menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenskeletteermot

Ga naar meest recente reactie

marianlie

Marianlie

mijn vijgenboom is voor het tweede jaar op rij aangetast door de vijgenskeletteermot. Vorig jaar had ik geen idee wat er aan de hand was met mijn boom en dacht ik dat het aan de extreme droogte lag. Dit jaar heeft mijn boom dezelfde symptomen, spinsel, droge en gekrulde bladeren en vijgen die beginnen nu al af te vallen. Dus ben ik even gaan googelen en kwam uit bij de vijgenskeletteermot. Hoe kan ik dit beestje bestrijden ?
vrijdag 15 mei 2020 - 15:15
satomi

Satomi

Kan je foto's van de plant en aangetaste bladeren doorsturen? Je hebt het nl. niet over geskelleteerd blad.
vrijdag 15 mei 2020 - 17:04
c j de k

C j de k

Dit lijkt me eerder spint als ik dit lees
vrijdag 15 mei 2020 - 21:17
satomi

Satomi

Zou kunnen, Kees. Dan moeten er witte/gele puntjes zichtbaar zijn op het blad. Dat de vijgjes afvallen kan komen doordat ze niet bevrucht zijn. Weet je de naam van de culivar, Marianlie?
zaterdag 16 mei 2020 - 01:15
marianlie

Marianlie

volgens mij is het geen spint, daar had ik ook al op gegoogeld, de bladeren zijn idd lichtjes aangevreten en in het spinsel dat zwarte stipjes vertoont zit een groen rupsje.

Struiken & Bomen

zaterdag 16 mei 2020 - 11:23
marianlie

Tekst aangepast

Marianlie

foto van het spinsel, helaas niet heel scherp

Struiken & Bomen

zaterdag 16 mei 2020 - 11:24
marianlie

Marianlie

@satomi, de vijgen zijn al volgroeid en moeten nu alleen nog rijpen als ze daar de kans toe krijgen. Ik weet niet welke cultivar het is, het is een stek die vier jaar geleden van een vriendin gekregen heb en zij weet het ook niet, maar de eerste twee jaar had ik altijd veel en mooie vruchten. Vorig jaar vielen de vijgen af net voor ze begonnen te rijpen en ik ben bang dat het dit jaar weer het geval gaat zijn.
zaterdag 16 mei 2020 - 11:34
satomi

Satomi

Hoeveel water geef je? De bodem is al behoorlijk droog. En dus is voldoende water heel belangrijk. Het groene rupsen in het spinsel zou een bladwesplarve kunnen zijn; de zwarte stipjes zijn eitjes die nog uit moeten komen. Even in de gaten houden. Als ze aan het blad beginnen te vreten het spinsel met een flinke straal water weg spuiten. Je kan het ook met een ( evt. gehandschoende ) hand wegvegen.

Van de vijgenskeletteermot is niets te zien, dan zie je zulke bladeren: https://www.google.com/search?q=vijgenskeletteermot&oq=vij&aqs=chrome.1.69i57j69i59j46j69i60l2.9941j0j8&client=tablet-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=eY5glOx5xxkzeM:
zaterdag 16 mei 2020 - 13:55
Lino

Lino

Ik snap dat je aan de vijgenskeletteermot denkt want de beschrijving klopt. Alleen moeten de bladeren dan ook geskeletteerd worden. Ik had hier vorig jaar ook een topic over : https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/9/fruit/66953/rupsjes-op-vijgenboom
zondag 17 mei 2020 - 08:47
marianlie

Marianlie

mijn boom staat in een pot tegen een zuid gerichte muur en redelijk goed beschut tegen noord-oosten wind, hij krijgt voldoende water. Heb nu een iets scherpere foto van het rupsje, wat echt miniscuul is, amper 5 mm lang en nog geen mm dik.

Struiken & Bomen

zondag 17 mei 2020 - 14:59
satomi

Satomi

Zie je schade aan de bovenkant van de bladeren? Het rupsje van de vijgenskeletteermot eet alleen van de bovenkant van de bladeren. Vooralsnog ziet dat rupsje er ook anders uit dan dat van de vijgenskeletteermot: https://www.microvlinders.nl/nieuws/nieuws.php?id=89
zondag 17 mei 2020 - 15:40
marianlie

Marianlie

er is schade aan de boven en onderkant van de bladeren
zondag 17 mei 2020 - 15:49
Lino

Lino

Welke rups het is weet ik niet, maar die van de vijgenskeletteermot is groen met zwarte stipjes.
zondag 17 mei 2020 - 17:50
marianlie

Marianlie

het is wel degelijk de vijgenskeletteermot hoor, ik heb intussen al een paar grotere exemplaren gespot en die hebben wel zwarte puntjes op hun lijf.
woensdag 20 mei 2020 - 08:50
FilipGeerts

FilipGeerts

Wij hebben ook veel last van deze mot op ons sierboompje op ons terras. Is er een product dat werkt om hem weg te krijgen, want de boom ziet er zo niet uit...
dinsdag 4 augustus 2020 - 23:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon