menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Transparante boom

Ga naar meest recente reactie

Johanpg

Johanpg

Hallo,

Voor in mijn achtertuin ben ik op zoek naar een mooie boom die in deze zomer voor een transparante schaduw kan zorgen (als hij wat ouder is natuurlijk). Ik had een Gleditsia in mijn hoofd, maar misschien hebben jullie nog verrassende tips? Een boom van 3e tot 2e grootte is prima.
vrijdag 24 maart 2017 - 21:16
WiPe

WiPe

Gleditsia is een boom van 1ste grootte. Als je een boom van 2de tot 3de grootte zoekt is Gleditsia dus geen optie. Kijk eens op bomenwijzer.be, dat is een heel goed hulpmiddel o een boomsoort te kiezen.
zaterdag 25 maart 2017 - 09:08
satomi

Satomi

Toevallig "Meester Visser doet uitspraak" gezien de afgelopen week? Daar zie je perfect hoe hoog een Gleditsia kan worden...
zondag 26 maart 2017 - 11:11
Johanpg

Johanpg

Haha, niet gezien, maar ik voel al wel waar het heen gaat...
Dan maar op zoek naar wat kleiners! De bovengenoemde site werkt niet echt lekker.

Nu heb ik de Amelanchier 'Robin Hill' op het oog in meerstam.
zondag 26 maart 2017 - 22:17
satomi

Satomi

Mooie keus!! Maar past een meerstammige boom wel in de tuin? Ze lijkt nogal smal - maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.
maandag 27 maart 2017 - 15:10
WiPe

WiPe

Amelanchier 4robin Hill' i een goede keuze. Die is verkrijgbaar op stam, dus niet per se een meerstammige booù. Op termijn kan die ook toch een meter of acht, misschien wel tien, worden. Maar mooie bloei in het voorjaar, dan de kleur van het uitlopende blad, bessen aan het eind van de zomer (voor de vogels, maar je kan ze ook zelf eten) en een prachtige herfstkleur. Doen zou ik zeggen.
maandag 27 maart 2017 - 21:43
Roeliee

Roeliee

Ben hier even aan het meelezen daar ik ook op zoek ben naar een blikvanger voor onze toekomstige tuin. Mijn oog viel ook op Amelanchier. Maar wat is nu het verschil tussen de Amelanchier "Robin Hill" en de Amelanchier lamarckii? Die laatste zou meer voor in tuinen zijn, de ander meer een straatboom? Of is er in se niet echt een groot verschil tussen beiden? Ik zou misschien ook opteren voor een meerstemmige boom, daar ik dit wel heel mooi van vorm vind!

Alvast bedankt!

Roeliee
dinsdag 28 maart 2017 - 11:05
Roeli

Roeli

Heb je al gegoogled ?
dinsdag 28 maart 2017 - 11:39
satomi

Satomi

@Roeliee; dat zou ik ook wel willen, een meerstemmige boom Ben heel benieuwd hoe die zal klinken (grapje hè)
dinsdag 28 maart 2017 - 14:26
Johanpg

Johanpg

@Roeliee: Zelf vind ik meerstammig wat sfeervoller voor in een tuin dan een kaarsrechte stam met een kroontje erop. Het verschil zit hem er vooral in de de gewone Amelanchier meer heesterachtig / struikvormig is. Dat vind ik net weer wat te vol, juist 3 stammen ofzo vind ik prachtig. Ik heb even rond gekeken, maar volgens mij is de Robin Hill niet eens verkrijgbaar als meerstammige boom.

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom..
dinsdag 28 maart 2017 - 18:51
Roeliee

Roeliee

@satomi: Oeps... Die moet inderdaad heel vreemd klinken...

@Johanpg: Wel vandaar ook mijn vraag... Want als je via Google afbeeldingen zoekt, dan zie je vaak voor beide soorten dezelfde foto terug komen... Waardoor het niet echt duidelijk is welke nu wat is... Want meerstammig vind ik ook stukken mooier eerlijk gezegd!

woensdag 29 maart 2017 - 07:53
satomi

Satomi

'Robin Hill' is zeker wel verkrijgbaar als meerstammige boom!! Nu weet ik niet waar je woont, maar elke boomkweker en hovenier kan een boom bij een andere boomkweker - die alleen aan vakmensen verkoopt - bestellen. Bij Ebben in Cuijk bv. hebben ze dit soort ook als meerstammige boom opgekweekt: https://www.ebben.nl/nl/treeebb/amarhill-amelanchier-arborea-robin-hill/ de foto's staan in dia-mode dus de meerstammigen zie je vanzelf.
woensdag 29 maart 2017 - 14:18
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor je antwoord Satomi! In de nabije toekomst zullen we wonen in de buurt van Wetteren - Zottegem. Wel een interessante website, als je naar bomen of dergelijke op zoek bent! Bedankt!

Groetjes
Roeliee
vrijdag 31 maart 2017 - 14:52
WiPe

WiPe

Amelanchier arborea 'Robin Hill' wordt groter dan Amelanchier lamaerckii. Toevallig heb ik in de buurt een aantal krenten op stam gezien, waar de twee door mekaar geplant stonden. Ik vermoed dus dat die twee soorten in een en dezelfde partij geleverd en aangeplant zijn. Eigenlijk zijn die als jonge boom alleen goed van mekaar te onderscheiden op het moment dat ze in bloei staan, nu dus. Amelanchier lamarckii heeft zuiver witte bloemen, terwijl die van Amelanchier arborea 'Robin Hill' de kroonblaadjes licht roze zijn aan de basis.
zaterdag 1 april 2017 - 13:32
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de aanvullende info WiPe! Kan wel helpen bij de verdere zoektocht!
dinsdag 4 april 2017 - 22:36
rivofa

Rivofa

ik heb een albizzia julibrissin in de tuin, het is een kleine transparante boom met mooie roze bloemen die heel lang bloeien, er zijn verschillende soorten, google maar eens

Struiken & Bomen

maandag 17 april 2017 - 23:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon