menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Apenboom bruin

Ga naar meest recente reactie

Tall

Tall

Maak me zorgen over mijn apenboom! De takken worden steeds bruiner, de stam ook
En steeds hoger ook!
Weet iemand wat er ad hand is?!

Struiken & Bomen

vrijdag 28 augustus 2020 - 22:51
Tuinprins

Tuinprins

Het afsterven van de onderste takken is een natuurlijk verschijnsel bij de apenboom/ Araucaria araucana. Als je googelt naar afbeeldingen van de apenboom op zijn natuurlijke standplaats in Chili dan zie je bomen die alleen nog maar in de top groen zien. Aangezien de apenboom via zaad wordt vermeerderd, heb je te maken met een natuurlijk variabiliteit. Er zijn exemplaren waarbij al relatief snel de onderste takken bruin worden, er zijn er echter ook die lang tot onder groene takken houden.

Als je echter ziet dat de boom op redelijk korte termijn grotendeels bruin wordt dan is er meer aan de hand. Overmatig water geven kan leiden tot wortelrot en het afsterven van de boom. Of het eventueel een gevolg kan zijn van de droogte, zou ik niet durven te zeggen. De apenbomen die ik ken hebben de droge zomers van 2018 en 2019 zonder problemen doorstaan.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 29 augustus 2020 - 07:04
Tall

Tall

Bedankt voor uw reactie!
Het is begonnen voor de hitte en gaat steeds hoger nu. Ook verloor de boom een aantal weken geleden stekels.
Wat moet ik nu doen?
Dit is foto van vandaag

Struiken & Bomen

zaterdag 29 augustus 2020 - 11:53
Tall

Tall

6 juli

Struiken & Bomen

zaterdag 29 augustus 2020 - 11:56
Tall

Tall

26 juli

Struiken & Bomen

zaterdag 29 augustus 2020 - 11:56
Tuinprins

Tuinprins

Er is niets wat je kunt doen behalve afwachten. Zolang je de oorzaak niet kent van het bruin worden van de takken kun je ook geen gerichte actie ondernemen. Als het om een of andere schimmelaantasting gaat (heeft niets met schimmelpluis o.i.d. te maken) dan is er sowieso weinig wat je kunt doen.

Je zou eventueel de boom wat kunnen opkuisen door de onderste bruine takken te verwijderen. Gebruik hier het juiste gereedschap voor (takkenschaar of takkenzaag, geen beugelzaag) en let a.u.b. goed op dat je je niet verwondt aan de scherpe stekels. De bruine takken die wat hoger zitten zou ik voorlopig nog laten zitten.

Ik weet niet precies waar de boom staat maar waar ik woon (Midden Brabant, NL) is het al sinds mei droog. De hoge temperaturen van begin/midden augustus hebben de situatie hier nijpend gemaakt. Ernstige droogte heeft zijn weerslag op de bomen en struiken. Carpinushagen die door de gemeente geplant zijn beginnen voortijdig bruin te worden, krentenboompjes laten hun blad nu al vallenvallen. Probleem is dat ik niet weet hoeveel droogte een Araucaria araucana kan hebben aleer hij daar van te lijden heeft.


Gegroet, de tuinprins



zaterdag 29 augustus 2020 - 17:59
leerling

Leerling

Volgens https://www.researchgate.net/publication/287581263_Adaptation_of_monkey_puzzle_to_arid_environments_reflected_by_regional_differences_in_stable_carbon_isotope_ratio_and_allocation_to_root_biomass groeien ze in gebieden met heel uiteenlopende jaarlijkse neerslag: van meer dan 4000 tot minder dan 200 mm. Waarschijnlijk zijn er genetische verschillen tussen de bomen, die maken dat ze meer of minder goed tegen vocht/droogte kunnen.

Volgens https://ask.extension.org/questions/313315 houdt de boom niet van sterk wisselende vochtigheid.
zaterdag 29 augustus 2020 - 19:29
Jonas888

Jonas888

Hallo,

Ik heb ook een apenboom waar de onderste takken bruin worden. Hopelijk is dit ook een natuurlijk verschijnsel en geen schimmelinfectie. De boom staat er meer dan 50 jaar.

Alvast bedankt voor uw reactie

Mvg,

Jonas

Struiken & Bomen

zondag 12 september 2021 - 20:52
Jonas888

Jonas888

Nog een foto

Struiken & Bomen

zondag 12 september 2021 - 20:53
WiPe

WiPe

De natte zomer is zeker niet ideaal. Maar dit lijkt me niet abnormaal.
maandag 13 september 2021 - 11:57
geavandijk11

Geavandijk11

Het kan ook heel goed een schimmel zijn. Zeker gezien de plekken waar het bruin zit. Mijn boom heeft dat ook maar is ws niet meer te redden.
Schimmels moet je op tijd bestrijden.
zondag 24 juli 2022 - 14:36
PeterC

PeterC

De boom staat er meer dan 50 jaar.

Wat een prachtige Araucaria. Zelden zo een mooi exemplaar gezien.
Die bomen stonden er al ten tijde van de dinosaurussen, zo oud is dat geslacht.
vrijdag 29 juli 2022 - 18:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon