menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien walnotenboom

Ga naar meest recente reactie

rogairu

Rogairu

Tot mijn verwondering las ik op andere sites dat je een noteboom best snoeit(het is nogal drastisch maar onvermijdelijk) in de maanden juli en augustus,om te vermijden dat ie kan doodbloeden.Is het dan niet logischer te snoeien als de blaren verkleuren en de sapstroom dus stilvalt?Het zijn nogal dikke takken die eraf moeten(10 cm diameter).Wil hem echter niet graag gans verliezen.Wie weet raad?
maandag 28 mei 2007 - 05:25
kurt

Kurt

In tegenstelling tot de meeste soorten bladverliezende bomen worden okkernoten (walnoten - Juglans nigra) inderdaad gesnoeid in volle bladerendracht op het moment dat je geen drastische snoei mag toepassen bij de meeste andere soorten bomen. Noten worden al eeuwenlang gesnoeid wanneer de noten rijp zijn. In feite werden tijdens de oogst de noten uit de boom geslagen en op dat moment verdwenen ineens ook de dode takken,... Dus ergens in september.

In feite mag het al vanaf juni en dat tot begin oktober ofwel direct na het bloeien. Na half oktober een notelaar snoeien maakt de boom zeer kwetsbaar voor vorstschade of dat de boom overmatig zal bloeden met bij het inzagen van dikke takken ook een grote kans op afsterven van delen van de boom.

Veel succes,
Vossaert Kurt

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 28 mei 2007 - 05:56
boomvaren

Boomvaren

Ja dat is inderdaad zo kurt, mijn ouders hebben ook een oude okkernootboom staan, en elk jaar wordt deze afgerammelt zoals wij zeggen. Dwz. als de noten rijp zijn worden ze eruit geslagen met een lange stok, dit heeft als gevolg dat volgende dracht aan nooten zeer goed zal zijn, zo luid de wijsheid van mijn grootouders. En meestal zijn oude wijsheden wel de moeite waart om gehoor aan te nemen.
Maar het is ook logis dat wanneer je dode takken mee uitslaagt je plaats maak voor jonge groei en ziekten voorkomt
maandag 28 mei 2007 - 20:03
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

In tegenstelling tot de meeste soorten bladverliezende bomen worden okkernoten (walnoten - Juglans nigra) inderdaad gesnoeid in volle bladerendracht op het moment dat je geen drastische snoei mag toepassen bij de meeste andere soorten bomen.


Dit klopt dus absoluut niet. Het is zo dat je alle bomen kan snoeien als ze in blad staan. Maar takken snoeien van meer dan 10 cm doorsnede is bij geen enkele soort aan te raden.

In de zomer kan de boom actief afgrendelen, zodat aantastingen zich niet kunnen verspreiden in de boom. Als je takken van 10 cm of meer gaat wegsnoeeien, kan de boom dat veel moeilijker afgrednelen omdat je snoeit tot in het kernhout van de tak. Aangezien kernhout nauwelijks of niet kan afgrendelen is de kans op inrotting en verspreiding van aantastingen veel groter. Dat het snoeien van dikke takken aanleiding geeft tot het afsterven van delen van de boom moet niet op het bloeden, maar wel op het snoeien zelf verhaald worden.

Drastisch snoeien is ook al niet aangewezen. Normaal gesproken wordt er niet meer dan 20 % van de bladmassa weggesnoeid. Enige uitzondering zijn knot- en leibomen, waar in de winter de ganse bladmassa weggesnoeid wordt tot op de knot.

Wat oude volkswijsheden betreft, als ze de toets met de realiteit niet kunnen weerstaan hebben ze alleen een folkloristische waarde. Het slaan van de takken levert geen enkele positieve bijdrage aan de conditie van de notenboom, noch aan de vruchtzetting.
dinsdag 29 mei 2007 - 02:19
an

An

mooie fotos kurt van die walnoten boom ik heb die nog nooit gezien
hier groeien die alleen in belgie want hier in de randstad zie je die niet ik wist niet dat walnoten zo groeiden
als ie niet zo hoog werd had ik hem zeker in mijn tuin gezet.
gr an
woensdag 30 mei 2007 - 21:00
kurt

Kurt

CITAAT:
">#666666;'>
In tegenstelling tot de meeste soorten bladverliezende bomen worden okkernoten (walnoten - Juglans nigra) inderdaad gesnoeid in volle bladerendracht op het moment dat je geen drastische snoei mag toepassen bij de meeste andere soorten bomen.


Dit klopt dus absoluut niet. Het is zo dat je alle bomen kan snoeien als ze in blad staan. Maar takken snoeien van meer dan 10 cm doorsnede is bij geen enkele soort aan te raden.


Dat je altijd takjes kan snoeien van eender welke boom ongeacht het seizoen dat was niet de vraag (dat weet trouwens iedereen), het ging hem hier over drastische snoei bij okkernoten. Fijn dat je herhaalt wat ik al als antwoord gaf: Takken snoeien van meer dan 10 cm doorsnede is bij geen enkele soort aan te raden, maar als die takken voor de persoon in kwestie in de weg hangen moet hij toch weten wanneer deze drastische snoei bij okkernoten dan wel mag of kan plaats vinden.

Mvg,
Kurt
woensdag 30 mei 2007 - 23:14
WiPe

WiPe

Ik geloof dat je het verkeerd begrepen hebt, zomersnoei is voor alle bomen beter dan snoeien in de wionter, omdat er ind e winter geen actieve afgrendeling is en in de zomer wel.

Daarmee heb ik trouwens niet gezegd dat je ongeacht het seizoen van eender welke boom takjes kan snoeien. Er zijn wel degelijk momenten in het jaar dat je bij geen enkele soort takjes mag wegsnoeien.
donderdag 31 mei 2007 - 02:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon