menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Conifeer bruine takken

Ga naar meest recente reactie

Wim D

Wim D

Hallo iedereen.
Sinds kort heb ik verschillende bruine plekken in mijn haag.
Er zijn ook takken die licht geel verkleuren.
Zou dit takluis of een soort kanker zijn en is dit te behandelen/herstellen of zou ik die het best gewoon verwijderen?

Struiken & Bomen

dinsdag 5 juli 2016 - 14:17
Dunya

Dunya

Ik denk dat het geen kwaad kan. Na het snoeien komt er weer groen.
Het is het natte weer en een gebrek aan zon. De mijne hebben er ook wat van maar sedert het snoeien zien ze er beter uit.
Maar er kunnen nog andere opinies komen.
dinsdag 5 juli 2016 - 14:28
satomi

Satomi

Aan deze foto valt niet zo heel veel te zien, behalve dan dat er een gedeelte bruin is. Je kan hier zelf al vast lezen wat een mogelijke oorzaak kan zijn: https://appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/coniferen_worden_bruin

Het is in ieder geval geen insnoeringsziekte. De beschadiging kan ook door mensen veroorzaakt zijn. Hoe ziet de haag er uit rondom dat gedeelte?
dinsdag 5 juli 2016 - 15:00
dj1

Dj1

Denk niet dat dit nog goed komt. Zo te zien is het leylandii, heb dit ook meegemaakt Heb tenslotte de haag weggedaan. Het deel dat ik heb laten staan ziet langs de zuid-westkant mooi groen , de andere kant bijna volledig bruin.
zie ook: http://tuin-aanleggen.be/?p=262
grt
dinsdag 5 juli 2016 - 15:15
Marei

Marei

Helaas, dat komt niet meer goed! Ons is gezegd zo weinig mogelijk te snoeien om te voorkomen dat de schimmelinfectie zich verder uitbreidt........maar die breidt zich toch wel uit en niet alleen hier, maar in onze hele omgeving krijgen coniferenhagen deze bruine plekken, in het bijzonder de Leylandii's. En wat eenmaal bruin is wordt niet meer groen.
dinsdag 5 juli 2016 - 16:23
satomi

Satomi

Eerst maar eens afwachten óf het wel om een schimmel gaat. Wat eenmaal bruin is wordt inderdaad niet meer groen, maar als het omliggende groen er gezond uitziet kan zo'n plek wel weer dicht groeien.
dinsdag 5 juli 2016 - 16:55
Wim D

Wim D

de bruine plek is deel van een grotere plek die diagonaal loopt over de lengte van ong 1 meter.
Rondom het bruin is alles gewoon groen behalve een paar takken die geel uitslaan (mss niet zo heel duidelijk op de foto)
Ik weet dat ik een aantal jaar geleden een vergelijkbare plek had (veel kleiner weliswaar) maar die is nu niet meer zichtbaar.

Struiken & Bomen

dinsdag 5 juli 2016 - 17:34
Wim D

Wim D

Volledige foto

Struiken & Bomen

dinsdag 5 juli 2016 - 18:06
Roeli

Roeli

Bij ons in de omgeving worden coniferen, vroeg of laat, allemaal bruin aan één kant.
Komt door de zeewind.
dinsdag 5 juli 2016 - 18:38
Tuinprins

Tuinprins

Dit is een schimmelziekte. Een paar jaar geleden trad die op grote schaal op en waren er zelfs berichten hierover in de krant. Komt vooral voor bij leylandii en thuja hagen.

Aan de deze schimmelziekte (op microscopisch niveau, je ziet geen schimmel op takken of loof) is weinig te doen. Er is voor de particuliere tuinier geen middel beschikbaar dat deze schimmelziekte effectief bestrijdt.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 6 juli 2016 - 06:51
Dunya

Dunya

Bij mij zijn de cypressen langs de binnenkant bruin.
donderdag 7 juli 2016 - 08:25
WiPe

WiPe

dat is normaal. Aan de binnenkant komt er zo weinig licht dat die bladeren onvoldoende suikers opleveren door fotosynthese om zichzelf in stand te kunnen houden. Die sterven dan af door lichtgebrek.
donderdag 7 juli 2016 - 10:50
Dunya

Dunya

Dit jaar groeien ze echt heel traag. Ik heb nog niet half zoveel eraf geschoren dan verleden jaar. En toen was het zo'n droge lente.
Nu was het nat maar weinig zon. Zou het daaraan liegen?
vrijdag 8 juli 2016 - 08:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon