menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Noodzaak snoeien kronkelwilgkrulwilg

Ga naar meest recente reactie

aoosterh

Tekst aangepast

Aoosterh

Beste mensen, Wij hebben een kronkelwilg van meer dan 10 meter hoog achterin de tuinstaan. (...) Is hetbijvoorbeeld zo dat deze wilg waarschijnlijk nog verder door gaat groeienof kan hij gaan bezwijken als we hem niet knotten? Zo niet, dan zijn wijvoorlopig tevreden met deze boom en gaan we hem zo laten. Hartelijke groet en veel dank, a
dinsdag 22 januari 2013 - 15:06
Tuinman65

Tuinman65

Mijn ervaring is dat een kronkelwilg niet heel oud wordt als je hem maar laat groeien.
Er gaan meer en meer dode takken in komen.
Ik zou hem durven knotten.

Leo
dinsdag 22 januari 2013 - 23:33
WiPe

WiPe

Wilgen zijn in verhouding tot andere boomsoorten, eerder kortlevend. Vanaf 50 jaar mag je dus verwachten dat de boom zou kunnen beginnen aftakelen.
Dood hout is meestal een gevolg van lichtgebrek in de kruin, maar kan ook andere oorzaken hebben. In principe is dood hout makkelijk te verwijderen.

De boom op deze foto heeft ene dubbele stam. Het zou kunnen (dat is op de foto niet te zien) dat in de verbinding tussen die twee stammen schors ingegroeid is. Als dat het geval is, zou het kunnen dat die verbinding meer kans heeft op uitscheuren.
Hoewel knotten voor en kronkelwilg niet noodzakelijk is, kan knotten bij deze termijn misschien de beste oplossing zijn.
Maar zoals gezegd, dat kan ik van hieruit niet met zekerheid beoordelen.
woensdag 23 januari 2013 - 11:07
deHaan

DeHaan

Ik zou hem beslist niet knotten en aan de foto,s te zien, die op een ander forum staan, zijn het geen plakoksels.
woensdag 23 januari 2013 - 13:53
aoosterh

Aoosterh

Voor de eerlijkheid geef ik even de verwijzing naar het andere forum:
URL GEBLOKKEERD 53941

Mijn vervolgvraag is ook: Ik ben er nu van overtuigd dat er geen noodzaak is voor knotten, maar zijn er ook argumenten voor de stelling dat het zelfs beter is om hem niet te knotten? Wat verdient de voorkeur?

Dank!
Albert
woensdag 23 januari 2013 - 14:22
Tuinman65

Tuinman65

Beter niet knotten?
Een wilg mag je altijd knotten, daar heeft hij nooit een probleem mee.

Leo
woensdag 23 januari 2013 - 23:26
deHaan

DeHaan

Er is geen noodzaak tot knotten, maar als je gaat knotten moet je om de paar jaar weer aan de bak.
Je geeft zelf aan dat niemand last heeft van je boom.
In deze toestand, zover het uit de foto,s is te herleiden, is er geen noodzaak tot ingrijpen.
Wil je het helemaal zeker weten dan moet je er een boomdeskundige naar laten kijken.
donderdag 24 januari 2013 - 11:08
iecee

Iecee

het is nu een mooie boom en als je hem snoeit wordt hij er niet mooier op

je kan mischien vast een nieuwe tak in de grond zetten dan heb je al een nieuwe als hij te groot en te oud wordt

als je hem knot krijg je minder kronkels
maandag 28 januari 2013 - 14:26
deHaan

DeHaan

Te oud is misschien over 50 tot 100 jaar.
Te groot is in een particuliere tuin vaak veel eerder.
Deze boom is nog maar een jonkie.
maandag 28 januari 2013 - 21:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon