menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat voort soort muis is dit

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Vandaag kwam mijn kat thuis met een cadeautje,
Wat voort soort muis is dit? wat voor schade richt hij aan in huis of thuin?
wel een mooi beestje, maar ja de natuur he, eigenlijk best jammer.

[afbeelding verwijderd niet-https]

eigenlijk voor mijn kat ook verwarrend, dat hij op zijn donder krijgt als hij een vogeltje vangt, en niet als hij een mooi muisje brengt.
zaterdag 18 augustus 2007 - 12:17
minouke

Minouke

ik denk een spitsmuis
zaterdag 18 augustus 2007 - 12:21
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Ja, ik denk ook een spitsmuisje.
Ik heb ook een kat, die heet Spook, en die brengt ook cadeautjes voor ons mee in alle soorten en maten. Van de gewone veldmuis, spitsmuisjes, springmuisjes (die hebben achterpoten als een kangaroe) tot ratten aan toe! We wonen langs het riviertje de Geul en daar vind ze die natuurlijk, bah!

En soms zitten we 's avonds tv te kijken, horen we ineens Spook door het kattenluik komen met een klaaglijk piepende muis in z'n bek. Die is dan voor ons om mee te spelen...........! Ze laat ze dan in de kamer los en wij zitten met een muis binnen! Normaal zorgen de katten dat men GEEN muizen in huis heeft, bij ons is dat anders!!!!

We hebben zelfs al een een tamelijk grote zwarte watervogel met lange poten in onze kelder gehad.
Die had ze door het venstertje heen gesleept. Het dier leefde gelukkig nog en mankeerde helemaal niets! Wij hebben hem los gelaten en hij rende als een roadrunner ervandoor!!

Ja ja, die poesjes van ons zijn echte jagers!

Groetjes Rialle
zaterdag 18 augustus 2007 - 12:53
corrielat

Corrielat

Hallo, ik vraag mij af of deze beestjes ook binnen komen? zoja welke schade kunnen ze dan aanrichten?
of als ze buiten blijven gaan ze daar iets vernielen? jammer als ze dat doen, want eigenlijk vind ik het mooie beestjes om te zien.
zaterdag 18 augustus 2007 - 13:48
Tomby

Tekst aangepast

Tomby

Deze spitsmuisjes hadden wij ook in het kot vanachter, heel lieve muisjes die niet zo zeer bang van je hebben als de veldmuis, toen ik klein was kon ik ze zelfs vastnemen zonder dat ze beten en ze zien er ongelofelijk cute uit met hun lange neusje Ik zou bijna zeggen dat ik ze daar mis

De muisjes hebben een grote aaibaarheidsfactor maar als ze je toch bijten moet je meteen wonde uitkuisen en ontsmetten aangezien ze gifkliertjes hebben!
Als je ze wil bewaren ipv rond te laten lopen(wat eigenlijk verboden is!!!) moet je ze laten paren aangezien ze na een jaar en half ofzo meestal dood gaan (veel te hoge hartslag= korte levensduur helaas)

corrielat: het lastigste aan deze beestjes is dat ze een onaangename geur verspreiden en ook ziektes verspreiden.

grtz Tom
zaterdag 18 augustus 2007 - 17:24
corrielat

Corrielat

Mooi om te weten, en eigenlijk houd ik wel muizen, maar niet in huis natuurlijk,
Ik kan me niet voorstellen dat sommige mensen er bang van zijn.
zaterdag 18 augustus 2007 - 17:30
fotoelfje

Fotoelfje

zulke vind ik elke dag dood (ik heb 6 poezen)
gisteren heb ik zelfs een witte muis dood gevonden, zeker ergens ontsnapt.
Ik vind het wel een zielig zicht als ze dood zijn, maar ja, tis de natuur en er zijn er ook wel veel te veel.
Maar die keer dat er eentje op tafel klaar lag...nee, toen was mijn honger wel over
zaterdag 18 augustus 2007 - 21:24
danny2

Danny2

Spijtig dat het een spitsmuisje is, doet nauwelijks iets verkeerd leeft van slakjes en andere insekten en is eigenlijk een nuttig huisdiertje. Komt ook zelden binnen alleen als het echt heel koud is.
Zou beter je poes leren veldmuizen of beter nog woelmuizen leren pakken.

danny
zaterdag 18 augustus 2007 - 21:44
corrielat

Corrielat

Danny,

Ik vrees dat mijn kat net zo dom is dan ik, hij ziet ook het verschil niet
zondag 19 augustus 2007 - 07:33
danny2

Danny2

Het verschil kennen ze toch wel hoor, want een spitsmuisje eten ze niet op en de andere als ze honger hebben wel.

danny
zondag 19 augustus 2007 - 09:53
rialle

Rialle

Oh ja Danny, is dat zo?!
Nu weet ik eindelijk waarom onze Spook de spitsmuisjes altijd voor ons bewaard!
Waarom eten ze die niet op dan? Zit daar een vies smaakje aan zeker?

Groetjes Rialle
zondag 19 augustus 2007 - 13:03
danny2

Danny2

Heb ze zelf ook nog nie geproefd.

danny
zondag 19 augustus 2007 - 14:12
corrielat

Corrielat

das ne goeie,
zondag 19 augustus 2007 - 18:19
jp

Jp

nogal late reactie, maar toch...
Inderdaad spitsmuizen (eerder familie van de mol) zijn "stinkmuizen". Geven blijkbaar een onaantrekkelijke geur af voor v. katten.
Ze komen in de winter binnen schuilen (zolders, tuinhuisjes,...) op zoek naar insecten. Typisch is dat ze steeds hetzelfde looppaadje nemen, waar je ook hun uitwerpselen vindt, soms ook tegen de muur uitgesmeerd als markering. Vangen met een muizenval is quasi uitgesloten omdat ze geen kaas of vlees lusten. Ze worden weggevangen met vanglijm op een houtje of iets dergelijks angebracht.
donderdag 23 augustus 2007 - 12:03
cetinel

Cetinel

ik dacht dat spitsmuisje ook aan de wortels van je plantjes en zo knabbelden??
had vroeger net tegen de muur een bloemboord(heb ik nu nog)en al mijn bloemen gingen dood,werden slap en als je ze optilde was de wortel gelijk weggevreten,ik had daar al es een spitsmuisje zien lopen en dacht dus dat die de boosdoeners waren.....
een poes had ik toen niet( nu wel) dus had ik een val gezet,net tegen de muur ,met wat brood in en de volgende dag zat het spitsmuisje in de val,ik vond het toen al zielig maar nu nog meer,nu ik weet dat ze geen kwaad kunnen...
wat kan er dan mijn wortels afgevreten hebben???
zaterdag 1 september 2007 - 10:11
jp

Jp

woelmuizen of woelratten
zaterdag 1 september 2007 - 17:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon