menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naaldboom

Ga naar meest recente reactie

Nadine Azer

Nadine Azer

Dag allemaal, ik heb een vraag. Wij hadden naaldboompjes in onze tuin. Deze werden helemaal bruin, vielen uit en het was niks meer. De grote naaldboom bij ons voor in het park het hadzelfde probleem. Wij dachten komt vast door de droogte, trekt wel bij. De grote boom in het park is gerooid, net als een andere boom in de buurt. Onze twee nieuwe boompjes die wij hebben geplant vielen ook weer uit en zijn aan het afsterven.

Naalden vallen massaal uit, begint van onder, vreet zich naar boven. Nu hebben we in onze boom en in de boom in de buurt die ook aan het uitvallen is beestjes gezien. Lijkt een soort zwart/rood beestje, ook kruipen er een soort witte rupsachtige wezentjes in. Ik heb niet zo lang gekeken want kreeg er juik van haha.

Nu heb ik allexinternetpagina's over keverplagen in naaldbomen nagekeken, maar ik ben het beestje wat de bomen hier in de buurt aantast niet tegen gekomen. Heeft iemand een idee? Of advies of ik nog iets voor obze boompjes kan betekenen?

Gr, Nadine

Struiken & Bomen

donderdag 26 mei 2022 - 10:50
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Laatste foto is niet heel erg duidelijk maar het zou kunnen gaan om een larve van het lieveheersbeestje. Google naar afbeeldingen en U wordt wijzer. Het zou kunnen betekenen dat er luizen in de boom zitten of hebben gezeten.

De kans is echter groot dat de oorzaak hier niet bij een insect ligt maar dat het bruin worden van de naalden wordt veroorzaakt door een schimmelziekte. Het gaat hierbij om onzichtbare schimmels, heeft niets maar dan ook niets met schimmelpluis o.i.d. te maken. Voortijdig afsterven van naalden bij naaldbomen kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door de schimmel Rhizosphaera kalkhoffii . Kenmerkend voor deze aantasting is dat het beneden in de boom begint en zo naar boven gaat.

Tegen de meeste schimmelziektes bij naaldbomen is weinig te doen. Omdat de meeste schimmelziektes toeslaan als een plant verzwakt is, is het raadzaam de plant in goede conditie te houden. De laatste jaren betekent dit vooral dat de plant in tijden van droogte voldoende water krijgt.

Gegroet, de tuinprins


donderdag 26 mei 2022 - 12:36
Nadine Azer

Nadine Azer

Dag tuinprins

Struiken & Bomen

donderdag 26 mei 2022 - 12:39
Nadine Azer

Tekst aangepast

Nadine Azer

Dag tuinprins bedankt voor uw reactie. De andere beestjes zijn zwart achtig en hier heb ik geen foto van.

De bomen stonden net 4 weken in de tuin, elke dag water gegeven met het warme weer, de andere 2 boompjes die ook aangestast waren hebben er 2 jaar gestaan. Alles was in goede conditie.

Het lijkt of alle naaldbomen in de omgeving aangetast zijn, de boom op de foto hierboven zat vol met beestjes ik weet dus niet of dit er dus los van staat.
Als het idd een onzichtbare schimmel is dan kan ik de bomen maar het beste verwijderen?

De buurvrouw had het over spint? Dit lijkt mij onmogelijk.

Bedankt over de info mbt het lieveheersbeestje, wist ik niet
donderdag 26 mei 2022 - 12:42
Nadine Azer

Nadine Azer

Zie foto 1 en 2

Struiken & Bomen

donderdag 26 mei 2022 - 12:44
Nadine Azer
donderdag 26 mei 2022 - 12:45
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Op basis van de foto van 12.39 uur (parkboom?):

Kan zijn dat hier de letterzetter bezig is. Dit is een kever die onder de schors zit en daar gangen vreet.

Zie:

https://www.wur.nl/nl/show/letterzetter.htm

De laatste jaren is de letterzetter aan een opmars bezig, zowel in België als Nederland, en dat komt hoofdzakelijk doordat gevoelige naaldbomen (met name Picea soorten) verzwakt zijn door de droogte.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 26 mei 2022 - 12:48
Nadine Azer

Nadine Azer

Laatste foto

Struiken & Bomen

donderdag 26 mei 2022 - 12:48
Tuinprins

Tuinprins

Ik weet niet zeker of de twee betreffende boompjes Picea glauca 'Conica' zijn. DEze soort is zeer gevoelig voor sparrenspintmijt.

Zie ook:

https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Sparrenspintmijt

Bestrijding van de sparrenspintmijt is lastig aangezien er voor de gewone consument weinig echt werkzame bestrijdingsmiddelen beschikbaar zijn.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 26 mei 2022 - 12:57
Nadine Azer

Nadine Azer

Bedankt voor uw reactie, in beide gevallen spintmijt en/of de schimmelinfectie kan ik niets doen neem ik aan?

Letterzetter heb ik mijn twijfels over, gezien de andere boom direct naast onze tuin qua stam in tact leek.

Ik heb onze boompjes gister voor de zekerheid behandeld met een middel tegen wolluis, spint. Kan geen kwaad denk ik, nu maar even afwachten en anders eruit net als de vorige twee.

Bedankt voor het meedenken, het houdt een mens bezig zullen we maar zeggen.

Struiken & Bomen

donderdag 26 mei 2022 - 13:15
Peterplant

Peterplant

100 procent Picea glauca 'Conica's hoor. Zeer gevoelig voor spint en luis.
Leuk als kerstboompje, totaal ongeschikt als tuinplant. Is zonder bestrijdingsmiddelen niet goed te houden.
donderdag 26 mei 2022 - 13:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon