menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Esdoorn snoeien

kristelop'15

Kristelop'15

Beste tuinliefhebbers,
Wij zouden deze jonge Japanse esdoorn willen laten uitgroeien tot een laag maar breed boompje, en zijn daarvoor op zoek naar snoeiadvies.
Dit is een zaailing van een grote Japanse esdoorn die we hebben weggedaan omdat hij te groot werd voor de plaats waar hij stond. Onze zoon Dimitri vond het heel erg spijtig dat de boom moest verdwijnen, vooral omdat de bladeren in de herfst prachtig diep oranje/rood verkleurden. Daarom heb ik het jaar nadien de enige zaailing in een pot geplant, in de hoop hem tot een nieuwe boom groot te kunnen brengen. Ondertussen heeft dit boompje een zeer grote emotionele betekenis gekregen, omdat onze zoon Dimitri in juni vorig jaar heel plots uit ons leven werd weggerukt.
Via deze weg hoop ik het juiste snoeiadvies te krijgen om dit boompje, dat we 'Dimitree' hebben gedoopt, tot een prachtexemplaar te laten uitgroeien. Alvast bedankt voor alle tips! Kristel

Struiken & Bomen

zaterdag 25 maart 2023 - 15:12
Tuinprins

Tuinprins

Een zaailing van een Japanse esdoorn lijkt zelden op de moederplant. De benaamde soorten van de meeste Japanse esdoorns worden geënt op een onderstam (zaailing Japanse esdoorn), een zeer klein aantal kan worden gestekt. Mijn ervaring met groenbladige Japanse esdoorn zaailingen is dat ze een flinke groeikracht hebben en dat het lastig is deze laag te houden.

Japanse esdoorns worden vaak voor bonsai gebruikt. Hierdoor kun je een Japanse esdoorn redelijk in bedwang houden wat betreft groei. Maar het maken en onder houden van bonsais is een vak op zich en vergt kennis van groei en onderhoud.

Gezien de emotionele waarde die bovenstaande zaailing voor jullie heeft, is een poging om te plant beperkt in grootte te houden zeker op zijn plaats. Snoeien doe je het beste in mei op een zonnige en droge dag zodat snoeiwonden snel opdrogen. Dan in september/oktober nog wat bij knippen (doe dit ook op een zonnige en droge dag).

Gegroet, de tuinprins

zaterdag 25 maart 2023 - 15:50
kristelop'15

Kristelop'15

Hartelijk dank voor het advies, Tuinprins.
zondag 2 april 2023 - 19:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon