menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe boom onderhouden

Ga naar meest recente reactie

Zasnoes

Tekst aangepast

Zasnoes

F
zaterdag 29 februari 2020 - 07:40
WiPe

WiPe

Het lijkt me dat deze treurwilg ooit geknot is geweest.

Dan zijn er twee opties:
- of je gaat die treurwilg opnieuw knotten op de oorspronkelijke knotten. Dat kun je nu doen.
- of je gaat de kruin uitdunnen waardor de kruin meer open wordt en de boom zich kan herstellen in zijn natuurlijke vorm. Dat doe je dus best in de zomer.

Wat ik niet goed begrijp is dat je een offerte krijgt om de af te korte op twee meter; Vooral omdat degene die dat wil doen zelf aangeeft dat de boom vekeerd is onderhouden, ic dat die getopt is. Als die dat beseft dat dat verkeerd is, waarom wil die daar dan nog drie scheppen bovenop doen?

Als je wil gaan voor een compromis, dan zou ik voorstellen dat je die boom nu terug snoeit tot op de oorspronkelijke knotten en dat alle zes à zeven jaar te herhalen.
zaterdag 29 februari 2020 - 09:48
Zasnoes

Tekst aangepast

Zasnoes

U
zaterdag 29 februari 2020 - 10:22
WiPe

WiPe

Die boom is niet topzwaar. Topzwaar betekent dat het gewicht van de takken naar buiten opschuift en de takken vooral aan het uiteinde belast worden. Dat is hier echt niet het geval.

Het klopt dat knotten impliceert dat de stompen inrotten. Het gevolg is dat je de boom regelmatig moet gaan herknotten omdat anders de takken te zwaar worden en kunnen uitbreken. Maar hoe regelmatiger je herknot, hoe kleiner dat probleem. Als je die boom gaat knotten op twee meter dan maak je heel grote snoeiwonden die echt hard gaan inrotten. Dat is veel erger dan het herknotten op de plek waar die al eerder getopt is. Voorwaarde is wel dat je dat regelmatig gaat herhalen.

In grote lijnen heeft degene die je daar in geadviseerd heeft gelijk. Punt is dat zijn oplossing nl inkorten op twee meter echt niet de beste oplossing is. Aan de andere kant is het knotten van die boom op die hoogte een kost die regelmatig terug keert.


Het echte probleem is echter dat die boom veel te groot is voor die locatie. Bovendien staat die boom niet op de wettelijke minimumafstand. Ik weet niet uit het hoofd wat dewettelijke minimumafstand is in NL. Maar het lijkt me wel dat die op amper een meter van de schutting staat.
zaterdag 29 februari 2020 - 12:07
Tuinprins

Tuinprins

Degene waar jij een offerte bij hebt opgevraagd redeneert vanuit jouw standpunt. Hij heeft in de gaten dat jij die boom het liefste kwijt bent dus komt hij met de 'oplossing' om die boom in te korten tot 2 meter. Dit staat gelijk aan het vernielen van de boom. Een echte boomchirurg zou met de optie zijn gekomen om de kruin uit te dunnen. Een doorsnee hovenier heeft doorgaans onvoldoende kennis van het uitdunnen van flinke bomen en gaat de boom dan knotten of opteert voor kappen (daar hoef je niet al te veel bij na te denken).

Je kinderen kunnen rustig buiten spelen hoor. Wel zou ik ze kniebeschermers aandoen want als ze met hun knieën vallen op die harde klinkers dan is het au! Ook zou ik ze een veiligheidsbril op doen want die bladeren van die Trachycarpussen kunnen in hun ogen prikken en dan is het opnieuw au.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 29 februari 2020 - 17:40
Zasnoes

Tekst aangepast

Zasnoes

F
zondag 1 maart 2020 - 09:06
WiPe

WiPe

Dat neemt niet weg dat de opties die je van die man gekregen hebt echt niet goed zijn. Knotten op twee meter is geen oplossing. Dan kun je beter ineens vellen.
zondag 1 maart 2020 - 09:57
Tuinprins

Tuinprins

Bedankt voor je vriendelijke reactie hoor.


Graag gedaan hoor (en nog gratis ook!).

Wat die tak betreft: even met de buren overleggen. Pak een ladder en haal die tak er samen uit. Wat is daar zo moeilijk aan? En: als die tak met de stormen van de afgelopen weken niet naar beneden is gekomen dan hangt die redelijk vast en komt echt zo maar niet naar beneden. (Ik zou weleens een foto van die losse tak willen zien).

Gegroet, de tuinprins
zondag 1 maart 2020 - 13:18
Roeli

Roeli

Sorry, maart ik vraag mij af waarom deze Zasnoes eigenlijk hulp vraagt.
Ik krijg de indruk dat Zasnoes het zelf zo goed , zo niet beter, weet.
zondag 1 maart 2020 - 22:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon