menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Te veel gesnoeide rode beuk

margvandom12

Tekst aangepast

Margvandom12

De hovenier heeft i.p.v. een aantal sprieterige lange takken aan de bovenkant grote takken aan de onderkant gesnoeid. Ik was er te laat bij om ze te stoppen. Commentaar van hem. Afspraak was snoeien. Was geen enkel probleem.

Gelukkig is de kroon niet gezond. Nu komt de zon en de regen op de stam. Dit schijnt volgens een deskundige slecht te zijn voor mijn boom. Zo erg dat ie met 5 jaar dood zal zijn.

Hoe kan ik mijn boom (ongeveer 18 meter lang plus kleigrond) beschermen tegen regen en felle zon. Klimop tegen de boom laten groeien?
Ik zou het vreselijk vinden als ik mijn boom langzaam zie afsterven.
Ik weet niet wat de url van de afbeelding is.Dus geen foto
Boom fanaat
zaterdag 9 oktober 2021 - 10:25
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt hier foto's op het forum plaatsen, daarvoor heb je geen url nodig. Wel mag de foto niet te veel MB's hebben anders pakt de forumsoftware de foto niet.

Beuken zijn gevoelig voor verbranding van de stam. De natuurlijke groeiwijze van een beuk is om zeer langzaam de onderste takken af te stoten. Bij opkweek van beuken tot boom laten de kwekers ook altijd de lagere/onderste takken zitten, al worden deze wel ingekort. De stam wordt zo niet blootgesteld aan felle zon. Bij jouw beuk zul je inderdaad moeten oppassen voor verbranding van de schors maar ik weet niet tot welke hoogte de hovenier de stam heeft 'opgekroond' (= onderste takken verwijderen). Als er echt flink hoog is opgekroond dan is het verstandig om jute (is via internet 'op rol' verkrijgbaar) om de stam te wikkelen.

Of snoeiwonden bij beuk gaan inrotten is sterk afhankelijk van de doorsnede van de snoeiwond en de conditie van de boom. Kleiner als pols/arm dik is doorgaans geen probleem, groter KAN leiden tot inrotten maar hoeft niet altijd zo te zijn.

Als de schors van een beuk last heeft van zonnebrand dan zal die, in mijn ervaring, niet binnen 5 jaar dood zijn.

Wat ik niet precies snap:

Gelukkig is de kroon niet gezond


Verklaar U nader!


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 9 oktober 2021 - 12:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon