menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwijderen Laurierhaag

Ga naar meest recente reactie

carlo70

Carlo70

Beste,

Ik heb onlangs een huis gekocht en in de tuin staat er een laurierhaag van 30 meter lang 2 meter hoog alsook breed. Deze haag is helemaal onderkomen. Het middenstuk is namelijk dood met gevolg dat de haag serieus in de breedte groeit. Ik weet nu niet wat ik ermee moet doen.

Ofwel tot bijna aan de grond afzagen en terug gecontroleerd laten groeien. Is dat wel mogelijk met een dood middenstuk ?
Ofwel volledig uitdoen maar dat lijkt me een hels karwei. Is het verstandig om daar zelf aan te beginnen ? En kun je die wortels zomaar uitgraven of moet daar zwaar geschut voor worden ingezet ? Bijvoorbeeld uitrijden met een tractor.

Alle tips welkom, alvast bedankt.
zaterdag 21 juli 2012 - 20:18
RdB

RdB

Je kunt een haag van Laurierkers (en geen Laurier, da's een niet-winterharde plant) prima terugsnoeien tot op elk gewenst niveau, dood krijgen doe je hem niet gauw. Snoei hem zeker 50 cm korter dan je hem straks wilt hebben om ruimte te maken voor nieuwe aangroei.

Voorbeeld hoe sterk die struiken zijn: bij de aanleg van mijn huidige tuin moest ik er 1 tot aan de grond terugsnoeien (letterlijk), gedurende de werkzaamheden reed de graver er steeds overheen, na de werkzaamheden kwam hij gewoon terug.

Ruud
zaterdag 21 juli 2012 - 20:35
Esem

Esem

Ik heb onlangs ook een 20tal meters verwijderd van deze laurierhaag.
Ik heb wel gebruik gemaakt van een tirfore.
Nu weet ik niet of je dit kent,maar het werkt met kabels en een hefboom waarmee je de ganse struik/stam kan uittrekken en een beetje kracht te zetten op de hefboom.
Eens de wortel uit de grond is alles wat dik genoeg was om brandhout van te maken kleingezaagd de rest is gehakseld en ligt nu te verteren tot goede compost

Ps natuurlijk moet je wel ergens een stevig ankerpunt hebben om je kabel aan vast te maken.

Gr Eddy,
Een afbeelding van een tirfore

Struiken & Bomen

zaterdag 21 juli 2012 - 22:20
deHaan

DeHaan

In februari/maart tot op 50cm boven de grond afzagen.
Ze lopen dan weer uit en je kan ze dan als haag snoeien.
zaterdag 21 juli 2012 - 23:49
carlo70

Carlo70

Bedankt voor de reacties. Wat dat afzagen betreft. Kan ik dan ook de breedte intomen. DE haag is nu 2 meter breed maar in de toekomst mag deze niet breder worden dan 1 meter anders heb ik een probleem met de buren. Ik vermoed dat ik alsik afzaag op 50 cm enkel dikke taken zonder blad zullen overblijven. Vanwaar vertrekken de nieuwe scheuten ? En kan dit enkel in februari/maart. Ik wil er namelijk tijdens mijn verlof (half augustus) aan gaan beginnen.
zondag 22 juli 2012 - 12:09
Ptor

Ptor

Het snoeien van bomen en struiken kan eigenlijk het beste in de zomer gebeuren. Op enkele vruchtbomen nà. In de zomer overgroeien de wonden sneller dan in de winter. De struik zal eerst het nog levende hout afschermen van binnenuit zodat ziekte kiemen, schimmels, geen kans krijgen. Daarna zullen de 'slapende'knoppen uitlopen. Deze knoppen zie je nu nog niet maar zitten overal verspreid op de stam of takken. Gewoon netjes mat scherp gereedschap afzegaen.
Ptor
zondag 22 juli 2012 - 19:50
iecee

Iecee

als ie van mij was,
en wat ik nu weet , zou ik hem rooien en er iets moois zetten
zondag 22 juli 2012 - 21:42
deHaan

DeHaan

Als je hem snoeit zoals ik voorstelde, dan kan je hem makkelijk binnen de meter breedte houden.
Doordat je hem zo kort maakt, kan je dit het beste in het vroege voorjaar doen.
zondag 22 juli 2012 - 23:32
Fiona

Fiona

Ik zit met eenzelfde probleem, een laurierkers haag van 13 m lang. Ik ga hem niet verwijderen, naast mij is een groenplantsoen en ik mag daar dan niets van 2m terug zetten als bijv. een schutting. Die zou max 1m hoog mogen zijn en ik heb geen zin in een open inkijk tuin over 13 m lengte.
Ik vind laurierkers op zich niet erg mooi, maar op Google vond ik toch hele mooie foto's van zo'n haag, keurig strak gesnoeid. Een meter breed moet volgens mij ook lukken van wat ik zag.
Ik heb het geld niet voor een andere haag, dus ik ga hem ook fatsoeneren.

Ik las wel dat met een snoeischaar/machine 'scheren' minder mooi is omdat je dan ook bladeren half afsnijdt die dan lelijk kunnen worden.
Ik ben zelf (voorlopig) met de hand begonnen met terug snoeien. Ik heb ook de hoofdstam met daaraan vnl. zijtakken zonder vertakkingen. Ik snoei liever niet tot op de grond terug, dan zit ik (hoe lang???) met een hele kale zijkant.
Misschien stom, maar ik ben van plan het gematigder te doen, in etappes. Op die manier houd ik toch nog wat afscherming en ik snoei 'op maat' zijtakken tot aan de hoofdstam terug en andere slechts tot op de door mij gewenste lengte. Gezien de struik naar ik begrijp veel kan hebben, (ik las ook overal dat je deze struik gewoon rigoreus terug kunt snoeien) hoop ik maar dat mijn methode ook gewoon goed gaat (half rigoreus en half normaal snoeien)
De toppen ga ik ook bijwerken, want dat ziet er ook niet uit!

Zover ik heb begrepen, is snoei in het voorjaar en evt. eind aug/sept.
Naar ik begrepen heb de onderkant het best iets breder houden ivm het vangen van licht, anders zou je een kale onderkant krijgen.

De kant van je buren zou ik gewoon wel scheren. Is ie lekker strak en zonder uitsteeksels.

Fiona
maandag 30 juli 2012 - 17:05
Bombycilla

Bombycilla

gewoon weghalen het blijven lelijke hagen,veel te groot blad om een haag van te maken
dinsdag 31 juli 2012 - 23:59
deHaan

DeHaan

Dat is een persoonlijke smaak.
woensdag 1 augustus 2012 - 17:10
Fiona

Fiona

Voorlopig blijft ie bij mij staan, ondanks dat het niet mijn favo is. Ik heb prioriteiten te stellen met mijn geld: op handen zijnde verhuis en inrichten én 170 m2 tuin aan te leggen. Dus even geen geld voor een nieuwe heg.
Schutting van 1.80m mag niet (grenst aan gemeente plantsoen) en in ieder geval staat er zo toch iets van zeker 2m wat mij privacy geeft en geen geld kost.

Halverwege deze haag komt mijn zonneterras en daar wil ik ook nog een soort trellis in de rug hebben, verder komen er perken enz, dan valt die haag niet eens meer zo op.

Omdat het bij mij dus meer een achtergrond en afscherming voor privacy is, ga ik hem gewoon snoeien.

Fiona
woensdag 1 augustus 2012 - 18:15
Esem

Esem

Idd.
ik heb ook nog een gedeelte van laurierhaag staan ,en op termijn moet deze ook nog verdwijnen.
In de plaats van de laurier komt er nu taxus staan.

Deze haag kan je op zo een 30 cm houden,laurier daartegen kan je nooit of te nimmer smal houden,deze worden al vlug meer dan 50,60 cm breet,hoe goed je ook probeert om ze smal te houden.
En wil je ze echt smal houden moet jeom de twee jaar weer terug drastich snoeien, en zit je steeds met een kale haag ,die dan langzaam weer terug ingroeit.

Eens de haag een mooi uitzicht krijgt is het weer tijd om ze weer maar eens drastich terug te gaan smoeien ,en zo blijf je om de paar jaar met een kale haag zitten.

Geef mij maar Taxus.
En met Taxus het je ook een wintergroene haag die, eens volgroeit, een goede privacy geeft ze is bijna ondoorzichtbaar!!!!

Gr Eddy,
woensdag 1 augustus 2012 - 19:44
margamde3

Margamde3

Onze laurierhaag is gesnoeid, maar we zitten nog met de stompen van zo'n 40/50 cm doorsnede en de wortels van zo'n 10cm doorsnede op zo'n 10cm onder de toplaag aarde.. We weten niet of de wortels eenmaal doorgezaagd gewoon verder groeien en zaailingen maakt. Weet iemand dat misschien wel? Bang daarvoor willen we alles weg hebben. Ook omdat er wortels tegen onze tuinmuur aan duwen en we bang zijn dat die gaat sneuvelen door de druk.
Na gezoek op internet: is een stobbenfrees het enige waarmee we die dingen wegkrijgen?
De kettingzaag deed het werk dus niet, te zwaar!
Als de wortels niet groeien gooien we er een laag aarde van 40cm overheen en zijn we voor de helft klaar, dus we hopen dat iemand bericht voor ons heeft hierover.

Struiken & Bomen

zondag 8 november 2015 - 14:13
margamde3

Margamde3

En voor de mensen die ze graag willen houden, snoei zover mogelijk terug, op het kale hout komt alles gewoon weer terug. Wij hebben er 18 jaar plezier van gehad, maar willen nu iets anders. Wij snoeiden ze eens in de paar jaar op de hand, takken er tussen uit, soms helemaal tot op de grond en jawel na een paar maanden zagen we de eerste scheuten alweer ontstaan.
Dat is nu onze angst, we willen ze kwijt, komen de wortels 40 cm onder de aarde ook weer tot leven?!

Struiken & Bomen

zondag 8 november 2015 - 14:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon