menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies heester

Ga naar meest recente reactie

Henk-Willem

Henk-Willem

Geacht forum, graag uw kundig advies met betrekking tot het opvullen van een gat naast een bestaande haag. Er is door het recent opruimen van een grote berg tuinafval een ruimte ontstaan naast de coniferenhaag (zie foto). Deze wil ik opvullen met één of meerdere mooie heesters maar weet nog niet welke. Ik kan natuurlijk Leylandcipressen of Laurierkers plaatsen, maar daar staat de tuin al (te) vol van.
Is er wellicht een interessant (inheems) alternatief? De struik moet wintergroen of in ieder geval voldoende dicht vertakt zijn om de doorkijk te beperken. Maximaal 2-3 meter hoog.

Bij voorbaat dank. Henk-W

Struiken & Bomen

woensdag 31 december 2014 - 17:17
Boerke

Boerke

Misschien heeft iemand anders een ander gedacht maar wat dacht je van een Rhododendron. Bij mij staat hij ook onder een haag.

Struiken & Bomen

woensdag 31 december 2014 - 19:25
Boerke

Boerke

Of een Mahonie,groeit ook gemakkelijk. Heeft mooie gele bloemen en houdt ook zijn blad.

Struiken & Bomen

woensdag 31 december 2014 - 19:26
Boerke

Boerke

Ben juist eens op uw digituin gaan piepen en nu zie ik dat die al in uw tuin staan. Ik zal een hulplijn moeten vragen aan de andere forummers maar dat zal maar voor het volgend jaar zijn denk ik.
woensdag 31 december 2014 - 19:38
Henk-Willem

Henk-Willem

Boerke, hartelijk dank voor uw reactie! Mahoniestruik heb ik al in de tuin, die blijft echter (te) klein. Zijn Hulst, Gewone Vogelkers, Wilde Liguster eventueel alternatieven? Ter aanvulling,de grondsoort ter plekke is zware grond (zeeklei).
donderdag 1 januari 2015 - 14:27
Tuinprins

Tuinprins

Hoever komt die plant van die coniferenhaag te staan?

In de buurt van coniferenhagen (vooral grote zoals op de foto) wordt het in de zomer zeer droog, soms zo droog dat er weinig wil groeien. In droge periodes zul je de nieuwe aanplant zeker water moeten geven.

Meeste kans geef ik je met met de gewone hulst (Ilex aquifolium).


Gegroet, de tuinprins
donderdag 1 januari 2015 - 17:32
Henk-Willem

Henk-Willem

Dank voor de tip. Toch vrij dicht bij de haag, het gat moet immers dicht. Inderdaad is de grond rondom de oude Leylandii´s (40 jaar) erg droog, er groeit zelfs geen gras tot op een meter van deze coniferen. Zal hulst zeker overwegen. Is ook een inheemse struik in NL zoals ik begrijp.
donderdag 1 januari 2015 - 19:33
Henk-Willem

Henk-Willem

Hartelijk dank voor de reacties.
Het is ilex aquifolium alaska in combinatie met prunus laurocerasus caucasica geworden om voldoende snelle dichtgroei te verkrijgen.
vrijdag 2 januari 2015 - 17:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon