menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke Tamme Kastanje

Ga naar meest recente reactie

Jacques Cappuyns

Jacques Cappuyns

in mijn voortuin staan twee (quasi identieke) tamme Kastanjebomen (ongeveer 45 jaar oud).
Al enkele jaren sterven sporadisch takken af maar de bomen blijven er grotendeels gezond uit zien. Deze lente heeft één het opgegeven, vorig jaar had die nog bladeren en vruchten nu plots niets meer.
Buiten wat korstmossen en enkele afgestorven takken is er niets vreemds te zien.
Mijn vrees zijn mogelijke schimmels die de bomen via de grond aantasten zoals "verticilium dahlae en albo-atrum" alhoewel er geen symptomen in die richting wijzen.
Hoe kan ik mijn andere kastanjebomen beschermen ? Kan/mag ik op de plek een nieuwe kastanje planten ?

Struiken & Bomen

dinsdag 7 juli 2015 - 12:54
WiPe

WiPe

Ik betwijfel of Verticillium de oorzaak is. Kun je eens nagaan of de schors onderaan de stam los zit? En als die los zit, zou ik graag weten wat daaronder te zien is. Hoe zit het met de standplaats? Wordt er onder de boom gereden of geparkeerd? kan het blad blijven liggen, of wordt dat afgevoerd? Zijn er andere, misschien op het eerste zicht onbelangrijke, verschillen tussen de standplaatsen van de twee bomen?
dinsdag 7 juli 2015 - 13:02
Jacques Cappuyns

Jacques Cappuyns

Dankje WiPe voor de snelle reactie

de bomen staan op grasland dat regelmatig gemaaid wordt (zitmaaier) , geen auto's behalve op het pad 5 m van de boom daar komt uitzonderlijk een auto of camionette.

De bladeren (en bolsters) worden ook geruimd met de zitmaaier en blijven dus na het maaiseizoen meestal liggen tot de volgende lente .

De schors aan de onderkant zit nog goed vast (klinkt niet hol) maar er komt op enkele plaatsen als fijn zagemeel uit kleine gaatjes, na het openleggen blijken daar duizendpootjes (2 à 3cm lang) op luizen(?) (1 à 2mm) te jagen in bestaande gangen van enkele mm breed.
Onderaan de boom is ook een nieuwe scheut te zien.
De boom is natuurlijk al enkele maanden dood en het hout begint uit drogen en te verweren.

De nog actieve boom staat wel dichter bij de woning.
volgens de foto staat links het huis rechts is richting Noord-Oost

Struiken & Bomen

dinsdag 7 juli 2015 - 15:32
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Die duizendpoten en luizen zijn, naar mijn idee, een gevolg van het afsterven van de boom. Ik betwijfel of dat de oorzaak zou zijn. Voor mij lijkt het eerder op een aantasting door honingzwam. Maar op dit moment kan ik daar geen sluitende uitspraken over doen. Ik heb al vaker gezien dat de vruchtlichamen pas te voorschijn komen in de herfst nadat de boom is afgestorven. Als mijn veronderstelling klopt, dan kun je best de stronk helemaal verwijderen voor je een nieuwe boom aanplant.
dinsdag 7 juli 2015 - 19:25
Tuinprins

Tuinprins

Deze tamme kastanje kan ook geveld zijn door de kastanjepest ('chestnut blight').

Kastanjepest wordt veroorzaakt door een schimmel (wetenschappelijke naam: Cryphonectria parasitica, vroeger Endothia parasitica) die de boom via snoeiwonden en kleine beschadigingen van de schors binnendringt.

Kastanjepest is hoogst waarschijnlijk een van oorsprong Aziatische schimmel die in de 19de eeuw voor het eerst opdook in de VS. Miljoenen Amerikaanse tamme kastanjes (Castanea dentata) zijn dood gegaan door de kastanjepest. In het oosten van de VS is de Amerikaanse tamme kastanje zo goed als verdwenen uit de bossen door deze schimmelziekte.

In de jaren '30 van de twintigste eeuw dook de kastanjepest voor het eerst op in Italië en taste hier de Europese tamme kastanje (Castanea sativa) aan. Geleidelijk aan is de schimmel naar het noorden gekomen. In het begin van de 21ste eeuw werd de kastanjepest ook geconstateerd in het Verenigd Koninkrijk.

Tegen de kastanjepest is niets te doen. Bomen sterven bijna altijd. Wel zie je dat de boom vanuit de wortels nieuwe uitlopers probeert te vormen maar deze zullen naar verloop van een aantal jaren ook worden aangetast door de kastanjepest. De wortels van tamme kastanje hebben enige resistentie tegen de kastanjepest dus dit verklaart waarom de boom aanvankelijk nog nieuwe uitlopers kan vormen.

Zie ook:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chestnut_blight

http://www.forestry.gov.uk/chestnutblight


Gegroet, de tuinprins
woensdag 8 juli 2015 - 06:11
WiPe

WiPe

Andere naam voor kastanjepest is kastanjekanker. Als je daarmee te maken hebt zie je afgestorven plekken op de stam waar de schors losscheurt afvalt. Voor zover ik begrepen heb is dat hier niet het geval. Daar is eerder dit jaar een geval van gesignaleerd in Jette, met alle gevolgen van dien.
Voor meer info http://www.leefmilieu.brussels/news/een-besmettelijke-schimmel-op-de-tamme-kastanjes-150-bomen-zullen-worden-gerooid

http://www.jette.irisnet.be/nl/actualiteit/kastanjekanker-dodelijke-zwam/image/image_view_fullscreen
woensdag 8 juli 2015 - 09:47
aschimmels15

Tekst aangepast

Aschimmels15

Er staan hier 4 dikke tamme kastanje bomen bij elkaar
De top van de takken sterven af
Ook zit er veel losse schors op de takken
Ben bang dat de zware takken afbreken en in de tuin vallen
A

Struiken & Bomen

vrijdag 11 maart 2022 - 09:17
aschimmels15

Aschimmels15

Graag antwoord

A

Struiken & Bomen

vrijdag 11 maart 2022 - 09:21
WiPe

WiPe

Wat je zeker kan doen is de dode takken laten weghalen door een boomverzorger. Dan kunnen die alvast niet meer vallen. Tamme kastanje heeft zeer sterk en duurzaam hout. Dat zal echt niet snel breken. Voor dedikke takken hoef je je op korte termijn zeker nog geen zorgen te maken.

De oorzaak van kruinsterfte ligt heel vaak in de bodem. Zonder informatie over de standplaats en de voorgeschiedenis kun je zo goed als nks zeggen over de oorzaak van de topsterfte bij deze bomen.
vrijdag 11 maart 2022 - 09:53
aschimmels15
vrijdag 11 maart 2022 - 11:26
sandraboon19

Sandraboon19

Wij hebben een tamme kastanje van ca. 45 jaar oud in de tuin staan. De bladeren lijken verdord en vallen af. Er zijn ook bruine gekrulde bladeren die aan de boom blijven hangen en er zit ook nog groen blad en slierten. Op de stam groeit korstmos volgens mij. Ik kan in de regio Goes/Middelburg geen boomziekte expert vinden vandaar hier mijn vraag. Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of wie ik hiervoor kan benaderen (hovenier)?

Ik heb nog meer foto's maar die kan ik niet toevoegen.

Struiken & Bomen

vrijdag 23 juni 2023 - 21:32
sandraboon19

Sandraboon19

Nog een foto

Struiken & Bomen

vrijdag 23 juni 2023 - 21:33
sandraboon19
vrijdag 23 juni 2023 - 21:34
sandraboon19

Sandraboon19

En de laatste voor nu.

Struiken & Bomen

vrijdag 23 juni 2023 - 21:35
PeterC

PeterC

De paardekastanje, de wilde kastanje, heeft een probleem met één of andere schimmel waardoor die vroeg blad verliezen. Dat kan je herkennen aan de bast die loslaat van de stam. Voor zover mij bekend heeft de tamme kastanje, wat een heel andere soort is, daar geen last van. (paardekastanje: Aesculus, tamme kastanje: Castanea)

Op jouw foto's zie ik geen problemen met de bast van de stammen en die korstmossen storen je boom absoluut niet.
Wel vreemd dat die nu blad begint te verliezen. Ik zou gewoon afwachten.
vrijdag 23 juni 2023 - 22:06
WiPe

WiPe

Die laatste foto is gewoon een snoeiwonde. Korstmossen zijn geen probleem.
Het valt me op dat het blad niet aan de randen verdroogt, maar op de nerf. Klopt dat? En is dat over de volledige boomkruin? Of slechts op een paar takken?
Is er de afgelopen jaren onder die boom wat verandert? Gazon gezaaid of iets anders?
zaterdag 24 juni 2023 - 10:03
sandraboon19

Sandraboon19

@WiPe, het blad verdroogd eerst aan de randen en krult dan op en wordt verder bruin. Het zit door de hele boom, ook beiden aan dezelfde tak (zie foto hieronder). 5 jaar geleden hebben we wat omliggende bomen weggehaald om deze juist meer licht en ruimte te geven zodat hij zich mooier kan ontwikkelen. Dit ging ook goed alleen vorig jaar en dit jaar wordt hij dor en laat zijn blad vallen. Hij heeft de beschikking over voldoende vocht dus dat is ook niet het probleem.

Struiken & Bomen

zaterdag 24 juni 2023 - 21:25
Matjev

Matjev

Ik heb hetzelfde probleem als Sandraboon19. De reacties zijn wel aardig, maar geven geen antwoord op de vraag: wat is het. Ik weet iig dat geen pest/kanker is. De kruin is top! Ik ben al sinds 2011 (!) op zoek naar een oplossing.

Struiken & Bomen

dinsdag 4 juli 2023 - 16:11
WiPe

WiPe

Die laatste foto lijkt me magnesiumgebrek. Ik denk dat het een goed idee is om een bodemanalyse te doen. Blijft het blad liggen? Kun je en foto geven van de standplaats? Wat voor bodem heb je daar?
woensdag 5 juli 2023 - 10:56
Matjev

Matjev

Dank @WiPe De bodem is zeer kalkhoudend, kleiig Ph = 7 . Vreemd is dat het symptoom (verdorring en dode takken) alleen op drie dikke takken en vertakkingen aan de westzijde optreedt. De kruin is mooi zoals je ziet.

Struiken & Bomen

woensdag 5 juli 2023 - 12:30
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik zou vooral de groeiplaats aanpakken. Zorgen dat het blad kan blijven liggen zonder dat het verwaait. Op korte termijn kun je gaten boren en compost inbrengen en onder de boom een dun laagje compost opbrengen.

Hoe is die bodem verbetert bij het aanplanten? Zou het kunnen dat er water in de plantput blijft staan als het regent?
woensdag 5 juli 2023 - 23:33
WiPe

WiPe

@Sandraboon19. Hoe is de standplaats bij jouw boom? Wat is er daar aan de hand? Ik vermoed dat ook voor jouw boom daar de reden gezocht moet worden.
donderdag 6 juli 2023 - 09:00
sandraboon19

Sandraboon19

Onze boom staat er als volgt bij. Ik heb het afgevallen blad net deze week weggehaald. De ph-waarde heb ik geen idee van maar we zitten hier in de echte Zeeuwse klei.

Struiken & Bomen

donderdag 6 juli 2023 - 22:35
WiPe

WiPe

Magnesiumgebrek lijkt me hier zeker een optie. Ik zou vooral de groeiplaats aanpakken. Gras weg, paar cm compost in de plaats, en dan afdekken met snippers en het blad late liggen. Dat kan je prima combineren met bloeiende planten onder de boom.
vrijdag 7 juli 2023 - 10:03
flor

Flor

Wij hebben een tamme kastanjeboom van 23 jaar oud. Zelf opgekweekt. 2 jaar geleden laten snoeien. Vorig najaar was er een dorre tak in de zomer. Die bladeren hangen nog steeds aan deze tak. Zijn dus ook niet afgevallen in de herfst van 2022. De boom had in het voorjaar heel laat blad en ook veel minder blad dan de vorige jaren. Heeft nu wel gebloeid. Maar bij 1 tak was de bloei later en ook veel kleiner (de trosjes) en deze vallen ook niet af. Ik vrees weer een afstervende tak. Ik lees hier over extra magnesium en het verbeteren van de bodem. De boom staat op zandgrond. Kan ik bijvoorbeeld rond de stam een laag paardenmestcompost aanbrengen?
maandag 24 juli 2023 - 08:24
WiPe

WiPe

Foto's? Ik zou sowieso opletten met paardenmest, een dun laagje goed verteerd paardenmest is heel wat anders dan een dikke laag vers paardenmest. Het eerste lijkt me een goed idee, het tweede niet.
maandag 24 juli 2023 - 17:19
flor

Tekst aangepast

Flor

Rechts zie je de afgestorven tak van vorig jaar. Nog steeds met bladeren dus. In het hoogste deel zijn de bloeitrossen te zien van een tak die volgens mij nu gaat afsterven. De trossen zijn kleiner en vallen niet af. In het binnenste deel van de boom maakten de kleinzoons 5 jaar geleden een platform. Misschien is dit te belastend voor de boom?

Struiken & Bomen

dinsdag 25 juli 2023 - 09:17
WiPe

WiPe

Dit lijkt me eerder op Verticillium.
dinsdag 25 juli 2023 - 12:01
flor

Tekst aangepast

Flor

Hoe krijg ik zekerheid hierover en wat kan ik dan doen? Is dit 'gevaarlijk' voor andere planten? Kan het ook kastanjekanker zijn?
Kan het veroorzaakt zijn door het snoeien van de boom 2 jaar geleden? Enfin veel vragen ????
Vorig jaar hebben we een dode hazelaar gehad. Niet in blad geweest. Ook een dode mispel. Hier wel blad en opeens in het midden van de zomer totaal verdord. Mogelijk verband? Stonden wel niet in de directe buurt van de kastanje (zeker 20 meter afstand).
dinsdag 25 juli 2023 - 13:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon