menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is er aan de hand met mijn Portugese Laurier?

Ga naar meest recente reactie

HNA

HNA

Mijn Portugese Laurier ziet er op dit moment niet zo vrolijk uit... Hij heeft (met name in het jonge blad) omkrullende blaadjes met gele vlekken, die afbreken. Is er iemand die me kan vertellen wat ermee aan de hand is en hoe ik 'm zo goed mogelijk kan behandelen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Struiken & Bomen

woensdag 29 juli 2020 - 15:25
HNA

HNA

Nog een extra foto...

Struiken & Bomen

woensdag 29 juli 2020 - 15:27
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Zou een aantasting kunnen zijn door een vorm van Pseudomonas. Dit is een schimmelziekte (op microscopisch niveau, heeft niets met schimmelpluis o.i.d. te maken) waar voor de particuliere tuinier geen middelen beschikbaar zijn. Het beste is de aangetaste delen weg te snoeien.

Tweede mogelijkheid is dat het hier om 'simpele' bladvlekken gaan. Deze ontstaan vaak als het blad lang nat blijft. Dit kan komen door het weer maar ook door water geven waarbij het blad nat wordt gemaakt.
Het beste 's morgens water geven en aan de voet van de plant en niet op de bladeren.

Derde mogelijkheid is dat de plant een flinke meeldauw-aantasting heeft gehad. Bij een ernstige aantasting kunnen delen van het blad soms bruin worden. Spuiten met een schimmelwerend middel kan helpen om verdere verspreiding tegen te gaan maar wat nu is aangetast kun je daarmee doorgaans niet genezen. Ik zou ook in dit geval de aangetaste delen wegsnoeien.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 29 juli 2020 - 19:48
Mariska27

Mariska27

Hier ook een probleem met de Portugese laurier. De witte aanslag zit enkel op het nieuwe blad. Schimmels? Vooral; wat moet ik eraan doen?

Struiken & Bomen

vrijdag 31 juli 2020 - 09:27
Mariska27

Mariska27

Om te huilen

Struiken & Bomen

vrijdag 31 juli 2020 - 09:28
HNA

HNA

Beste tuinprins,
Hartelijk bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik de heg een rigoureuze snoeibeurt geef en vervolgens inspuit met zwavel. Verder netjes water geven bij de kluit en hopelijk knapt hij weer snel op!
Hartelijke groet, HNA
vrijdag 31 juli 2020 - 14:49
Mariska27

Mariska27

Dank voor de reactie. Met snoeibeurt bedoelt u al het jonge blad eraf? De heg is nl al 2m+ en het zit enkel op het nieuwe blad
zaterdag 1 augustus 2020 - 11:29
Tuinprins

Tuinprins

Ja, aangetaste nieuwe groei wegsnoeien. Eventueel spuiten met een schimmelwerend middel. Het weer voor de komende weken is overigens niet gunstig voor de verspreiding van meeldauw want zonnig, heet en droog.

ZEER BELANGRIJK: als je de plant water geeft dan aan de voet van de plant en vermijden dat je aangetast blad nat maakt. Ook 's morgens water geven zodat alles snel opdroogt en NIET 's avonds.

Gegroet, de tuinprins
zondag 2 augustus 2020 - 07:08
MariekeHB

MariekeHB

Goedenavond,

Wij lijken hetzelfde probleem te hebben met onze Portugese Laurier (zie foto).
En ik ben bang dat we weinig plant overhouden als we alle aangetaste delen moeten wegsnoeien

Onze tuinman zei dat we het beste in het voorjaar en najaar konden snoeien, is het verstandig om daarop te wachten of is het zo snel mogelijk nodig om verdere verspreiding te voorkomen?

Is er een manier om dit in de toekomst te voorkomen?

Struiken & Bomen

dinsdag 4 augustus 2020 - 20:04
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou de jonge aangetaste groei van dit jaar weg knippen aangezien het een wintergroene plant is en de lelijke bladeren dus te zien blijven. Hopelijk maakt de plant nog wat nieuw schot dat niet aangetast is.

Belangrijk: als je water geeft dan 's morgens en niet 's avonds. Verder water geven aan de voet van de plant en niet op de plant zelf. Dit soort schimmelziektes gedijt het beste bij vochtige omstandigheden. Geef je 's avonds water dan bestaat de kans (i.h.b. bij een haag) dat het blad de hele nacht nat blijft met daarbij de kans dat de schimmel zich kan uitbreiden. De 'bladnatperiode' moet zo kort mogelijk zijn.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 5 augustus 2020 - 05:55
DaisyG

DaisyG

Hoi,
Hier wss gelijkaardig probleem.
Bladeren krijgen lichte en vooral zwarte vlekken.
Er komen gaten in en de bladeren vallen makkelijk af.
Dit vooral op de nieuwste bladeren.
Best ook terugsnoeien en sproeien met zwavel?

Alvast bedankt voor uw reactie

Struiken & Bomen

woensdag 5 augustus 2020 - 11:08
Mariska27

Mariska27

Boomkwekerij hier zegt: behandelen niet nodig en pas om n het najaar terugsnoeien
donderdag 6 augustus 2020 - 13:03
DaisyG

DaisyG

Mariska27, tnx voor de reactie.
Zal nog tot september/oktober wachten en dan terugsnoeien, hopelijk succes
zondag 9 augustus 2020 - 10:00
Tuinprins

Tuinprins

Boomkwekerij hier zegt: behandelen niet nodig


Je zou aan die boomkwekerij moeten vragen of ze ooit gehoord hebben van Pseudomonas syringae pv. morsprunorum of Xanthomonas arboricola pathovar pruni.

Dit zijn schimmelziektes die latent in Prunus laurocerasus of Prunus lusitanica kunnen zitten en door bepaalde weersomstandigheden actief kunnen worden. Vaak geeft warm weer in combinatie met redelijk wat water geven waarbij ook het blad nat wordt gemaakt de aanzet tot activering van de schimmel. Vooral de laatste foto met dat necrotische blad maakt mij wat huiverig, dat ziet er ernstiger uit dan een paar 'simpele' bladvlekken.

IK KAN HET NIET GENOEG BENADRUKKEN: ALS JE DE PLANTEN WATER GEEFT DOE DIT DAN 'S MORGENS ZODAT HET BLAD SNEL OPDROOGT EN NIET 'S AVONDS WAARBIJ DE KANS BESTAAT (ZEKER BIJ DICHTE HAGEN) DAT HET BLAD LANG NAT BLIJFT EN SCHIMMELZIEKTES KUNNEN TOESLAAN. VERMIJD ZOVEEL MOGELIJK OM HET BLAD NAT TE MAKEN, GEEF BIJ VOORKEUR WATER AAN DE VOET VAN DE PLANT.


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 augustus 2020 - 12:06
DaisyG

DaisyG

hoi tuinprins,

beter ook behandelen (met zwavel) dus na terugsnoeien?
maandag 10 augustus 2020 - 09:10
Tuinprins

Tuinprins

Xanthomonas en Pseudomonas zijn ongevoelig voor spuiten met zwavel.

In ieder geval de takken met aangetast blad wegsnoeien Daarna toch een bespuiting met zwavel uitvoeren want het hoeft niet persé Xanthomonas of Pseudomonas te zijn. Lees voor het spuiten met zwavel goed de gebruiksaanwijzing. Bij diverse spuitmiddelen treedt er bladschade op als er sprake is van felle zon en hoge temperaturen.

Je ziet vaak dat als een plant massaal gekweekt wordt er een schimmelziekte in komt die lastig te bestrijden. We hebben dat in het verleden gezien met Buxus (Cylindrocladium) en Pachysandra (Volutella pachysandrae). Ik vrees dat het met Prunus lusitanica dezelfde kant opgaat.

Gegroet, de tuinprins
maandag 10 augustus 2020 - 14:15
Carib

Carib

Dat zou erg jammer zijn, Tuinprins. Ik heb een Portugese laurier zelf opgekweekt als kleine boom. Ik zou het jammer vinden als die ook al het slachtoffer van een schimmel zou worden.

Struiken & Bomen

maandag 10 augustus 2020 - 19:30
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat je voor zo'n groot exemplaar dat zeer waarschijnlijk rustig groot geworden is, je niet al te veel zorgen moet maken. Bij Prunus lusitanica zijn schimmels vooral een probleem bij massaal gekweekte aantallen die worden opgejaagd en waar om de haverklap wordt gespoten met schimmelwerende middelen. Als deze dan bij de consument worden uitgeplant dan beginnen vaak de problemen. Verkopers praten vaak niet over schimmelziektes omdat ze 1. de consument niet willen afschrikken en omdat 2. schimmelziektes voor veel consumenten toch een soort van abracadabra is.

Ik ken al enkele kwekers die Prunus lusitanica voor de export kweken en dat in een kas doen omdat de kans op schimmelaantastingen zo aanzienlijk wordt gereduceerd.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 11 augustus 2020 - 14:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon