menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoornaar

Ga naar meest recente reactie

passiflora

Passiflora

dit is nog een verhaal van vorig jaar .
het was ergens eind juli en ik lag 's nachts goed te slapen toen ik plots wakker werd met een brandend gevoel onderaan men kaak .
ik dus maar even naar de badkamer en eens in de spiegel gekeken maar er was niets te zien.
terug in men kamer het licht aan gedaan en toch een men lakens doorzicht .
toen ik plots op men deken een wesp zag kruipen brrrr .
ik kan je zeggen dat ik de volgende avond niet echt met een gerust hart gaan slapen ,
en maar elke avond men hele kamer rondlopen om te kijken of er geen nieuwe nachtelijke bezoeker was

een dag of 2 na dit voorval zat ik in de keuken toen ik plots een zwaar gebrom/gezoem
hoorde in de living .
en daar vloog deze hoornaar heen en weer
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

daar schrik je toch wel even van hoor als dit in je huis vliegt .


groetjes
ruben
maandag 25 juli 2011 - 23:48
Gehenna

Gehenna

Een hoornaar een beschermde diersoort?!
Die vernietigen bijennesten. Waarom is dat beschermd? Het gaat al niet zo goed met de bijenpopulatie
dinsdag 26 juli 2011 - 07:55
Polplastron

Polplastron

Dat het minder goed gaat met de bijenpopulatie heeft totaal niets met deze wesp hier te maken. Ze eet insecten; zowel nuttige als schadelijke. Ze doet dat omdat het voor hem de enige manier is om te overleven en zich voort te planten.

Dat het minder goed gaat met de bijen heeft meerdere oorzaken. Ik las onlangs een studie waaruit bleek dat insecticiden of de varoamijt niet de grote oorzaak zouden zijn dan wel het gegeven dat er teveel imkers op te korte afstand van elkaar zitten met een te beperkt nectar-aanbod. De onderzoeker in kwestie pleitte ervoor het voedselaanbod te verhogen en de bijenpopulaties te laten registreren.

Ik weet het ook niet hoor .... In elk geval is het nogal kort door de bocht om dit diertje negatief te gaan bejegenen! Waarom zijn mensen eigenlijk beschermd? Ik denk dat die meer schade doen!?

Wespen, bijen en hommels die in huis zitten, vang ik met een drinkglas. Je zet het glas over het insect. Dan schuif je er een dun, maar stevig kartonnetje onder dat het hele glas afsluit. Nu kan je het insect zonder enig gevaar buiten zetten. De natuur zal je dankbaar zijn.

Overigens heb ik in mijn tuin nog geen hoornaar gezien. Ik ben dus weer eens stikjaloers!

Groeten,

Pol

P.S.: Dat de steek van een hoornaar dodelijk zou zijn is een fabeltje. De steek voelt wel pijnlijker aan, maar het gif is verder vergelijkbaar met dat van andere wespen. Wel zou de kans op een allergische reactie een beetje groter zijn. Enkel mensen die een allergie hebben aan wespensteken kunnen er grote gevolgen aan hebben. Wie natuurlijk door een wesp aan of in de mond gestoken wordt kan in elk geval best meteen naar de dokter gaan.
dinsdag 26 juli 2011 - 08:12
daggie01

Daggie01

hoi

we hebben hier in de buurt een nest van de hoornaars zitten maar we hebben er weinig last van
ik heb zo'n idee dat ze minder lastig zijn als de gewone duitse wesp
dinsdag 26 juli 2011 - 08:24
Gehenna

Gehenna

I know Pol. Zo heb ik het onlangs toch ook gelezen. En daar komt dan de hoornaar bij. Dat vind ik dan weer zo zielig voor de bijen. Maar dat is de natuur hé.

En dan heb je nog dit beestje dat ik toch liever in Azië zie dan hier: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8209934.stm
dinsdag 26 juli 2011 - 08:44
Gehenna

Gehenna

Ow nog iets! Als ik ze vang doe ik het met een papiertje onder het glas want ik heb altijd schrik dat een kartonnetje hun pootjes zou pijn doen.
dinsdag 26 juli 2011 - 08:46
passiflora

Passiflora

spinnen enzo ga ik ook met het glas en een papier buiten zetten maar hier durfde ik toch niet te dicht bij komen .
de steek hiervan zou hetzelfde zijn als een bij of wesp .
ik ben al eens gestoken door een bij en meermaals door wespen en had hierop geen allergische reactie dus naar de dokter gaan was niet echt nodig .
ik heb de 2 komende dagen wel met een dikke kaak rond gelopen
vorig jaar was ik ook nieuwe golfplaten aan het leggen op ons dak van het brandhouthok.
en ja ik weet het niet echt toepasselijk maar op mijn sandalen , maar het was snikheet.
toen er plots een wesp heel agressief naar mij kwam toegevlogen en rechtstreeks naar men voet vloog .
en loop maar eens weg op een dak
en opeens prik in men tenen auwtsh , heb dan snel men sandaal uitgetrokken en van het dak gekomen .
even naar binnen en wat insectenbeetzalf op gesmeerd , toen ik buiten kwam en men sandaal ging halen zat de wesp nog steeds in men sandaal te steken
maar kom dan toch liever een steek van een wesp dan een steek van een libelle ,
hierdoor is men moeder vroeger eens gestoken geweest .


groetjes
ruben
dinsdag 26 juli 2011 - 10:30
Polplastron

Polplastron

maar kom dan toch liever een steek van een wesp dan een steek van een libelle , hierdoor is men moeder vroeger eens gestoken geweest .

NONSENS! Libellen kunnen niet steken. Ze kunnen wel erg hard bijten, maar dan moet je toch al heel gek doen hoor. Als wij in de Provence zijn, zit het daar vol met libellen en waterjuffers. Als kind "speelden" wij daar wel mee. Nog nooit gebeten geweest.

Ik vind het erg jammer dat mensen zo'n schrik hebben van zovele dieren die eigenlijk heel nuttig, mooi en eigenlijk vrij onschadelijk zijn.

Groeten,

Pol
dinsdag 26 juli 2011 - 12:02
passiflora

Passiflora

heb het net nog eens na gevraagd aan men moeder en ze was er niet echt zeker van dat het een libelle was.
ze waren aan het spelen aan een vijver waar het krioelde van de waterjuffers en libellen en daarmee dat ze dacht dat het een steek van een libelle was .
maar idd libellen kunnen enkel bijten dus zal het toch iets anders geweest zijn dat mijn moeder heeft gebeten of gestoken destijds.
nou schrik van libellen heb ik niet echt hoor , als je een vijvertje hebt kom je die regelmatig tegen .
ik heb hier nog enkele mooie foto's van een libelle in vliegvlucht en op een blad van een iris , helaas staan de foto's nog op men toestel en men fototoestel net binnen om te laten kuisen .
maar ik mag er vandaag nog achter , zal ze vanavond is posten.


groetjes
ruben
dinsdag 26 juli 2011 - 15:26
Gehenna

Gehenna

Ik vind dat ook echt jammer Pol, maar ik kan er ni aan doen. Da's verschrikkelijk als ze in mijn buurt komen. Nee, liever ni, ik krijg al bijna ne paniekaanval door eraan te denken.
Nochtans heel leuk om hen bezig te zien (vanop afstand) Ze krijgen hier dan ook een paar bij-vriendelijke planten en drinkplaatsen voor de wespen. Ik zie geen reden om hen uit de tuin te weren, integendeel.
Van hommels heb ik dan weer geen schrik, die bestudeer ik van dichtbij, oa hoe ze de fuchsia belletjes doorboren om aan de nectar te geraken. Fascinerend!
Ik zou er heel graag vanaf geraken maar da lukt ni echt en ik vind het helemaal niet leuk om te verstijven van angst als ze te dichtbij komen, en erger, dan stokt mijn adem en word het zwart voor mijn ogen.
Nog een groot geluk dat de 'klein' dat niet overgenomen heeft!
dinsdag 26 juli 2011 - 21:45
passiflora

Passiflora

zo is het bij mij ook Gehenna , totaal geen schrik van bijen of hommels maar wespen heb ik liefst op een afstand .
als een wesp rond mij komt vliegen zet ik wel enkele stapjes opzij , wat ik het lastigste vindt is als je lekker aan het bbq en ben en er komt plots een wesp op je bord zitten.
maar als er dan echt te veel wespen op afkomen leggen we een schaaltje met wat kruidnagels en een klein beetje water in , maar dit hebben we nog maar 2 maal moeten toepassen .

hier nog de foto's van de libelle .
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]


groetjes
ruben
dinsdag 26 juli 2011 - 23:11
passiflora

Passiflora

zou de hoornaar enkel beschermd zijn in Nederland ?
ik zag net op het vtm nieuws dat een man was overleden na een aanval van verschillende hoornaars , en in dat filmpje laten ze de brandweer zien die een hoornaarnest verdelgd
donderdag 28 juli 2011 - 23:45
Gehenna

Gehenna

Juridisch statuut Vespula vulgaris, Vespula germanica en Vespa crabro: NIET BESCHERMD
vrijdag 29 juli 2011 - 09:45
passiflora

Passiflora

dank je Gehenna
vrijdag 29 juli 2011 - 09:57
Pieke

Pieke

Goed, er mag dus gemept worden. Zou ik niet zo snel doen als hij buiten is. Ook binnen niet trouwens, liever ze naar buiten proberen te loodsen. Maar dat is soms vreselijk lastig. Wespen zijn dommer dan vliegen. Die vinden de weg naar buiten wel. Maar wespen, neeeee... Die gaan hoger en hoger tegen het glas en denken dat er wel een eind aan het glas zal komen. Nee dus. Ze zijn soms het huis niet uit te krijgen.

En verder: waar ligt vast dat De Mens een beschermde diersoort is? Er zijn wel wetten en dergelijke maar... staat het wettelijk ergens vast dat wij een beschermde diersoort zijn??? Er is een lijst met beschermde diersoorten, daar staat de mens niet op. Is het automatisch zo dat de soort die de lijst opstelt zich tot die lijst mag rekenen?

Ik chargeer uiteraard slechts. Hoewel...
dinsdag 2 augustus 2011 - 17:24
Kriskras

Kriskras

Meppen is helemaal niet nodig.

Voor binnenshuis kan men zich voor enkele luttele eurootjes dit apparaatje aanschaffen.

[afbeelding verwijderd niet-https]


Laat toe met gemak zelfs de meest recalcitrante hoornaar terug het vrije luchtruim te laten kiezen.

dinsdag 2 augustus 2011 - 18:40
Pieke

Pieke

Wat een geweldig ding! Ik ga kijken of ik die hier ook kan vinden!
dinsdag 2 augustus 2011 - 21:18
passiflora

Passiflora

dat is idd wel een zeer handig hebbedingetje
heb het nog nooit ergens gezien.

dinsdag 2 augustus 2011 - 23:37
Kriskras

Kriskras

Ja, het tuinadvies zou dat ook wel in aanbieding moeten hebben.

Maar geen nood, de concurentie die naar de naam "Vivara" luistert heeft het in zijn cataloog, onder de rubriek "divers" (moet wel "diversen" zijn in goed Nederlands).

We mogen hier geen koppelingen naar de concurentie plaatsen, maar moeilijk om vinden is het ook weer niet.

Er zijn twee modellen, een met een steel van 30 cm (die op de foto), en een met een steel van 75 cm. De onderkant van de "bol" bestaat uit een vast gedeelte en een draaiende klep die vanuit de steel wordt bediend. Mij dunkt dat als de klep volledig open is men er zelfs een vogelspin mee zou kunnen vangen.

En het goede nieuws is dat iemand die in het zuiden van Frankrijk woont het via de webstek kan bestellen.
woensdag 3 augustus 2011 - 00:43
Pieke

Pieke

Fantastisch ding. Ik ken Vivara wel, netjes en vriendelijk bedrijf. Althans, dat baseer ik op de paar contactmomenten die ik met hen had.
Bedankt!
woensdag 3 augustus 2011 - 09:18
ANNEKE DEVILLE

ANNEKE DEVILLE

Ik heb vandaag voor het eerst een hoornaar gezien, het was eerst een beetje eng omdat het zo een groot was . Maar door op internet te lezen waren wat meer gerust . Ik denk dat zijn nest bij mijn buurman is in zijn schuur . Is het gevaarlijk ofzo want ik hou door de week kindjes


Vriendelijke groeten
zaterdag 7 mei 2016 - 11:12
Kriskras

Kriskras

Anneke Deville vroeg zich af:

Is het gevaarlijk...?


Net zo min gevaarlijk als andere wespen en bijen.

Op voorwaarde dan men het verstand heeft minstens 10 meter uit de buurt van het nest te blijven en niet naar de beestjes te slaan of plotse bewegingen in hun richting te maken. Iets wat trouwens evenzeer geldt voor de andere wespen en bijen. Kortom, komen ze af op een confituurpot die men onverhoeds heeft laten openstaan, laat ze dan maar smullen van de confituur.

Toegegeven, het vraagt in het begin enige zelfbeheersing om niet te slaan naar een wesp die omheen het hoofd circuleert, maar eens dat onder de knie kan men bijen en wespen als gezellige onderdelen uit onze natuur ervaren.

Bijvoorbeeld, aan onze muur hangt en staat een 10 meters hoge druivelaar (Boskoops Glorie). Eind augustus plukken wij dan onze druiven te midden van de gonzende wespen. De diertjes concentreren zich blijkbaar met zijn allen op slechts enkele trossen. En wij kunnen gemakkelijk de trossen ernaast plukken, ook al bevinden de wespen zich amper 5 cm van de hand.

Dus nogmaals, er niet naar slaan noch plotse bewegingen in naar hun toe maken.
zondag 8 mei 2016 - 09:41
Polplastron

Polplastron

Leer kinderen omgaan met wespen. Onze kinderen kenden dit al van kleins af aan.
Als er een wesp komt, houd je je mond dicht zodat ze er niet in kan vliegen (vooral na yoghurtjes, fruitsapjes e.d.)
Meppen of zwaaien doe je niet als er een wesp in de buurt is: hou je handen stil en wacht rustig tot ze weer wegvliegt.

Overigens is dat met hoornaars minder een probleem gezien die minder in de buurt van picknicktafels komen ...
maandag 9 mei 2016 - 06:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon