menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag sneller laten groeien

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Kun je een haag sneller laten groeien door toevoegen van bloedmeel of van mineraal stikstof?

En zo ja, moet je dan ook kalium toevoegen om de plant stevig en sterk te houden?



maandag 8 mei 2017 - 14:35
rivofa

Rivofa

Forceren is nooit goed. Tuinieren leert je geduld te hebben.
maandag 8 mei 2017 - 19:47
Polplastron

Polplastron

Veel stikstof toevoegen doet de haag sneller groeien!
Helaas is de haag dan wel vele malen gevoeliger aan ziekten en plagen en heb je kans dat er binnen de korste keren allerlei misvormingen ontstaan.
Forceren is zelden goed! (Stel je maar even voor dat je werkgever met een zweep naast je kwam staan om je sneller te doen werken ... Dat gevoel!)

Als rozenliefhebber heb ik met de jaren ondervonden dat je beter te weinig bemest dan te veel. Minder bemesten geeft betere en evenwichtigere groei. Veel bemesten leidt tot miserie. De gulden middenweg is ideaal.

Grts,
Pol
maandag 8 mei 2017 - 22:28
leerling

Leerling

Uit nieuwsgierigheid: wat voor haag heb je en waarom wil je die sneller laten groeien?
dinsdag 9 mei 2017 - 00:13
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Uit nieuwsgierigheid: wat voor haag heb je en waarom wil je die sneller laten groeien?


Portugese laurier, bladhoudend.

Heb me laten vertellen dat deze wel een flinke portie mest kan gebruiken. Iemand ervaring mee?


Helaas is de haag dan wel vele malen gevoeliger aan ziekten en plagen en heb je kans dat er binnen de korste keren allerlei misvormingen ontstaan.


Je vergeet de helft van het bericht: Wat als je kalium toevoegt? Kalium maakt planten steviger en resistenter.






dinsdag 9 mei 2017 - 10:10
Polplastron

Polplastron

Kalium maakt planten sterker en resistenter, dat klopt. Maar gezien jij de groei wil forceren zal het resultaat altijd fout lopen.
Koop gewoon een degelijke meststof voor de siertuin en geef hiervan de juiste hoeveelheid zoals voorgeschreven door de fabrikant. Dit zal tot een gestage groei leiden die gezond is en die de struik in evenwicht laat ontwikkelen.
Als ecologisch rozenverzamelaar heb ik met de jaren geleerd dat te weinig bemesten beter is voor planten dan te veel! Een uitgekiende bemesting met respect voor de bodem levert meer op dan forceren.

Groeten,
Pol
dinsdag 9 mei 2017 - 13:37
mmgull

Mmgull

Een uitgekiende bemesting met respect voor de bodem levert meer op dan forceren.

Wel, de bodem heeft weinig stikstof en zeer weinig natrium maar een overvloed aan al de rest. Dus ik denk dat stikstof absoluut geen kwaad kan.

Mijn gazon heeft er trouwens nog nooit zo goed bijgestaan als na een flinke dosis mest.



dinsdag 9 mei 2017 - 21:31
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Kompost geven. Bemesting (vooral stikstof) maakt planten donkerder groen, waardoor ze er gezonder uitzien, maar ze worden wel gevoeliger voor aantastingen.
woensdag 10 mei 2017 - 07:30
Polplastron

Polplastron

Wel, de bodem heeft weinig stikstof en zeer weinig natrium maar een overvloed aan al de rest. Dus ik denk dat stikstof absoluut geen kwaad kan.


Ik ben geen bioloog, ecoloog of chemicus, dus ik heb geen idee hoe de verhoudingen moeten zitten. Hoe moeten de verhoudingen zitten en hoe zitten ze bij jou?
Kan je mij ook even vertellen wat natrium als toegevoegde waarde heeft voor planten?
Meestal zijn N, P en K de zaken waar op gelet wordt en eventueel Mg en Ca. Na heb ik nog nooit weten toevoegen, maar zoals ik al zeg ben ik geen chemicus noch bioloog.

Groeten,
Pol
woensdag 10 mei 2017 - 15:37
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

geen bioloog, ecoloog of chemicus, dus ik heb geen idee hoe de verhoudingen moeten zitten. Hoe moeten de verhoudingen zitten en hoe zitten ze bij jou? Kan je mij ook even vertellen wat natrium als toegevoegde waarde heeft voor planten?


Vraag s na bij het labo. Ik heb een hele analyse gekregen, te ruim om hier uit de doeken te doen. Een vd aanbevelingen was stikstof toevoegen. Moet je niet paniekerig rond doen; te weinig is net zo slecht als te veel. Wat in welke verhouding moet zitten hangt oa af van grondsoort en vooral van wat je wil telen.

Er zit meer in de grond dan enkel npk +mg +ca. Om te beginnen kun je brochures van inagro of boerenbond er op naslaan.

Natrium heeft dezelfde eigenschappen als kalium : regulatie van de waterinhoud van de cel en van haar pH.

Natrium is een zout en is in grote hoeveelheden schadelijk voor planten maar komt in de natuur echter beperkt voor.
woensdag 10 mei 2017 - 23:12
Polplastron

Polplastron

Weer iets bijgeleerd! Bedankt!

Als de aanbeveling was om stikstof toe te voegen, dan moet je dat inderdaad best doen.
Je stelling dat te weinig net zo slecht is als te veel klopt ook, maar dan zit je écht wel op enorm arme grond te tuinieren.

Het "paniekerige" betrof hier het feit dat je de groei wou forceren door allerlei dingen toe te gaan voegen en daar zie ik toch de logica van de rest van je verhaal wat verloren gaan ...

Groeten,
Pol
woensdag 10 mei 2017 - 23:17
Patrikc

Patrikc

Landbouwkundig ingenieur dus ook een klein beetje bioloog, ecoloog, chemicus...

Een standaard bodemanalyse bevat ook de bepaling van het natriumgehalte.
Dat is vooral van belang voor de gezondheid van de dieren die later van het voedergewas eten, en is in siertuinen dus eigenlijk relatief irrelevant. De weinige teelten waarbij ook natriumbemesting wordt toegepast zijn (suiker)bieten, maïs en gras, die laatsten vooral in functie van het vee dat er later van eet, er wordt veelal natriumoxide gebruikt

In de 40 jaren dat ik tuinier heb ik nog nooit enkelvoudige meststoffen gebruikt, en ik zou dat ook niet aanraden, tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent, maar in dat geval zou je hier geen vragen komen stellen hé...
Ik zou het advies hierboven van WiPe volgen.
donderdag 11 mei 2017 - 08:39
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent, maar in dat geval zou je hier geen vragen komen stellen hé...


Dus zeg je dat hier niemand weet waar hij mee bezig is.

Ik heb nog altijd geen sluitend antwoord op de vraag of kalium de neveneffecten van stikstof opheft.
donderdag 11 mei 2017 - 17:25
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Simpel: nee, kalium heft de neveneffecten van stikstof niet op. Ik verwijs daarvoor graag naar deze bron:
Herms, D. and Matson, W., 1997, Trees, stress and pests, in Plant Health Care for Woody Ornamentals, ISA, Champaign, Illinois pp 13 – 25

Kort samengevat komt het er op neer dat als een plant over voldoende meststoffen en water beschikt, die zeer hard zal groeien en een relatief groot aandeel van de koolstof die met de fotosynthese vastgelegd wordt, naar de groei zal gaan. Wanneer de plant nu minder stikstof (of water) krijgt, gaat die alsmaar minder hard groeien, tot die zelfs kan stilvallen. Maar omdat de plant nog steeds blad heeft, zal de fotosynthese blijven doorgaan. De koolstof die vastgelegd wordt in de fotosynthese gaat dan niet naar groei, maar wordt opgeslagen als reserve, kan gebruikt worden voor stoffen die de plant beschermen, of gaan naar de groei van de wortels, die op zoek gaan naar water en/of meststoffen. Planten die hard groeien gaan dus minder afweerstoffen tegen belagers maken en ook minder reserves hebben die ze kunnen aanspreken om een aantasting tegen te houden. Je merkt dat bv bij de kruiden, die heel vaak hun typische smaak krijgen van de afweerstoffen die ze bevatten. Wanneer die te hard groeien, gaan die minder lekker smaken, ic minder afweerstoffen bevatten.

Als we naar het bemestingsadvies voor beuken gaan kijken, stel ik me de vraag of er exacte cijfers bekend zijn van wat die nodig heeft om enerzijds voldoende te groeien, zonder dat dat ten koste gaat van de afweer. Ik durf het betwijfelen aangezien de gangbare kwekerijtechnieken er op gericht zijn om zo snel mogelijk verkoopbare planten te kweken. Dat die als gevolg daarvan relatief veel water moeten krijgen en bijna continu moeten behandeld worden tegen allerhande aantastingen, is het logische gevolg daarvan.
donderdag 11 mei 2017 - 21:19
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

OK, dankjewel.

Kort samengevat komt het er op neer dat als een plant over voldoende
meststoffen en water beschikt, b die zeer hard zal groeien


Welke meststoffen?

Spreek je over mest die groei stimuleert of mest die het opbouwen van resistentie stimuleert?

Als je stikstof én kalium toedient, zal de plant dan hard groeien én resistentie opbouwen?

vrijdag 12 mei 2017 - 09:25
Polplastron

Polplastron

Lees nog eens goed wat er staat ...
vrijdag 12 mei 2017 - 21:35
WiPe

WiPe

Spreek je over mest die groei stimuleert of mest die het opbouwen van resistentie stimuleert?

Dat is wel een erg eenzijdige benadering. Op een schrale bodem kan bemesting er voor zorgen dat er meer koolstof vastgelegd wordt en dat er dus meer koolstof beschikbaar komt voor de afweer. Maar dan zit je echt al op een schrale heidegrond. In een doorsnee tuin, zelfs op zandgrond, zal bemesting alleen maar tot meer aantastingen leiden.

Maar kijk eens in een bos. Daar staan bomen die eeuwenoud kunnen worden, zonder dat er daar iemand gaat bemesten. Het enige dat ze krijgen is bladcompost die afkomstig is van hun eigen blad. Daar kan occasioneel al eens wat meer bijkomen, maar dat is relatief weinig. Bomen zijn aangepast aan omstandigheden waarin mineralen niet overvloedig aanwezig zijn en waar ze in droge periodes moeten concurreren om water.


Als je stikstof én kalium toedient, zal de plant dan hard groeien én resistentie opbouwen?



Nee. Resistentie wordt niet opgebouwd door het toedienen van kalium, maar doordat de plant een groter deel van zijn koolstof kan inzetten voor de afweer. Dat kan niet wanneer je de plant dwingt om harder te groeien. Dan moet je vaker water geven, en dan moet je vaker bestrijden tegen aantastingen. Wat schiet je dar dan mee op? Er zal altijd wat fout gaan en je zal altijd andere problemen moeten oplossen. Als je bomen goed én gezond wil laten groeien, kun je best naar de natuurlijke situatie kijken ipv groei en afweer te reduceren tot het toedienen van chemische elementen. Justus Von Liebig, de uitvinder van de kunstmest was de eerste om in te zien dat de chemie geen duurzame oplossing biedt en compleet voorbijgaat aan het bodemleven dat zo veel complexer is dan een NPK formule.

Je geeft best gewoon kompst, want dat is wat de bomen nodig hebben. Die moetje echt niet inwerken, bovenop aanbrengen is voldoende.
zaterdag 13 mei 2017 - 09:06
mmgull

Mmgull

kijk eens in een bos. Daar staan bomen die eeuwenoud kunnen worden, zonder dat er daar iemand gaat bemesten.


De planten die in onze tuinen staan komen zelden van nature voor in Vlaamse bossen.

Als je bomen goed én gezond wil laten groeien, kun je best naar de natuurlijke situatie kijken ipv groei en afweer te reduceren tot het toedienen van chemische elementen.


De natuurlijke situatie is dat de meeste tuinplanten in het wild worden verdrongen of afsterven. Een tuin is geen natuurlijke biotoop, een strak gesnoeide haag is al evenmin 'natuurlijk'.

Planten een handje helpen staat niet gelijk aan planten forceren.

zaterdag 13 mei 2017 - 23:48
Patrikc

Patrikc

Gooi maar gewoon die stikstof bij je planten, dat is toch het enige advies waar je zit op te wachten.
zondag 14 mei 2017 - 00:40
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Gooi er dan wel wat patentkali bij voor de weerstand anders krijg je slappe groei!
(Onder het motto: if you can't beat them ...)
zondag 14 mei 2017 - 21:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon