menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wilg verkeerd 'geknot'

Ga naar meest recente reactie

Rozitska

Rozitska

Hallo

Vorige maand gaf ik mijn pa de opdracht tot het knotten van mijn wilgen in de tuin. Dit was nog niet gebeurd sinds we dit huis kochten (al zeker 5 jaar geleden dus). Omdat de takken nog weinig blad kregen en heel wat takken afbraken, leek me het dringend tijd om dit te doen. Ik dacht dat mijn vader wel wist hoe hij dit klusje moest afhandelen, maar ik vrees dat hij te veel gesnoeid heeft. Op de foto zien jullie het resultaat. De linkerboom gaat nog, maar de rechterboom is echt bijna enkel stam en heeft nauwelijks nog een knot bovenaan.
Mijn vraag: komt dit nog goed of doe ik ze best gewoon uit? Als het nog goedkomt, hoelang duurt het dan ongeveer voor die weer takken en groen krijgt?
Het is een beetje een gek zicht zo...

Struiken & Bomen

maandag 17 april 2017 - 12:14
Tiss

Tiss

Dag Rozitska, Juist voor de winter heb ik ook mijn wilg ingekort. Misschien niet zo drastisch als de uwe, maar had van een tuinman advies gekregen. Die vertelde dat een wilg altijd terug uitloopt. Dus ik zou nog even geduld hebben...
Hierbij een foto van de beginselen in de maand maart.
Grtj.Tiss

Struiken & Bomen

maandag 17 april 2017 - 12:28
Carib

Carib

Het kan even wat langer duren, maar uiteindelijk loopt een wilg inderdaad altijd weer uit. In onze tuin stond al een krulwilg en die is meermalen fors gesnoeid en een paar jaar geleden hebben we, om overlast voor de buren te voorkomen, hem laten knotten door hem op 2 meter hoogte helemaal af te zagen. Ik had het eerlijk gezegd niet erg gevonden als hij dit niet had overleefd, maar dezelfde zomer stond er een volle kruin met takken op. Wel even opletten, want ook lager op de stam kunnen uitlopers ontstaan. Die heb ik er meteen afgewreven, anders werd het meer een struik dan een boom.
maandag 17 april 2017 - 12:37
Patrikc

Patrikc

Trakteer uw vader maar een pintje en een knuffel, niks mis met die knotbeurt.
maandag 17 april 2017 - 12:43
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Wij zeiden altijd...... als je een bezem hebt met een steel van wilgenhout. kan je, als de bezem af is, de steel in de grond steken. Krijg je weer een wilgenboom.
maandag 17 april 2017 - 13:20
LT

LT

voor jouw vader
maandag 17 april 2017 - 16:29
Tuinprins

Tuinprins

Die wilg op de tweede foto vind ik niet zo netjes gesnoeid want er is een tak die een deel van de schors heeft meegenomen. Als je bomen snoeit moet je bij iets dikkere takken ALTIJD eerst aan de onderkant inzagen om te voorkomen dat de tak inscheurt. Mocht het echt een grote tak zijn dan, indien mogelijk, de tak in meerdere stukken afzagen en niet direct de hele tak.

Voor de wilg op de foto zal het weinig uitmaken want die schiet wel weer uit.


Gegroet, de tuinprins
maandag 17 april 2017 - 19:01
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

De knot van de boom is vrij kort gezaagd. Dat is niet ideaal, maar de boom loopt wel terug uit. Het is beter om in de toekomst iets minder kort te snoeien, maar ook niet zo lang als op die foto van de eerste reactie. Als je een boom altijd zo lang knot, zit je na tien knotbeurten 5 meter hoog.
Je snoeit best iets boven de knot. Als vuistregel mag je er van uitgaan dat je de helft van de takdikte boven de knot snoeit.Dunne takken iets korter, dikke takken iets verder. Op die manier krijg je op termijn de mooiste knot. Bovendien gaaan knotbomen altijd een groot deel van hun reserves opslaan in de knot. De knot wegsnoeien is altijd een overbodige verzwakking voor de boom.

Het wordt in de meeste boeken aangeraden om takken eerst aan de onderkant in te zagen. Maar in de praktijk is dat geen goede manier om te vermijden dat takken gaan uitscheuren. Zeker takken die vrij horizontaal groeien en vrij zwaar zijn gaan met die zaagmethode uitscheuren. Het is wel een goed advies om een zware tak eerst in te korten voor je die afzaagt. Op die manier wordt er al een groot deel van het gewicht en dus de spanning, weg gehaald.
In de praktijk kun je beter een verticale zaagsnede maken en dan vanaf de andere kant een tweede verticale zaagsnede een paar cm meer naar voor of achter. De tak zal dan breken zonder te scheuren. In het Technisch Vademecum Bomen van ANB wordt het ook zo uitgelegd. Dat vademecum is gratis te dwonloaden.
maandag 17 april 2017 - 21:54
Polplastron

Polplastron

De eerste boom is inderdaad nogal sterk teruggesnoeid, maar dat komt wel goed. Bij de tweede boom heb ik niet meteen het "knot"-gevoel. Die gaat nogal wild en lang uitschieten vrees ik ...

Zelf zaag ik de takken eerst op ruime afstand van de knot door. Pas later kort ik ze in tot de gewenste lengte. Op deze manier voorkom je eveneens het inscheuren. Je verliest er natuurlijk wel telkens een stuk van de lengte van je takken mee wat naar nutsgebruik misschien wel jammer is, maar de overschotjes zijn ideaal om te gebruiken om de BBQ aan te steken!

Groeten,
Pol
dinsdag 18 april 2017 - 08:20
sjackheijbo16

Sjackheijbo16

die gaan het nog wel doen ik gebruikte de takjes altijd als soort stek water knipte stukjes van 3 cm legde die 3 dagen in het water en goot dat over de stekken
dinsdag 18 april 2017 - 15:15
Roeli

Roeli

Kan je dat uitleggen ?
Als je jonge wilgen wilt hebben steek je maar 1 of meer takken in de grond. Mikt er af en toe eens wat water over heen en dan gaat het vanzelf.
dinsdag 18 april 2017 - 15:22
Polplastron

Polplastron

Met leestekens leest het zo:
Die gaan het nog wel doen. Ik gebruikte de takjes altijd als soort stek-water, knipte stukjes van 3 cm, legde die 3 dagen in het water en goot dat over de stekken.


Er wordt hier "stekwater" bedoeld: door wilg te weken in water zouden ze bepaalde stoffen vrijgeven die opgelost in water dezelfde werking hebben als stekpoeder.

Het is overigens NIET mijn bedoeling om hier de schoolmeester uit te hangen; dat doe ik al voldoende in het professionele leven. Dat ik bovenstaande tekst even herschreven heb, was louter om de leesbaarheid te verhogen en aan te tonen wat er bedoeld werd.
We gaan hier geen spellingsrazzia beginnen houden hoor!

Groeten,
Pol
dinsdag 18 april 2017 - 20:58
svoffel

Svoffel

Dank je wel Pol, nu heb ik het goed begrepen van het "stekwater". Is totaal nieuw voor mij

Er is nog zoveel te leren/weten, zalig.

groetjes

woensdag 19 april 2017 - 07:51
groenegroenemeneerbomenvriend

Tekst aangepast

Groenegroenemeneerbomenvriend

Hallo
Rozitska je wilg loopt zeker nog uit zorg er wel voor dat er geen schors van de boom afscheurt knotwilg om de 2 jaar of meer knotten ,best niet om het jaar dan heeft je boom een kortere levensduur en inderdaad je kunt wilgen stekken in water alle wilgen : Krulwilg,knotwilg enz...
geknotte knotwilg:

Struiken & Bomen

maandag 4 maart 2019 - 20:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon