menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prunus lusitanica stekken

lanne

Lanne

Kan je de Portugese laurier ( prunus lusitanica ) stekken en hoe? Wie heeft hier ervaringen mee?
Wanneer? Lengte van de stek? Groeihormoon? Stekmedium? Hoe lang duurt het vooraleer er worteltjes verschijnen
zondag 19 april 2020 - 22:26
Tuinprins

Tuinprins

Werkt het beste met warmte en een nevelinstallatie. Ik weet niet goed hoe hoog het slagingspercentage is onder niet-professionele omstandigheden.

Meestal wordt afgerijpte maar nog niet verhoute groei gebruik. Stektijd: juni-augustus. Groeihormoon beinvloedt de wortelvorming doorgaans gunstig. Stekmedium: zaai- en stekgrond. Gewone potgrond houdt meer water vast, als je dat voor stek gebruikt is de kans groot dat het gedeelte wat in de potgrond zit gaat rotten.

Als je zelf planten wilt kweken voor een haag kun je beter online opzoek gaan naar plantgoed van Prunus lusitanica.


Gegroet, de tuinprins

maandag 20 april 2020 - 06:01
Carib

Carib

Ik heb het jaren geleden een paar keer gedaan. In mijn herinnering was het slagingspercentage vrij hoog. Topstekken geknipt in de zomer van 10 tot 15 cm. Onderste bladeren eraf en dan in een potje met stekgrond in een kamerkasje of iets dergelijks uit de zon maar niet te donker houden. Grond licht vochtig houden. Regelmatig nevelen en ook even luchten, na een paar weken moet je al resultaat kunnen zien.
maandag 20 april 2020 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon