menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugeese laurier. Over hele haag ziekte..

Ga naar meest recente reactie

Madelief1989

Madelief1989

Dag

Elke jaar rond mei komt er meeldauw in onze haag.
Dit probeer ik op te lossen met zwavel of melk/water.
Echter de hele haag zit steeds vol met meeldauw.
Wat ik nu doe;

2x per jaar bemesten met koemoest
Behandelen met melk/water mengel, of zwavel
Bij droog weer 1/2x in week bij kluit smorgens water geven
Aangetaste delen verwijderen

Toch komt het steeds terug.
Het lijkt alsof er nu hagelschot of andere ziekte in de haag zit, zie foto's.
Hoe kan ik de haag sterker maken? Moet ik ergens anders mee bemesten?
En wat kan ik anders doen?

Ik ga weer aangetaste delen verwijderen, maar de haag heeft steeds minder blad zo.
Haag is niet mooi vol, maar heeft veel kale plakken omdat overal blad verwijderd moet worden.

Dus vragen:
Iemand tips zodat haag sterker word?
Welke spuitzwavel is aan te raden?
Hoe krijg ik de haag weer mooi vol?
Moet ik ergens mee bemesten zodat haag sterker word?

Struiken & Bomen

maandag 1 augustus 2022 - 14:47
Madelief1989
maandag 1 augustus 2022 - 14:48
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ik heb lavameel gruis gestrooid in oktober/november en wormenmest in maart.. Het zag er dit jaar iets beter uit. Maar nu toch weer wat meeldauw maar pas eind juli. Geef alleen nooit water.maar heb in de wintermaanden een erg natte tuin. De haag platter geknipt en alles in de groencontainer. Ook het blad eronder opgeruimd wat ik niet deed. Die tip kreeg ik hier op het forum. En nu nog eens lavameel. De laurier staat wel tegen een schutting. Straks als alles weer uit gaat lopen ziet het er meestal weer prima uit.
maandag 1 augustus 2022 - 17:22
Tuinprins

Tuinprins

De vraag is wat deze Prunus lusitanica planten precies onder de leden hebben. Is het alleen meeldauw of speelt er nog meer mee.

Hagelschot wordt veroorzaakt door verschillende schimmels ( o.a. Podosphaera pannosa, Podosphaera tridactyla en Stigmina carpophila) maar kan ook veroorzaakt worden door een bacteriën (Pseudomonas syringae var. syringae en Pseudomonas syringae var. morsprunorum). Hagelschot veroorzaakt door schimmels kan redelijk goed worden bestreden met spuitzwavel, die door bacteriën wordt veroorzaakt is zeer moeilijk te bestrijden.

Als het alleen meeldauw is: verstandig om te spuiten met spuitzwavel. Zwavel heeft vooral een preventieve werking en daarom is het goed volgend jaar eind april te spuiten en dit te herhalen in juni.

Voor nu: al het aangetaste blad van de struik halen. Dan spuiten met spuitzwavel. Daarna bemesten met kieseriet. Dit zorgt ervoor dat het blad donkergroen wordt waardoor de planten er (hopelijk) minder ziekelijk uitzien. NIET bemesten met stikstof want dat leidt tot softe slappe groei en dat wil je zo laat in het groeiseizoen niet meer. Bovendien is softe groei meer vatbaar voor meeldauw.

N.B. Niet spuiten bij felle zon!


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 augustus 2022 - 19:55
Madelief1989

Tekst aangepast

Madelief1989

@tuinprins.

Bedankt voor reactie. Zwavel heb ik wel meerdere malen deze zomer gedaan maar het blijft terug komen.

Ik heb vanmorgen aangedane bladeren weer weggehaald en ingespoten met zwavel.

Of was dit geen goed idee, want heb om 8u gespoten en 12u komt de zon erop. (Omdat je zei niet spuiten bij volle zon)

Daarna heb ik wat bemest, handjevol per wortel. (In tuincentrum raadde ze ecostyle aan)
Maar ik zie dat er oa kalium, fosfor en stikstof inzat. Dus weet niet of dat een goed idee van ze was?

Kieseriet ga ik dan halen en geven. Gewoon een handje strooien bij de wortels?
dinsdag 2 augustus 2022 - 20:05
Tuinprins

Tuinprins

'S morgens om 8 uur spuiten is prima. Spuiten bij felle zon en hoge temperaturen kan soms bladschade geven.

Spuitzwavel heeft vooral een preventieve werking daarom volgend jaar in april al een bespuiting uitvoeren.

Kieseriet: half handje per plant is meer dan voldoende. Zelf zou ik wat minder doen. Daarna water geven zodat de korreltjes (gedeeltelijk) oplossen, de kieseriet de grond intrekt en beschikbaar komt voor de wortels. Over twee dagen weer water geven etc.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 3 augustus 2022 - 07:22
Madelief1989

Madelief1989

Bedankt!
vrijdag 5 augustus 2022 - 10:37
Madelief1989

Madelief1989

Dag,

De aantasting van de haag is er nog steeds.
Ook in de winter krijgt de haag bruine plekken en aantasting op randen van het blad.
Kan dit door hagelschot komen?
Dat de laurier Haag last heeft van meeldauw en hagelschot?

Ik las dat je meeldauw en hagelschot kunt behandelen met zwavel (dit deed ik al in de zomer)
Maar dat meeldauw maar weinig behandeld moet worden en hagelschot om 8/10 dagen.

Is het verstandig dat ik dus vanaf eind april om 8-10 dagen inspuit met zwavel?
donderdag 30 maart 2023 - 00:02
Peterplant

Peterplant

Er is duidelijk iets aan de hand met de groeiomstandigheden.
Planten kunnen het eerste jaar of de eerste jaren problemen hebben met de nieuwe situatie, andere grond, bij planten die uit de volle grond kwamen wortelbeschadiging. Maar na een paar jaar moet de plant daar doorheen groeien.
Als ziekten blijven terugkomen, hebben de planten het niet naar hun zin.
Kun je iets zeggen over de grond waar de planten in staan. Heb je nog grond bijgemengd en zo ja wat voor grond?
donderdag 30 maart 2023 - 13:39
dries944

Dries944

Trek eens een foto van de standplaats, kan mss al veel ophelderen.
Hoelang staat de haag er al? Verharding of te natte grond kan ook een oorzaak zijn.
De grond mulchen met compost is ook heel goed om de structuur van de grond te verbeteren. Zowelk bij klei en zand.
Het is de oorzaak dat je moet zoeken en oplossen en niet de symptomen bestrijden anders blijf je eeuwig bezig.
Dus best geen zwavel gebruiken!
donderdag 30 maart 2023 - 21:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon