met t.h.v. de ijzerdraad een stuk fietsband. Je kan de ijzerdraadjes goed aanspannen zodat het kastje niet wiebelt.

Wel elk jaar losmaken (moet je toch doen om het nestkastje uit te kuisen) en opnieuw bevestigen. Zo krijgt de ijzerdraad zeker geen kans om in te groeien.
zondag 2 februari 2014 - 11:22
Bombycilla

Bombycilla

Robinia is heel duurzaam hout daar zou ik wel een spijker in durven slaan
zondag 2 februari 2014 - 11:23
leerling

Leerling

Bedankt voor de tips. 'k Ga Lino's idee eens uitproberen.

@ Bombycilla:
Robinia is heel duurzaam en helaas ook een invasieve exoot. (Ik wil de dagen niet tellen die ik al gespendeerd heb om overal jonge plantjes te verwijderen en de strijd is nog lang niet gestreden.) Ik heb dus weinig moeite met de idee om daar een spijker in te slaan, alleen zal ik dan wel heel lange spijkers moeten gaan zoeken, want de bast is behoorlijk dik en daar moet je door voor je er iets kan in vast maken.

Lino's methode heeft het bijkomende voordeel dat het ook bruikbaar is voor de eiken (die ik toch liever niet beschadig) en je het nestkastje ook weer gemakkelijker kan losmaken wanneer je het wil schoonmaken.
zondag 2 februari 2014 - 13:10
Bombycilla

Bombycilla

moet je toch doen om het nestkastje uit te kuisen)

Hier worden ze nooit schoon gemaakt,gebeurd met natuurlijke holtes ook niet.
1 kast wordt al jaren door Pimpelmezen bewoont en is nog nooit schoongemaakt.
Bijkomend voordeel is dat er ook vaak hommelnesten in de nestkasten komen
maandag 3 februari 2014 - 08:28
Lino

Lino

Hier worden ze nooit schoon gemaakt,gebeurd met natuurlijke holtes ook niet.
1 kast wordt al jaren door Pimpelmezen bewoont en is nog nooit schoongemaakt.
Ik heb eerst ook gedacht om het zo te laten, maar toen we laatst een nestkastje openden zat dat vol maden doordat er enkele jongen dood lagen. Als je dan niks doet lijkt het me niet meer bruikbaar voor een volgend nestje.
maandag 3 februari 2014 - 17:11
Bombycilla

Bombycilla

Die maken de vogels dan wel zelf schoon
dinsdag 4 februari 2014 - 07:58
Lino

Lino

Dan wil ik het nog wel eens proberen. Nog zo makkelijk!
Gewoon jaarlijks even de ijzerdraad losmaken en opnieuw aanspannen en klaar is kees.
dinsdag 4 februari 2014 - 13:18
martinmont13

Martinmont13

Ik kuis ieder jaar de vogelkastjes
Nadat alle jonge vogels hun nest
Hebben verlaten .

Allemaal Beestjes

donderdag 1 maart 2018 - 16:02
BOSVROUW

BOSVROUW

Hier doen de vogeltjes hetzelf! Die maden zullen wel ontstaan zijn door de dode vogeltjes, niet zo maar omdat het nestje vuil is. Ze zijn zelfs voeding voor de vogeltjes. Een meesje maakt verschillende nestjes op een jaar, door ze leeg te maken geef je ze wel extra werk! Ze zorgen al duizende jaren voor hun kroostjes, en moeten door ons echt niet geholpen worden!
,
vrijdag 2 maart 2018 - 09:50
Lino

Lino

Er is momenteel veel activiteit aan de nestkastjes.
Ik heb ze dit jaar niet uitgekuist. Ik ben benieuwd
woensdag 21 maart 2018 - 10:43
leerling

Leerling

Niet zeker of het zo'n goed idee is om de kastjes niet schoon te maken. Ook wilde vogels kunnen last hebben van luizen en andere parasieten.
De kastjes schoonmaken met kokend water zal niet alles oplossen, maar wat je opgeruimd hebt, kan alvast geen herrie meer veroorzaken, lijkt me.
woensdag 21 maart 2018 - 20:21
BOSVROUW

BOSVROUW

Hun grote schoonmaak is achter de rug, hebben alle troep eruitgegooid en zijn weer naarstig aan het werk! Ik hang ook steeds een ijzeren mandje met onbehandelde (geen ontvlooiingsgif) hondeharen, is vlug leeggehaald! Dan pas vul ik het terug bij! Ook de uit de boom gewaaide nestjes leg ik ergens veilig en hoog, en ook hieruit halen ze weer materiaal. Jaja, ze kunnen ook recycleren!
donderdag 22 maart 2018 - 11:23
leerling
donderdag 22 maart 2018 - 20:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon